Technické služby Opava s. r. o. jsme letos navštívili především proto, abychom se zeptali na zkušenosti s provozem lehkých užitkových vozidel značky Piaggio.Tato vozidla mají totiž v místním rozsáhlém strojovém parku své nezastupitelné místo. První Piaggio zde začalo pracovat v roce 2001 a od té doby se flotila vozidel této značky rozrostla na deset strojů.
Čtyři z nich užívá středisko Komunikací. „Používáme model Piaggio Porter Maxxi se sklápěčem a podvozkem pro montáž nástaveb. V letních měsících vozidly zabezpečujeme převoz materiálu nebo mechanizace, v zimě je využíváme při posypech a úklidu chodníků a vozovek.Výhodou je nerezová snadno demontovatelná nástavba, takže vozidlo je použitelné i při zásobování materiálem například při vysprávkách chodníkové dlažby. Sklápěče pracují na našem středisku tři a využíváme ještě jedno vozidlo typu skříňového Vanu.
Vozidla Piaggio využívají i další provozovny technických služeb. Ve středisku Čistoty města zajišťují například vysypávání košů (těch je ve městě umístěno 775 kusů a potřeba výsypů dosahuje úctyhodného čísla 5360 týdně !!!). Při tomto nasazené je výhodou, že vozidla mohou bez problémů pracovat i tam, kde není dostatek prostoru. Při zimní údržbě je toto středisko nasazuje při práci na údržbě chodníků se špatným přístupem, úklidu zastávek MHD nebo schodišť, kde slouží k převozu nářadí pro ruční čištění.
Středisko Zahradnictví pomocí vozidel Piaggio zajišťuje převoz sazenic a nářadí pro údržbu okrasných záhonů a na středisku Hřbitov zabezpečuje Piaggio vývoz a nakládku kontejnerů.
Skříňové Piaggio bylo naším střediskem využíváno v minulosti na zóně placeného stání pro převoz nepříliš populárních zabezpečovacích botiček. To už se dnes nedělá, nicméně vozidlo je využitelné pro převoz nářadí potřebného při opravách parkovacích automatů,“ rekapituluje výčet činností zabezpečovaných užitkovými vozidly Piaggio vedoucí provozu střediska Komunikace Marek Witassek.
„Při hodnocení osmiletého provozu vozidel Piaggio budou rozhodně převládat klady. O spolehlivosti motorů svědčí fakt, že jejich poruchy vlastně neznáme. Přitom auta jezdí v nejexponovanějším prostředí zimní údržby a tam se nedostatky projeví. Pro vozidlo zřejmě neexistuje větší zátěž než při práci na chodníku s téměř tunou nákladu a nejrůznějších nájezdech na mnohdy vyšší obrubníky a podobně. Vyzdvihnout bych chtěl také velmi přesnou práci nástavby při posypech chodníků s nastavitelnou šířkou posypu a velice dobrou manévrovatelností.Velkou výhodou je také snadná dostupnost a rychlost případného servisu. A rozhodně není možné zapomínat na pořizovací cenu v souvislosti s porovnáním cena – výkon.
Pochopitelně, byli bychom jen rádi, kdyby byla vozidla dodávána s pevnějším šasím, ale, jak jsem již zmínil právě v souvislosti s méně než poloviční pořizovací cenou než je v této kategorii obvyklé je jasné, že nelze očekávat ty nejvyšší možné parametry. Při zmiňované zimní zátěži měla a mají problémy i jiná výkonnější a dražší užitková vozidla. Některé závady jdou také určitě na vrub obsluhy, jelikož žádnému autu nesvědčí, když se na něm střídá ve vícesměnném provozu až osm řidičů,“ rekapituluje zkušenosti s provozem vozidel Marek Witassek.
Roman Paleček