V dubnu 2009, podepsal prezident republiky novelu zákona o pozemních komunikacích. Na města a obce tak spadá odpovědnost za zimní údržbu na všech chodnících v jejich katastru
Loni na jaře jsem byl jako člen delegace Sdružení komunálních služeb u předsedy senátu Přemysla Sobotky. Už tehdy byl cítit rozpor mezi záměrem a dopadem zákona. jeho výrazem a významem. Iniciátor zákona, primátor Teplic Kubera, to jistě nemyslel zle. Pro občana bude opravdu výhodou, že kdykoliv upadne, zraní se, poškodí si oděv, brýle, hodinky nebo drahou aktovku, má jasno, na koho se obrátit pro náhradu škody.
Výraz je jasný, aby bylo zřejmé, kdo odpovídá. Význam – dopad odpovědnosti, ale už tak jasný není. Města i obce si rychle spočítaly, kilometrů chodníků jim přibude do plánu zimní údržby a jak narostou výdaje na zimní údržbu; podle mě k těm nejnižším patří posypový materiál a jeho jarní úklid. Platí jednoduchá rovnice: kolik v zimě vysypu, tolik na jaře musím zamést, odvézt a uložit na skládce. Kde jsou ovšem náklady na pracovní síly, techniku a PHM?
Při setkání se starosty a primátory převládají názory typu: „Vyjmeme komunikace ze zimní údržby, zvýšíme si pojistné na odpovědnost, nebudeme se věnovat údržbě vůbec.“ Je jasné, že měšec peněz je jen jeden. Navíc dochází v současné ekonomické situaci k dalšímu výraznému snižování výdajů. Výraz zákona byl tedy jasný: chránit občana, jeho pohodlí, bezpečnost a zdraví, ale kde vzít v rozpočtu další peníze na údržbu chodníků včetně těch, které spadly navíc pod odpovědnost města. Pokud tedy jeho zástupci nebudou chtít v zákonu „kličkovat“, nezbude jim nic jiného, než investovat do strojů a pracovních sil.
Naše společnost může ke snížení nákladů pomoci. Nabízíme vozidlo, které je schopno chodníky v zimě velmi levně udržovat. Jsme schopni ho dodat s náhonem 4 x 4, se sklápěcí korbou, osazené sněžným pluhem a sypací nástavbou hydraulicky ovládanými z kabiny řidiče. Možná je elektronická regulace dávkování posypového materiálu. V nabídce je i odmetací kartáč, který může při „suchém“ sněhu efektivněji uklidit chodníky a na jaře z chodníků odstranit zbytky posypu. Toho se lze zbavit i pomocí vysokotlaké kropící nástavby, která se dá využít třeba k čištění dopravního značení, domovních přípojek odpadu, autobusových zastávek nebo nevábných zákoutí měst. Jako nízkotlaká poslouží k zalévání zeleně.
V České republice používá vozidla Piaggio již více než 200 spokojených zákazníků. Vozy se starají o zimní údržbu nejen v horských oblastech, ale i nížinách na jižní Moravě. Netvrdíme, že dokážeme vše, že jsme schopni plně nahradit zavedené značky, ale stojíme si za ekonomikou provozu vozidla.
Celý článek je otištěn v čísle 7/09 časopisu Komunální technika.
Autor: Jiří Vyvial, jednatel I-Tec Czech, s. r. o.