Posledním březnovým dnem skončila pro řidiče automobilů povinnost za stanovených podmínek používat zimní pneumatiky. Řada z nich se rozhodne nepřezout na ty letní ani po tomto termínu.
V ČR jezdí pětina řidičů i v létě na zimních či celoročních pláštích. Zákonem požadovaná minimální hloubka dezénu těch zimních u osobních vozidel je 4 mm. Má tedy ještě daleko do obecně požadovaných 1,6 mm. Škoda nevyužít ty zbývající více než dva milimetry…
Zimní a letní pneu mají ale rozdílné složení směsi, z níž jsou vyrobeny. Zimní musí zajistit dobrou ovladatelnost automobilu za drsného mrazivého počasí. „Teploty nad + 7 0C jim příliš nesvědčí. Jsou příliš měkké až houbovité. Vysoká elasticita je výhodou na ledu a sněhu, ale zásadní slabinou na teplém povrchu silnice,“ uvádí Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Jezdit na zimních pneumatikách za teplého počasí není protizákonné. S čím by měli motoristé dojíždějící zimní obutí počítat?
- Delší brzdná dráha
- Horší ovladatelnost
- Vyšší spotřeba
- Nebezpečí roztržení
Po odeznění zimních podmínek je tedy nejlépe přezout na letní pneu. Jen ty mohou při teplotách vyšších než + 7 0C zajistit tu nejlepší možnou přilnavost k povrchu silnice, za sucha i za deště. „Významně se zkrátí brzdná dráha a zvýší ovladatelnost automobilu, klesne i spotřeba paliva. Jezdit v létě na letních kolech se zkrátka vyplatí,“ uzavírá Roman Budský.*
(Podrobnosti v Komunální technice 5/2017)