Letošní zima počátkem března již ztratila na síle a zimní technika se mohla odebrat na zasloužený odpočinek. Ovšem její provozovatelé, kteří chtějí být doopravdy připraveni na další sezónu, musejí zavčas přemýšlet, jak strojový park vhodně obměnit či doplnit. Akciová společnost ČNES dopravní stavby sídlící v Kladně-Kročehlavech posílila technický park zajišťující zimní údržbu vskutku razantně. Přibylo do něj hned osm podvozků MAN osazených sněhovými pluhy Schmidt a příslušnými sypači. A v brzké době se tato flotila ještě rozroste.
Firma ČNES dopravní stavby působí na českém trhu více než deset let a v neposlední řadě zajišťuje jejích osm cestmistrovství zimní údržbu zhruba 2000 kilometrů silnic I., II. a III. třídy i obecních komunikací.
Rozsah zimní údržby tedy rozhodně není malý a bez kvalitního technického zázemí se střediska neobejdou. V příští zimní sezóně budou moci spoléhat mimo jiné na nová vozidla MAN se segmentovými sněhovými radlicemi Schmidt a sypači téže značky s aplikací solanky. Zajímavostí je, že v případě vozidel MAN nejde pouze o podvozky určené k agregaci různých typů nástaveb, ale též o tahače umožňující instalaci sypačů. Důvodem použitého technického řešení je větší variabilita celoročního využití podvozku. Tahače budou v zimních měsících pracovat v agregaci se zimními nástavbami a od jara mohou být plnohodnotně využity při práci s podvalníkovými návěsy či sklápěcími vanami. S těmi mohou pracovat i dosud používané podvozky, ale jejich nosnost není zdaleka taková jako u tahačů.
Spojení tahače se zimní nástavbou by nebylo možné bez nutných úprav a přípravy mezirámů, které zajistila firma KOV Velim. Dodavatelem hydrauliky a zimních nástaveb Schmidt byla rakovnická společnost CROY.*
Více v časopisu Komunální technika 4/2017.