Příjemné a pro akci tohoto druhu jako stvořené prostředí jihomoravského statku Sudický dvůr v obci Sudice, poblíž Boskovic (okr. Blansko), přivítalo zájemce lačnící po teoretických informacích i praktických zkušenostech spojených s předvedením nových modelů traktorů Kubota řad L1 a L2.
L1: Jednoduché, spolehlivé, výkonné
Řada traktorů Kubota L1 se třemi modely 361, 421, 501 je k dispozici s motory o výkonech 36, 42 a 50 k – v drtivé většině vždy bez kabiny, ve verzích s mechanickou a hydrostatickou převodovkou. Existuje celkem šest modifikací. Výrobce označuje tuto řadu jako Basic zahrnující jednodušší, ale spolehlivé a výkonné traktory určené například pro menší farmáře nebo jízdárny, tedy pro nasazení všude tam, kde není potřebná kabina. Tou je vybaven pouze model L1501 s mechanickou převodovkou.
Za pohonné agregáty posloužily vznětové (u některých typů přeplňované), kapalinou chlazené tří- (36 k) a čtyřválcové (42 a 50 k) motory Kubota bez filtrů pevných částic a dalších dnes tak mezi uživateli „oblíbených“ komponentů. Mechanické převodovky jsou k dispozici s osmi rychlostními stupni vpřed a stejným počtem vzad (8/8), druhou eventualitou jsou třístupňové hydrostaty.
Výrobce zvýšil u modelů řady L1 zdvihový výkon hydrauliky zadního závěsu. „Šestatřicítka“ uzvedne na konci ramen 904, výkonnější traktory potom shodně 1750 kilogramů. Ve standardní výbavě je jeden hydraulický okruh se dvěma zásuvkami a zadní vývodový hřídel. Podle Pavla Lorka se zákazník může domluvit na dalších instalacích podle typu nasazení, například zda požaduje klasická čelní ramena, upevňovací trojúhelník pro komunální nástavby, nebo i přední vývodový hřídel.
L2: Pohodlné, všestranné, efektivní
Traktory Kubota řady L2 s výkony motorů 42, 50 a 59 koní spadají do kategorie, kterou lze označit jako „lepší“, nebo chcete-li „vyšší třídy“. To se týká například celkového provedení, výbavy nebo převodovek. Všechny stroje mají prostornou japonskou (až na jednu výjimku) kabinu s klimatizací, jsou pohodlnější, všestrannější, s efektivnějším provozem. Prémiovým modelem je potom L2602.
Z předchozí řady L5040 převzal výrobce podle Pavla Lorka vše, co dobře funguje. Tento přístup ostatně uplatňuje Kubota (a nejen tato firma) u veškeré techniky. Přibyly jiné ovladače, drobné změny doznala přístrojová deska, kvůli emisím musely být upravené motory. Také díky tomu jsou nové traktory i poněkud tišší.
„Řadu L2 již tvoří traktory, které lze označit jako kompaktní a komunální. Model L2421 je k dispozici ve dvou verzích. První je s mechanickou převodovkou s řazením 16/16. Její součástí ve standardu je superplazivá rychlost kolem 200 metrů za hodinu. Tak je možné tyto traktory použít například při školkařských činnostech, třeba sázení semenáčů. Maximální rychlost je potom 30 kilometrů za hodinu. Ve druhé verzi najdeme hydrostatickou třístupňovou převodovku,“ vysvětlil Pavel Lorek a navázal:
„Stejné dvě varianty převodovek najdeme u modelů L2501. Další eventualitou je padesátikoňový traktor s převodovkou GST s řazením 24/16 a kompresorově klimatizovanou kabinou polské výroby Naglak. Prémiový stroj L2602 s převodovkou Powershift a s funkcí kontroly přetížení hydrauliky jsme v České republice poprvé představili na jarním veletrhu Techagro v Brně. Má již velmi prostornou kabinu, v porovnání s dalšími členy řady L2 zhruba o 20 % větší. Navíc je vybavený automatickou klimatizací, což je ve své třídě ojedinělé. Těší nás, že jsme tady v Sudicích jeden stroj prodali.“*
(Podrobnosti v Komunální technice 8/2018)