V roce 2015 přišlo při dopravních nehodách o život 131 chodců, 63 % za snížené viditelnosti. Kdy a kde musí být chodec označen reflexním doplňkem?
Přicházejí měsíce s vysokým podílem osob umírajících při nehodách za tmy. V roce 2015 byl rekordním prosinec, kdy pod rouškou noci zemřelo 56 % všech obětí nehod. Nejohroženější skupinou byli chodci. V roce 2015 jich zemřelo při dopravních nehodách 131, 72 za tmy. Mimo obec zahynulo v nočních hodinách 38 chodců, dalších 34 přišlo o život v obci, 11 bylo usmrceno za svítání či soumraku. Dvě třetiny chodců tak zemřely za snížené viditelnosti.
Především pěší by měli pamatovat na svou dostatečnou viditelnost na potemnělých silnicích. Od letošního února jim to nařizuje Zákon o silničním provozu. Chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu. „Tato povinnost platí nejen za tmy, ale i například za svítání, soumraku, mlhy, sněžení či silného deště,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Pravidla silničního provozu neurčují, jak má reflexní doplněk vypadat a kde má být umístěn. „Určitě by měl mít dostatečnou plochu odpovídající alespoň rozměrům reflexní pásky. Nejlépe je umístit ji nad zápěstí, popřípadě i nad kotník na straně přivrácené ke středu vozovky,“ upřesňuje Roman Budský. Za zhoršené viditelnosti totiž řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky na pohyblivých částech těla.
Chodcům, kteří nedodrží novou povinnost, hrozí bloková pokuta ve výši až 2000 korun. Měli by ale pamatovat i na to, že se vystavují možné povinnosti uhradit část léčebných či dalších nákladů vzniklých v souvislosti s dopravní nehodou.