„Letošní rok techniku, kterou používáme na sečení námi udržovaných zelených ploch, řádně prověřil. Jarní deštivé počasí práci příliš nepřálo, a tak jsme byli nuceni sekat se zpožděním husté přerostlé a přestárlé porosty. Nicméně technika a její obsluha se svého úkolu zhostila se ctí a výjimkou rozhodně není ani traktor Lindner, který nám slouží již čtvrtou sezónu a o němž můžeme hovořit pouze v dobrém,“ řekl úvodem naší návštěvy ředitel břeclavského provozu závodu Dyje státního podniku Povodí Moravy Ing. Ladislav Vágner.
Prvořadým úkolem podniku je zabezpečení správy a provozu státem svěřeného majetku – zejména vodohospodářsky významných toků a objektů na nich, včetně zajištění jejich údržby a oprav.
Zaměření podniku a jeho struktura
Ve správě Povodí Moravy jsou nově budované, převážně vodárenské nádrže, komplex vodohospodářských úprav na jižní Moravě, včetně klíčové stavby vodního díla Nové Mlýny, dále nově vybudované i rekonstruované úpravy toků a jezů a řada dalších drobnějších staveb na vodních tocích. Jsou tu však i nové provozní budovy a objekty jako například komplex v Brně, výstavba areálů závodů a provozních středisek.
Rozšířil se rovněž okruh spravovaných toků, a to v důsledku nových vyhlášek. Povodí Moravy, s. p. převzalo všechny toky vyhlášené jako vodohospodářsky významné a vodárenské, celkem tak spravuje více než
Souběžně se rozvíjejí i další činnosti – jsou rozšiřovány kapacity laboratoří, které jsou vybavovány moderní technikou, modernizuje se i rozvojová složka podílející se na tvorbě Směrného vodohospodářského plánu a zpracování vodohospodářské bilance množství a jakosti vod.
Výrazným zásahem do činnosti podniku byly vždy povodně. Největší z nich v roce 1997 poznamenala další vývoj povodí s dopadem až do dnešních dnů. Svoje dozvuky ve formě přípravy a realizace preventivních protipovodňových opatření bude mít i v dalších letech. Výkonem správy povodí se rozumí především správa významných vodních toků, činnosti spojené se zjišťováním a hodnocením stavu povrchových a podzemních vod v oblasti povodí Moravy a další činnosti, které vykonávají správci povodí podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), zákona č. 305/2000 Sb., o povodích a souvisejících právních předpisů, včetně správy drobných vodních toků v dané oblasti povodí, jejichž správcem byl podnik určen.
Mimo jiné provádí Povodí Moravy, s. p. údržbu sečením řádově několika stovek hektarů ploch, a to několikrát ročně. Převážně jde o plochy svažité, podmáčené a hůře dostupné a často s výskytem značného množství naplavenin (bahno, dřevo a další odpad). Nedílnou a důležitou součástí strojového parku jsou traktory. Pracuje zde 19 traktorů Zetor a své zastoupení mají také značky New Holland a Lindner.
Stabilita na svahu je předností
Traktor Lindner GeoTrac 83 turbo, který dodala a jehož servis poskytuje společnost HITL, pracuje ke spokojenosti již téměř čtyři roky právě v provozu Břeclav.
„Traktor využíváme především na sečení, i když je opatřen ochrannou kabinou a může pracovat i s navijákem a zkoušeli jsme i agregaci s pařezovou frézou. Stroj zatím odpracoval asi 2500 motohodin a kromě spolehlivosti bych ocenil především jeho stabilitu s možností nasazení ve velice svažitých terénech. Při sečení pracuje s čelní žací lištou s pracovním záběrem dva metry a zadní agregovaná lišta má záběr
Traktor obsluhuje Jiří Pyskatý. „I když jezdím ve svazích bez dvoumontáží, stabilita stroje plně vyhovuje. Vše je dáno praxí a obsluha musí vědět, co si může dovolit. Při sečení svahů mi k vyvážení těžiště pomáhá přední žací lišta, musím ovšem jezdit pouze jedním směrem. Ale za celou dobu provozu jsem neměl potíže,“ hodnotí traktor Jiří Pyskatý.
V pěti modelech
Traktory Lindner GeoTrac se vyrábějí v pěti typech s výkonem motoru 68 až 126 koní.Vzhledem ke svým jízdním vlastnostem, malým rozměrům i malému poloměru otáčení a nízko položenému těžišti mohou být využívány při letní péči o krajinu i zimní údržbě komunikací. Pro čelně agregované stroje, které vyžadují přesné kopírování terénu, vyvinula firma Lindner čelní hydrauliku vedenou přední nápravou. Tato konstrukce, kdy jsou spodní ramena a zdvihací válce připevněny na nápravě, poskytuje obsluze i při použití čelního nářadí možnost natočení kol až 50 stupňů. Obsluha má k dispozici dokonalý výhled z prostorné dvoumístné kabiny v celém rozsahu 360 stupňů.
Pohonnou jednotkou modelu GeoTrac 83 je čtyřválcový vodou chlazený turbodieselový motor Perkins s přímým vstřikováním o výkonu 82 koní, zdvihovém objemu 4400 cm3 a točivém momentu 350 Nm při 1400 ot./min. Motory splňují nejnovější evropská emisní kritéria.
Plně synchronní reverzní převodovka umožňuje řazení 16 rychlostí pojezdu vpřed a osmi vzad. Vývodový hřídel se zapnutím pod zátěží pracuje v režimech 430/540/750/1000 ot/min. K dispozici jsou dva vnější hydraulické okruhy s jednou zpětnou větví. Hydraulické čerpadlo se systémem Loadsensing je nezávislé na spojce. Povolená přepravní rychlost traktoru je
Ke komfortu kabiny patří kromě zmiňovaného výhledu ergonomické uspořádání ovládacích prvků, komfortní sedadlo Grammer včetně loketní opěrky, výklopná okna, vytápění a větrání s dvoustupňovým ventilátorem.
Roman Paleček