Více než polovina evropských řidičů se domnívá, že hlavním rizikem při řízení v letním období je chování ostatních řidičů. Tento nelichotivý výsledek, který vzešel z posledního průzkumu ohledně letních pneumatik uskutečněného společností Nokian Tyres, jasně ukazuje, že lidský faktor stále hraje klíčovou roli při řízení vozidla. Ten je také důležitý z hlediska odpovědnosti za užívání správných pneumatik v jednotlivých ročních obdobích.
Podle průzkumu bylo jako největší nebezpečí na letních silnicích vnímáno chování ostatních řidičů, nadměrná rychlost a užívání mobilních telefonů při jízdě. Nejmenší důvěru v ostatní řidiče mají Češi, Poláci a Italové.
Nebezpečí způsobené nadměrnou rychlostí zdůrazňovali především Češi a Poláci. Italové naopak považují za největší bezpečnostní riziko používání telefonu nebo jiných zařízení při řízení. Je zajímavé poznamenat, že rizik spojených s jízdou autem se nejvíce obávají respondenti starší 51 let. V této skupině řidičů věnuje většina lidí pozornost jak chování ostatních řidičů, tak silničním podmínkám. Důvodem může být vědomí starších řidičů, že potřebují delší reakční čas a zároveň mají často starší vozidla.
Na stavu pneumatik záleží
Více než třetina řidičů kontroluje zbývající hloubku běhounu u svých pneumatik dvakrát ročně. Zatímco 24 % řidičů provádí kontrolu jednou za dva či tři měsíce, pak jen 13 % tak činí pouze jednou ročně. Dokonce10 % respondentů nebylo schopných si vzpomenout, kdy naposledy kontrolovali stav svých pneumatik, nebo zda to vůbec někdy dělali. Mezi ty, kdo se nejvíce zaměřovali na stav svých pneumatik, tedy mezi respondenty, kteří kontrolují hloubku běhounu každé dva nebo tři měsíce, patřili především Italové, lidé s nájezdem 30 000 až 40 000 km nebo více ročně, muži a řidiči starší 66 let.
„Náš průzkum ukazuje, že opotřebení pneumatik věnuje pozornost jen malé procento lidí. Pneumatiky přitom představují jediný kontaktní bod mezi vozidlem a vozovkou a jejich stav je z hlediska silniční bezpečnosti naprosto zásadní. Například s opotřebenými pneumatikami, které mají zbývající hloubku běhounu 2 mm, může být brzdná dráha na mokré silnici při rychlosti 80 km/h až o 12 metrů delší než u nových pneumatik. Zároveň je zajímavé poznamenat, že respondenti ze všech sledovaných zemí zdůrazňovali takové bezpečnostní vlastnosti pneumatik, jako je jejich přilnavost na mokrém a suchém povrchu, stabilita a bezpečné reakce v extrémních situacích – to všechno jsou nejdůležitější vlastnosti, na které se řidiči zaměřují při nákupu nových pneumatik,“ říká Martin Dražík, produktový manažer pro Evropu ve společnosti Nokian Tyres.*
Více v časopisu Komunální technika 9/2020.