Společnost Aebi představila porotě novinářů svého finalistu v soutěži Traktor roku pro speciální využití model Terratrac TT 281. Během prezentace vysoko v horách nový Terratrac potvrdil, že je opravdovým speciálem a přináší efektivní pomoc všude tam, kde strmé svahy nedovolí použití klasické stroje.
Inovovaný model Terratrac TT 281 dostal do vínku vyšší výkon, silnější hydraulický systém a pozvednuta byla i úroveň komfortu. Důležitým atributem těchto horských strojů je nízko položené těžiště, a tím dobrá stabilita ve velmi strmém terénu. Tam, kde již kola ztrácí možnost pohybu, přichází na řadu pásy. Terratrac může být na zimní období nebo do vlhkého terénu kompletně přestrojen na pásový podvozek. Hodí se jak pro zemědělství, kde například v agregaci s mulčovačem seče vysokohorské louky, tak pro komunální účely, kde třeba v zimě udržuje přístupnost do vysoko položených lyžařských středisek.
Stroj je vybaven čtyřválcovým motorem o výkonu 109 koní. Maximálního točivého momentu 420 Nm je dosahováno při otáčkách 1100 ot/min. Jako jeden z mála speciálů je připraven splnit emisní normu Tier 4f díky selektivní katalytické redukci a filtru pevných částic. Aby mohlo být těžiště stroje položeno co nejníže, je motor uložen na straně stroje. Jeho umístění bylo přepracováno, poskytuje velmi dobrý přístup ke všem částem motorového prostoru. Hned pod kapotou najdeme sestavu chladičů, které se snadnou otevřou, podobně jako se rozevírají motýlí křídla. Lopatkový ventilátor se točí právě tak rychle, jaká je potřeba chlazení. Filtr pevných částic má sice automatickou regeneraci, ale v případě potřeby plného výkonu může být tato funkce vyřazena a regeneraci je možné provést i manuálně ve chvíli, kdy jsou k tomu lepší podmínky.
Pojezd speciálního traktoru je hydrostatický s dvěma mechanickými stupni, takže je možné plynule měnit rychlost v plném rozsahu 0–40 km/h, přičemž se permanentně pohání všechna čtyři kola. Dobrou obratnost stroji zajišťuje několik možností řízení. Buď je možné řízení přední nápravou nebo jen zadní nápravou nebo oběma a stroj umí i takzvaný psí chod, který se používá například k eliminaci skluzu na velmi strmých stráních. Možné je také vybrat některý ze čtyř pracovních režimů podle toho, kolik výkonu motoru bude spotřebováno na pojezd. Takže například – pokud je zvolen režim doprava, jde veškerý výkon do pojezdu. Naopak, při volbě práce se sněhem je do pojezdu investováno jen 10–20 % výkonu motoru.*
Více v časopisu Komunální technika 1/2018.