Firmy Iveco a FPT ze skupiny CNH Industrial N.V. z oblasti užitkových vozidel a pohonů, a Nikola Motor Company budou vyrábět ve svém společném evropském podniku elektrické nákladní vozy Nikola TRE s pohonem na baterie a palivové články, a to v německém Ulmu.
Díky strategickému spojení v oblasti těžkých vozidel získala skupina CNH Industrial kapitálový podíl ve společnosti Nikola v hodnotě 250 miliónů dolarů. Záhy po oznámení partnerství následovalo loni odhalení elektrického těžkého vozidla Nikola TRE na baterie (BEV), které je předstupněm na cestě k modelu na palivové články (FCEV).
Ideální konstelace
Středisko pro výrobu podvozků Iveco v Ulmu leží v samém srdci Bádenska-Württemberska. Díky ideální poloze, zkušeným zaměstnancům a moderním výzkumným laboratořím se hodlá stát předním centrem pro mobilitu na bázi palivových článků.
Region investoval podstatnou část prostředků do zdejších výzkumně-vývojových projektů. Oblast je silně zaměřena na automobilový průmysl a strategická projektová partnerství a očekává se, že závod v Ulmu bude těžit z blízkosti klíčových dodavatelů.
Německá spolková vláda navíc nedávno zveřejnila koncept národní strategie, jejímž cílem je prohloubit průkopnickou roli společností ve vývoji vodíkových technologií. V rámci této strategie půjdou dvě miliardy eur do financování vodíkového inovačního programu včetně vývoje nezbytné distribuční infrastruktury.
„Společný podnik s Nikolou je důkazem, že se dálková doprava s nulovými emisemi stává realitou. Můžeme očekávat ekologické dopady na evropské dopravce i všechny občany,“ sdělil generální ředitel skupiny CNH Industrial Hubertus Mühlhäuser.
První na světě
V první fázi investují firmy do společného podniku 40 miliónů eur pro vylepšení výrobního zázemí. Zahájení výroby modelu Nikola TRE se očekává v prvním čtvrtletí roku 2021. Prodej začne v témže roce.
„Ukazuje se, že Nikola TRE se stane nejvyspělejším kloubovým nákladním vozidlem na světě a bude nastavovat laťku vozům s nulovými emisemi,“ řekl generální ředitel společnosti Nikola Motor Company Trevor Milton a pokračoval: „Rozhodnutí pro zahájení výroby v Ulmu je příkladem vytváření pracovních míst, pěstování kultury inovací, poskytování jistoty novým dodavatelům dílů pro vozy s nulovými emisemi a příkladem pro ostatní. Svět je na nákladní přepravu s nulovými emisemi připraven a náš společný podnik s ní přijde jako první.“
Jako první půjdou do výroby modely kloubových nákladních vozů na baterie 4 × 2 a 6 × 2 s bateriemi o kapacitě až 720 kWh a elektrickým pohonem se schopností stabilního výkonu 480 kW.
***
CNH Industrial je globálním lídrem v oblasti investic, s rozsáhlým portfoliem produktů a celosvětovým zastoupením. Ke značkám patří například Case IH, New Holland Agriculture a Steyr v oblasti traktorů a zemědělských strojů; Case a New Holland Construction u zemních strojů, Iveco v oboru užitkových vozidel; Iveco Bus a Heuliez Bus v oblasti autobusů a autokarů; Iveco Astra u stavebních vozidel a strojů do kamenolomů; Magirus v oboru požárních vozidel; Iveco Defence Vehicles u obrany a civilní ochrany a FPT Industrial u motorů a převodovek.*
(Podrobnosti v Komunální technice 5/2020)