Přijali jsme pozvání do Varnsdorfu, kde na místní deponii třídili vyfrézovaný asfalt z krytu vozovky. Separace probíhala na zapůjčené třídičce Zemmler a vytříděný materiál bude použit ke zpevnění plochy areálu jedné místní spediční firmy.
V době našeho příjezdu byla již třídička připravená a na dvojici hald se začal vršit první materiál. Primární frakce 0/20 převládala, té sekundární 20/65 bylo méně. Jako nadfrakce vypadla čas od času nějaká nerozdrcená asfaltová kra.
Samá pozitiva
Josef Šusta ze společnosti NOPROSU, který si třídičku od firmy EUROGREEN CZ zapůjčil, měl již s tříděním na stroji Zemmler Multi Screen zkušenosti. V rámci nedávné rekonstrukce firemních prostor totiž vytřídil téměř všechen materiál z demolice s pomocí nejmenšího modelu Zemmler MS 1600. Nyní staví zpevněné plochy pro nákladní automobily, a protože se snaží být šetrný k přírodě, rozhodl se využít vyfrézovaný asfalt z vozovek, který by jinak skončil na skládce.
Recyklát je však potřeba nejprve přetřídit, a tak se Josef Šusta opět obrátil na společnost EUROGREEN CZ, která značku Zemmler v České republice a na Slovensku zastupuje. Volba tentokrát padla na variantu Multi Screen MS 5200, která představuje možná nejzajímavější kus v široké produktové řadě mobilních třídicích zařízení Zemmler.
Třídičku MS 5200 zapůjčila firma EUROGREEN CZ i s dopravou. Stroj vážící 13,5 tuny má, co se týká přepravy, podobu brzděného dvounápravového přívěsu a zapřáhnout ho lze za odpovídající středně těžký nákladní automobil.
Využití třídičky je jednoduché. Po odtažení na pracoviště stačí vybrat vhodné místo k rozložení – přiměřeně rovnou a zpevněnou plochu. Následuje vysunutí opěrných noh, vyrovnání stroje a rozložení trojice pásových dopravníků.
Separace jednotlivých frakcí probíhá na dvojitém bubnu, který umožňuje v jednom pracovním cyklu třídit až na tři frakce (dvě frakce + nadfrakce). Požadované velikosti frakcí je dosaženo pomocí drátěných sít osaditelných podle potřeby na vnějším i vnitřním bubnu. Jemné částice jsou čistě odděleny a připraveny pro další využití. Nadfrakce, tedy materiál, který neprošel ani hrubším sítem, může putovat do drtiče nebo být odděleně skládkována.
Výměna síta je velice rychlá a zabere zhruba hodinu. Pokud se budou měnit síta na obou bubnech, trvá to samozřejmě o něco déle. Síto je kvůli přepravě a snazší manipulaci rozděleno na několik částí, které se na buben postupně namotají. Obrovskou výhodou je také skladnost sít při přepravě, kdy jich spolu s třídičkou lze přivézt víc a měnit je podle potřeby.
V době naší návštěvy bylo použito pouze vnější síto s okem 20 mm. Vnitřní buben zůstal bez síta, respektive jako síto sloužila samotná nosná mříž, což dokumentuje detailní fotografie.
Technické parametry
Stroj MS 5200 je poháněn standardně diesel-hydraulicky, volitelně diesel-elektricky, a disponuje velkou násypkou o objemu 5,5 m3. Může být provozován samostatně, ale díky svému výkonu dosahujícímu až 150 m3/h nalezne uplatnění i v mobilní recyklační lince. Délka bubnu činí 5200 mm, průměr 2000 mm. Velikost ok síta je 2 až 80 mm a celková plocha je zhruba 46,6 m2.
Třídička zvládne i „hrubší” zacházení. Při provozu je nejpodstatnější asi to, že stabilní vnitřní buben chrání vnější síto před poškozením velkými kusy materiálu. Toto technické řešení třídění výrazně pomáhá i při třídění zemin, kdy díky pohybu materiálu po vnitřním roštu dochází k perfektní separaci jednotlivých frakcí.
Všechny třídiče Zemmler jsou vyrobeny z odolných materiálů. Například rám dopravníkového pásu je kompletně žárově zinkovaný a celé stroje jsou práškově lakované…
Kromě verze MS 5200 je k dispozici celá řada dalších modelů s výkony od 20 m3/h až do 180 m3/h. Například třídičku MS 1600 s celkovou hmotností nepřesahující 3500 kg je možné přepravovat s řidičským oprávněním B a E s pomocí větších osobních automobilů.
Nejenom na recyklát
Využití přetříděného asfaltového recyklátu je specifické. Může být použitý například jako podkladní vrstva pod chodníky a další zpevněné plochy se zámkovou dlažbou, kde není potřeba certifikace. Vybouraná nebo vyfrézovaná asfaltová směs, která se dále upraví drcením a tříděním, může být ale i základní surovinou pro recyklovaný asfalt.
Za pomocí drátěných sít, respektive změnou velikosti frakce, lze třídičku přesně uzpůsobit celé široké škále materiálů, například pro:
- třídění zeminy a výkopů (frakce např. 0–15 / 15–50 / 50–x mm)
- třídění jílovitých zemin a kompostů (frakce např. 0–25 / 25–80 / 80–x mm)
- recyklaci stavebního odpadu nebo třídění kameniva (frakce např. 0–10 / 10–45 / 45–x mm)
- třídění dřevěné štěpky nebo recyklovatelných materiálů (frakce např. 0–5 / 5–40 / 40–x mm).
Závěrem
V dnešní době vzniká mnoho odpadů, které je možné recyklovat a plnohodnotně jimi nahradit prvotní materiály. Tento přístup ušetří nejenom přírodu, ale i náklady spojené s dopravou, nákupem surovin a uložením na skládku.
Výhodou mobilních třídičů Zemmler je potom kromě efektivního provozu především variabilita a snadná doprava, takže mohou být vždy tam, kde jsou potřeba.*
Převzato z časopisu Stavební technika 3/2019
Text Jiří Hejhálek, foto Věra Hejhálková, DiS.
(Podrobnosti v Komunální technice 3/2020)
Popisky
1:
Stabilní vnitřní buben chrání vnější síto před poškozením velkými kusy materiálu a současně výrazně napomáhá i při třídění zemin, kdy díky pohybu materiálu po vnitřním roštu dochází k perfektní separaci jednotlivých frakcí
2:
Kartáč se uplatní především při práci s mokrými nebo mazlavými materiály. Při třídění asfaltu nebyl potřeba
3:
Třídička Zemmler MS 5200 s násypkou o objemu 5,5 m3 disponuje vysokým výkonem dosahujícím až 150 m3/h
4:
Stroj včetně dopravy na místo určení zapůjčila firma EUROGREEN CZ z Jiřetína pod Jedlovou
5:
Model MS 5200 může být provozován nejen samostatně, ale díky značnému výkonu nalezne uplatnění i v mobilní recyklační lince
6:
Při třídění asfaltu bylo použito pouze vnější síto s oky 20 mm. Frakci procházející vnitřním bubnem lze regulovat také posunutím pásků
7:
Vzhledem k velkému výkonu třídičky by bylo potřeba při plnění násypky využít mnohem větší rypadlo než je na snímku