V rámci společného pilotního projektu se firma Blidösundsbolaget spojila se Scanií pro modernizaci lodi Rex instalací hybridního pohonu. Plavidlo vyrobené již v roce 1937 nyní vozí cestující společnosti Stockholm Transport (ST).
Asi 60 % lidí ve švédské metropoli používá veřejnou dopravu. ST se pyšní tím, že má flotilu autobusů a vlaků s pohonem kompletně na nefosilní paliva.
Po vodě rychleji
„Jsme motivováni tím, co jsme zatím mohli vidět,“ říká Fredrik Liw, technický ředitel společnosti Blidösundsbolaget a pokračuje: „Čeká nás ještě spousta vývoje a testování, ale mohli bychom brzy snížit emise oxidu uhličitého až o 50 %.“
ST začala nedávno více využívat vodní cesty ve městě, což umožnilo zajistit kratší a rychlejší přepravní trasy. Do příštího roku bude 90 % všech regionálních plavidel v rámci veřejné dopravy provozováno na nefosilní paliva. Hybridizace lodi Rex je proto dalším důležitým krokem ve vývoji.
„Již v době, kdy nás Scania oslovila, jsem věřil, že loď Rex je vhodná pro použití s hybridním elektrickým pohonem, protože se vyznačuje vysokou energetickou účinností,“ pokračuje Liw.
Každý den v provozu
Rex jezdí každý den na pětasedmdesátiminutové trase u jezera Mälaren mezi centrem Stockholmu a ostrovem Ekerö – známým díky dvěma památkám zapsaným na seznamu UNESCO včetně Drottningholmského paláce, který je sídlem švédské královské rodiny.
Plavidlo pojme až 150 osob. Používá vznětový motor Scania o objemu 13 litrů splňující mezinárodní emisní normu organizace IMO úrovně 3. Tato pohonná jednotka je doplněna o elektromotor, což v praxi znamená, že loď může zcela v tichosti připlouvat k molům.
Lodě jako auta
Celkový trvalý výkon pohonu činí 240 kW nebo krátkodobě 290 kW. Při cestovní rychlosti má loď spotřebu energie přibližně 100 kW. Díky tomu ji lze provozovat až dvě hodiny čistě na elektřinu.
„Může se jednat o revoluční řešení,“ říká hlavní inženýr z divize motorů Scania Mattias Rosengren a uzavírá: „Přinášíme automobilovou technologii do vodního světa. Pohonná jednotka lodi Rex obsahuje stejné druhy komponentů jako hybridní a plně elektrická vozidla Scania.“*
(Podrobnosti v Komunální technice 5/2020)