Při výčtu techniky pro svoz odpadů nemůžeme pominout značku Multicar. Tato vozidla mají snad všechny podniky komunálních služeb. Jak název napovídá, nejedná se zdaleka jen o vozy pro tyto účely, ale hlavní předností je univerzální využití této techniky, která pomáhá na stavbách, vodohospodářům, zahradníkům, lesníkům, v průmyslu a dalších odvětvích.
Držme se ale tématu, tedy odpadů. Multicar nastupuje hlavně v případech, kde je třeba malý rozměr, ale vysoká nosnost a robustnost vozidla pro překonávání obrubníků a dalších překážek. Tam má Multicar nezastupitelné místo díky svým jedinečným vlastnostem – subtilním rozměrům, které umožňují přístup i do stísněných prostorů, vysokou nosností až 2,8 t, možností pohonu 4 x 4, redukovanou převodovkou, uzávěrkami diferenciálu popřípadě elektronickou kontrolou trakce, vysokou světlou výškou a také výkonnou hydraulikou k pohonu nástaveb. Hlavní uplatnění mají tyto vozy v historických centrech měst či úzkých uličkách sídlišť, na chodnících a také třeba při svozu odpadu z objektů v horských oblastech se svažitou a úzkou příjezdovou cestou.
Nástavby na odpady na podvozcích Multicar lze rozdělit na dvě základní kategorie, a sice lisovací nástavby a nosiče kontejnerů. Nejoblíbenější jsou lisy komunálního odpadu řady BKL, které se podle rozvoru podvozku a požadavků zákazníků dodávají pro dvounápravová vozidla o objemech od 2,7 m3 do 4,5 m3. Po obou stranách nástavby jsou vpředu posuvná dvířka pro ruční nakládání odpadu. Vpravo lze kombinovat dvířka s hydraulickým vyklápěčem pro popelnice objemu 110, 120 nebo 240 l. Speciálně tvarovaný lisovací šít pro ideální zhutnění odpadu posouvá při stlačování centrální teleskopický hydraulický válec. Toto řešení zamezuje křížení štítu.
Nosiče kontejnerů jsou výhodně vzhledem k víceúčelovému využití. Lze pracovat se samotnými kontejnery pro různé druhy odpadů, ale je možné použít jinou nástavbu, například sypač nebo cisternu. To platí pro kontejnerové nástavby jednoramenné i dvouramenné řetězové. Nosič kontejnerů lze namontovat jako výměnnou nástavbu například na systém KWS. Demontáž nástavby obnáší odjištění čtyř čepů a její sejmutí pomocí odstavných noh. Výměna trvá o pár minut déle, ale lze pak použít nástavby o větších užitečných hmotnostech. Možná je také kombinace s malým jeřábem – hydraulickou rukou opatřenou drapákem. Toto zařízení se osvědčilo při likvidaci černých skládek i v jinak nedostupném terénu. Právě možnost využití vozidel na co nejširší spektrum činností zajišťuje podnikům komunálních služeb dobrou ekonomiku provozu. V prodeji jednoúčelových strojů lze za poslední roky sledovat pokles, který poslední nelehké období jen podtrhuje.
Dovozcem vozidel Multicar do České republiky je společnost Unikont Praha, s. r. o., která dodává také nástavby a příslušenství. Většinu nejčastěji používaných nástaveb si firma Unikont sama vyrábí v Soběrazi u Jičína nebo ve spolupráci s dalšími výrobci.
Firma je také díky vlastnímu konstrukčnímu a výrobnímu zázemí připravena reagovat na speciální požadavky zákazníků a navrhnout komplexní řešení pro konkrétní nasazení vozidel.
Celý článek je otištěn v čísle 2/10 časopisu Komunální technika.
Autor: Redakce