07.04.2020 | 05:04
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Na letišti nejezdí jen velká technika

Asi není nikdo, kdo by neznal Letiště Václava Havla Praha. A asi jen málokdo z něj někdy někam neletěl. A obecně známé je to, že kapacita tohoto letiště je v posledních letech vytížena k maximu. Proto všechny jeho složky musí bezchybně fungovat, a to platí i pro středisko údržby letištních ploch.

Když se řekne údržba letištních ploch, každý si asi nejdříve představí široké a několik kilometrů dlouhé ranveje, po nichž se v zimě pohybují výkonné speciální stroje odhrnující sníh a aplikující rozmrazovací postřik. Na středisku údržby jich v pohotovosti a ve vytápěné hale čeká na svoje nasazení celá třicítka, a to v provedení speciálních strojů s pluhy, zametacími kartáči, ofukovačem o záběru 5,5 metru nebo 3,5 metru, vysokokapacitními frézami a automobily s kropícími nástavbami (tyto mají aplikační ramena o záběru 25 metrů pro postřik nutný k rozmrazení ledové vrstvy či k preventivní aplikaci, aby se ledovka nevytvořila).

Parametry těchto strojů odpovídají potřebě vysoké výkonnosti. Úklid vzletové a přistávací dráhy, včetně jednoho výjezdu a nájezdu  se musí stihnout do 30 minut, a to jak mechanický úklid sněhu, tak aplikace rozmrazovacího nebo preventivního postřiku. Speciály pro odstranění sněhu pracují ve třech fázích. Nejprve je sníh odhrnut pomocí radlice, mezi nápravami je uklízená plocha dočištěna válcovým rotačním kartáčem a na závěr ofouknuta proudem vzduchu. Není proto s podivem, že popisované speciály mají hned dva motory, jeden pro pojezd a druhý pro pohon zařízení nástavby. A když je sněhu více, pomůže fréza s výkonem 8 až 10 tun sněhu za hodinu, který dokáže přemístit až 50 m daleko. Jak by ne, když ji pohání výkonný dvanáctiválec.

Ve stínu těchto gigantů stojí menší technika, která je určená pro zimní údržbu obslužných ploch a odbavovacích terminálů (míst, kam se velká technika nedostane) a hlavně též pro údržbu travnatých ploch a ostatní zeleně, která se v areálu letiště nachází. Tyto práce provádí převážně traktory, kterých na ruzyňském letišti používají 15 a třináct z nich má na své kapotě logo Zetor.

Více v časopisu Komunální technika 4/2020.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down