Pražská zoo, celým názvem Zoologická zahrada hlavního města Prahy, je lákadlem pro návštěvníky již téměř devadesát let. Na pravém břehu Vltavy ve čtvrti Troja byla otevřena 28. září 1931. Od té doby dospěla do podoby moderní zahrady, která ukazuje zvířata v podmínkách co nejbližších jejich přirozenému prostředí.
Počet chovaných druhů se blíží k sedmi stovkám. Jedním z nejznámějších je kůň Převalského, jehož světovou plemennou knihu tady vedou. Každoročně sem do pražské Troji najde cestu zhruba 1,4 milionů návštěvníků, což zaručuje stabilní čelní příčku mezi turistickými cíli v České republice. V celosvětovém měřítku se potom Zoo Praha řadí pravidelně do první pětky nejlepších zařízení svého druhu.
Důvodů pro tak prestižní hodnocení je samozřejmě mnoho. Určitě k nim však kromě zvířat a jejich výběhů patří i celková úpravnost a čistota prostředí. K dosažení těchto cílů pomáhá technika všeho druhu. Právě o ní s důrazem na poměrně novou akvizici jsme hovořili s hlavním zahradníkem Zoo Praha Ing. Pavlem Janečkem, který má kromě jiného na starosti například úklid a údržbu zeleně ve zdejším areálu.
„V Zoo Praha máme asi deset kilometrů cest, z drtivé většiny se zpevněným povrchem, které musí být celoročně čisté a schůdné. Zametáme je prakticky denně, pokaždé celkem zhruba čtyři až pět hodin. Výjimkou je zimní období, kdy je teplota pod bodem mrazu. Od roku 2006 nám pro úklid cest sloužil francouzský zametací vůz Mathieu Azura, který po 3500 motohodinách již vykazoval časté poruchy, proto se prodražoval servis, jenž byl i špatně dostupný. Proto jsme si loni v prosinci pořídili náhradu, kompaktní zametací samosběrný vůz Hako Citymaster CM 2200,“ upřesnil inženýr Janeček.
„Hlavními přednostmi zametacího stroje Hako Citymaster 2200 je především efektivní, úsporný a tichý provoz s minimální úrovní exhalací, maximální pohodlí řidiče a jednoduchá obsluha. Přepravní rychlost dosahující až 62 km/h výrazně zkracuje přesuny, které jsou možné i na rychlostních komunikacích a dálnicích. Pevný rám a možnost řízení obou náprav zajišťují maximální manévrovací schopnost při zachování výborné stability vozu. Recirkulační systém, kdy se voda ze zásobníku nečistot může použít na kropení v sací hubici, zabezpečuje úsporu vody a delší zametání bez potřeby jejího dočerpání. K bezpečnosti provozu slouží čtyři kotoučové brzdy s protiblokovacím systémem ABS. Výhodou je dále rychlovýměnný systém nástaveb pro celoroční využití stroje, tedy například i v při zimní údržbě,“ vyzvedl obchodní zástupce dodavatelské společnosti Unikont Group Mgr. Michal Svoboda.
„Stroj Hako Citymaster 2200 jsme zvolili jako nejvhodnější variantu pro zametání mnohdy úzkých cest v areálu zoologické zahrady a současně s přihlédnutím k dostatečnému výkonu pro naše potřeby. Mysleli jsme i na jeho budoucí využití. Vozidlo má hydraulickou připravenost pro zimní údržbu, a tak si k němu hodláme dokoupit odmetací kartáč na sníh a pro příští sezónu třeba i sypač,“ uzavřel Pavel Janeček.*
(Podrobnosti v Komunální technice 3/2019)