V poslední době šlapou alternativně poháněná vozidla na paty technice se spalovacími motory. Hlavně díky ekonomickému provozu, dobrému výkonu, tichému a bezemisnímu chodu i cenově dostupnému servisu se prosazuje mezi užitková vozidla také elektromobilita.
Za příklad mohou posloužit univerzální užitkové elektrické automobily Polaris Goupil určené především k provozu v městech a obcích. Uvedenou techniku dováží do České republiky a stará se tady o její bezproblémový provoz společnost Eurogreen CZ. Elektromobilitou se začala zabývat už před více než deseti lety. Za tu dobu nastřádala bohaté zkušenosti.
Podívejme se na jednoho zástupce tohoto segmentu techniky podrobněji, a to nejen očima prodejce, ale i pohledem dennodenního uživatele, kterému pomáhá vůz Goupil již téměř jeden rok.
Cenná multifunkčnost
„S vozidly na elektrický pohon se setkáváme v ulicích našich obcí a měst stále častěji. Nejenom v centrech a klidových zónách, jak tomu bylo zpočátku. Tato technika se prosazuje také například při práci v lesích, sportovních areálech, golfových hřištích, v zoologických zahradách, na nádražích, letištích, lázeňských lokalitách, nemocnicích, hřbitovech a mnoha dalších místech, kde si kromě jiného zakládají i na tichém a bezemisním provozu“ vypočítává Petr Semelka, specialista na elektromobily z firmy Eurogreen CZ, a pokračuje:
„Užitkové elektrovozy Goupil vynikají kromě jiného díky konceptu modulárního podvozku univerzalitou. Uplatní se při sběru a svozu komunálního i biologického odpadu, čištění ulic, zahradní a parkové údržbě, převozu různého materiálu, u doručovacích služeb, a zastanou širokou škálu jiných činností.“
Výkon v komfortu
Podle výrobce splňuje model Goupil G4, jímž se budeme dále zabývat, požadavky i pro ta nejnáročnější využití. Je to především díky tomu, že jeho pohotovostní hmotnost s lithiovou baterií činí asi 1000 kg. V agregaci může být přívěs (v kategorii N1 o hmotnosti 1400 kg).
Vozidlo G4 s pohonem zadní nápravy ujede na jedno nabití podle typu použitého akumulátoru 61 až 135 km. Maximální dosahovaná rychlost 50 km/h je pro městský provoz zcela dostačující.
Kabina o šířce 1,2 m poskytuje příjemný a dostatečný prostor pro dvoučlennou posádku – včetně míst mezi sedačkami a za opěradly na ukládání různých věcí – a velmi dobrou viditelnost. Ergonomii včetně umístění ovládacího panelu navrhl výrobce s ohledem na maximální bezpečí. Prosvětlená tlačítka má obsluha pěkně na dosah. LCD displej nabízí vizuální komfort a okamžitou kontrolu nad klíčovými provozními údaji.
Ideál pro svoz odpadu
„K vozidlům Goupil G4 se smíšenou konfigurací, která zahrnuje sklápěcí plošinu nebo korbu pro svoz odpadu a transport materiálu všeho druhu, lze rychle připevnit vybavení, díky němuž se promění třeba na techniku pro vysokotlaké čištění nebo vysávání listí,“ podtrhuje univerzalitu Petr Semelka a dodává:
„Uživatel si může vybrat mezi akumulátorem ze tří průmyslových trakčních olověných baterií – s kapacitou 8,6 kWh, 11,5 kWh a 15,4 kWh nebo zvolí akumulátor ze dvou baterií s lithium-železo-fosfátovou technologií o kapacitě 7,9 kWh a 14 kWh. Oba typy lze dobíjet ze standardní zásuvky elektrické sítě 16 A a 220 V. Lithiové baterie poskytují vyšší flexibilitu a možnost částečného dobíjení. Plné nabití u baterií trvá v závislosti na kapacitě tři až šest hodin. Možné je i rychlonabíjení.“
Elektrický pohon je dobře uzpůsobený pro využití, při němž pouze zastavíte a záhy pokračujete v jízdě, tak zvaný systém Stop & Go. Model G4 je díky ergonomii, hlavně výšce sedadel, řešení vstupu do kabiny či limitu zatížení přímo ideální pro subjekty zabývající se sběrem a svozem odpadu malého objemu nebo rozvozem různého materiálu.
Papír „nekecal“
Kdo si koupil Goupil, nikdy neprohloupil… O tom, jestli se tato veršovánka zakládá na pravdě, jsme se přijeli přesvědčit do Kamenice nad Lipou, zhruba čtyřtisícového města na Českomoravské vrchovině v okresu Pelhřimov. Před necelým rokem zde přijali do služby právě elektromobil Goupil G4. Dost času na získání a vyhodnocení praktických zkušeností.
„Tento vůz máme od loňského června. Dodavatelem verze jednostranného sklápěče s klecovou nástavbou byla jindřichohradecká společnost AT Bryss,“ vysvětluje Bc. Jiří Holický, vedoucí odboru zařízení Městského úřadu Kamenice nad Lipou, který má v gesci techniku pro údržbu města a pokračuje:
„Vybrali jsme si modifikaci s pohonem od lithiových baterií o celkovém výkonu 7,9 kW. Tabulky uvádějí v tomto případě dojezdovou vzdálenost až 85 km, což máme podložené praxí. Ověřili jsme si, že papír v tomto případě nelže. Výdrž samozřejmě záleží na počasí, tedy hlavně teplotě a dalších faktorech.“
Neustále v pohybu
Elektromobil používají v Kamenici nad Lipou primárně na svoz obsahu odpadkových košů a bioodpadu z údržby zeleně. Za skoro rok provozu se osvědčil v této roli jako velmi užitečný pomocník. Podle Jiřího Holického tady navíc dobře vnímají přidanou hodnotu v podobě nulové emisní zátěže – především při provozu v centru města.
„Obsah košů svážíme po celý rok, proto je vůz v zápřahu každý pracovní den. Občas na korbě přepravujeme písek a další materiál. Největší nájezd evidujeme vždy v pondělí, kdy vozidlo zaznamená i 80 a víc kilometrů. V polední pauze ho proto zhruba půl hodiny dobíjíme. Protože u lithiových baterií bez paměťového efektu nehrozí přebití, je možné ponechat vůz v zásuvce třeba přes celý víkend. Obvykle nabíjíme baterie přes noc v garáži. V tomto provozním režimu vydrží na celou směnu, a to i v zimě, i když ta minulá byla mírná. Stejně jako u spalovacího motoru záleží na stylu jízdy. Prudké akcelerace a brzdění rychleji ubírají z kapacity baterie ve srovnání s plynulou jízdou. Cenná je rekuperace energie, kdy se baterie při brzdění částečně dobíjejí,“ přidává další provozní zkušenosti Jiří Holický.
„Do kabiny se v pohodě vejdou dvě běžně rostlé osoby. V zimě si ceníme nezávislého naftového topení. Je přínosem nejen pro pohodu, ale zabraňuje i mlžení skel. Kromě svozu odpadu a menšího úklidu města využíváme ještě nástavbu na vodu s čerpadlem pro zalévání mobilní zeleně. Goupil už najel přes 5000 kilometrů a na svém kontě má první servisní úkon. Jedná se o výkonný, klidný a tichý vůz. Maximální rychlost 50 kilometrů za hodinu je pro město ideální. Vyplatí se využívat výhod rekuperace. S bezproblémovým provozem jsme naprosto spokojení,“ tvrdí řidič Karel Lipl.
Doporučení s pečetí praxe
K pořízení vozu Goupil G4 využili v Kamenici nad Lipou státní dotaci. Cenu okolo jednoho milionu korun by z vlastních prostředků utáhli jen těžko. Jiří Holický vyzvedává tuto formu podpory na ekologické prostředky, která je zpřístupňuje i obcím a menším městům.
„O pořízení užitkového elektromobilu jsme uvažovali poměrně dlouho. Goupil jsme si nejdřív vyzkoušeli v praxi a příjemně nás překvapil. Nepodléhá silniční dani, má vyhovující výkon, tichý a bezemisní provoz. Nehrozí únik provozních náplní. Ceníme si výrazné úspory nafty i množství nabíjecích cyklů, které jde do tisíců. Nejnákladnějším servisním zásahem je výměna baterií, které je ovšem možné repasovat, když se ocitnou na hraně životnosti. Tak daleko ale ještě nejsme,“ připojuje Jiří Holický a uzavírá:
„Abych nepěl jenom samou chválu, před pořízením vozu je potřeba vzít do úvahy, že se jedná o dvoukolku. I když je hmotnost baterií dobře rozložená, například při jízdě po vlhké trávě je nutno zvážit, zda bez problému vyjedete tam, kam potřebujete. Podle mě je elektromobil Goupil G4 v této modifikaci výborným pomocníkem pro toho, kdo jezdí tak zvaně kolem věže a nepohybuje se ve zvlášť obtížném terénu. Kdyby mě někdo požádal o názor po téměř roce každodenních zkušeností, určitě bych mu jeho služby vřele doporučil.“
Dotace přibližují sen k realitě
Na pořízení užitkových elektromobilů můžete výrazně ušetřit i letos. Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR nabízí dotace na vozidla s nízkými nebo nulovými emisemi. Podporuje také dobíjecí stanice. Na rok 2020 je vyčleněno pro tyto účely celkem 100 milionů korun.
O státní dotaci mohou zažádat obce, kraje, městské části Prahy, svazky obcí, veřejné výzkumné instituce, veřejné vysoké školy, příspěvkové organizace obcí a krajů nebo společnosti vlastněné z více než 50 % obcemi či kraji. Žádosti lze podávat až do 31. října 2020.
(Podrobnosti v Komunální technice 5/2020)*