Firma SPOLGAS převzala v Iveco Truck Centru první tahač nové generace IVECO S-WAY NP poháněný zkapalněným zemním plynem (LNG) v ČR. Společnosti, která se specializuje na obchod s pohonnými hmotami, rozvod plynu a montáž plynových zařízení, poslouží k přepravě zkapalněného plynu.
Jedná se o evropský unikát. Igor Brik objasnil: „Důležitou roli sehrál také výběr barev kabiny, která je tmavě modrá se žlutými pruhy po stranách dveří vyjadřující podchlazený zemní plyn v kombinaci s pruhem světle modrým symbolizujícím chlad.“
Dojezd až 1600 km
Tahač je osazen osvědčeným plynovým motorem Cursor 13 NP o výkonu 460 k (338 kW) a s maximálním točivým momentem 2000 Nm, který spolupracuje s dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou ZF TraXon. Vozidlo je osazeno dvěma kryogenními nádržemi LNG s kapacitou 540 litrů, které pojmou až 400 kg tohoto paliva. Měly by zajistit reálný dojezd až 1600 km.
Tahač IVECO S-WAY NP zvyšuje laťku v udržitelnosti. Motor na zemní plyn je nejen mnohem tišší, ale také mnohem šetrnější k životnímu prostředí než ekvivalentní dieselový. Ve srovnání s naftovými vozidly jsou emise NO2 a pevných částic výrazně nižší. Dalším důležitým faktem je, že provozovatelům logistiky otevírá tato technika cestu k dekarbonizaci. Díky biometanu je možné dosáhnout téměř úplného snížení emisí CO2 a vytvořit tak uzavřený kruh ekonomické a ekologické soběstačnosti, což je zářný příklad oběhového hospodářství.
Nováček v zeleném parku
Odpověď dnes představují nákladní bio-LNG vozidla IVECO s výkonem, rozsahem autonomie a nízkými celkovými pořizovacími náklady, které přepravci potřebují pro efektivní a ziskové provozování svých „zelených“ vozových parků.
SPOLGAS dodává pro domácnosti a rekreační objekty novou technologii pro vytápění plynem. Expandoval na trh s několika projekty, jako je například studie výroby LNG s použitím ekologických zdrojů energií, a to jako jediný v České republice. V průmyslové zóně Louny se nachází první satelit na LNG a společnost provozuje deset čerpacích stanic ČS LPG.*
(Podrobnosti v Komunální technice 7/2020)