V průmyslovém areálu VGP park Horní Počernice na okraji Prahy má své provozy více než třicet společností. Ale jen na dvou halách visí obrázek jelena v zeleném poli. Zemědělskou, zahradnickou, komunální a golfovou techniku firmy John Deere zde nabízí firma Strom Praha, s.r.o., výhradní dovozce pro Českou republiku. Koupit zde však můžeme i užitečné produkty od jiných dodavatelů.
Firma John Deeere se na našem trhu etablovala nejprve nabídkou velké mechanizace pro zemědělce. Až poměrně nedávno padlo rozhodnutí prodávat i zahradní a komunální techniku. Výhradní dovozce, firma Strom Praha, začala nejprve opatrně jen ve své centrále ve Vinoři. Obchod se však rychle rozjel a bylo třeba vytvořit další prodejní a servisní středisko pro Prahu a široké okolí. Volba padla na strategicky umístěný průmyslový areál VGP park Horní Počernice. V pronájmu jsou tu již druhým rokem k plné spokojenosti firmy i zákazníků.
Technici s notebookem
Prodejní a servisní středisko v Horních Počernicích zahrnuje prodejní místo s předváděcí halou (show room), dílnu, sklady a kanceláře. Pracovní kolektiv tvoří čtyři servisní technici a dvě pracovnice administrativy v čele s Tomášem Lelkem, vedoucím střediska. „V tomto obsazení zajišťujeme prodej techniky a náhradních dílů, záruční i pozáruční opravy pro celou Prahu a střední Čechy,“ pochlubil se Tomáš Lelek.
Servisní technici provádějí opravy buď v dílně, nebo jsou na podkladě objednávky vysláni na obhlídku přímo k zákazníkovi. Sebou mají notebook s internetovým připojením on-line na centrální databázi náhradních dílů, takže mohou i v terénu operativně určit postup opravy, vyhledat náhradní díl a spočítat předběžnou cenu. „Novou součástku i s následnou opravou pak většinou dodáme do 24 hodin, což je jedna z výhod oproti konkurenci“, připomněl Tomáš Lelek. Podle jeho slov není problém zajistit servis i na strojích prodaných v jiných místech republiky, ale obvykle je pro zákazníka výhodnější obrátit se na některé z více než třiceti autorizovaných regionálních středisek.
Rychlá oprava pneumatik
Ve firmě Strom Praha vědí, že pro udržení zákazníků je důležité služby neustále zlepšovat a nabízet různé doplňky. Z tohoto důvodu zde, kromě jiného, začali prodávat a také aplikovat průmyslový gel Optim pro rychlou opravu proražených pneumatik.
V sousedním Německu se tento gel používá více než 30 let a je s podivem, že k nám se dostal až v loňském roce. Největší zásluhu na tom má Ivan Dacej, jehož stejnojmenná firma získala výhradní zastoupením pro distribuci v České republice.
Optim gel je složen z propylenglykolu, plastových a celulózových vláken, kapoku a ochranných prostředků. Do poškozené pneumatiky se vpravuje ze speciální láhve tlakem přes ventil Vzduch uvnitř pak vlákna vtlačí do otvoru, čímž jej prakticky trvale utěsní.
Přípravek má univerzální využití pro různé typy pneumatik, zalepí díry velké až 2,5 cm a utěsní i prostor mezi patkou a hranou disku. Je schopen utěsnit i bočnice pneumatik, účinek je však omezen šířkou bočnice a výškou hladiny gelu. Jediná dávka přitom chrání pneumatiku před únikem vzduchu po celou dobu její životnosti. Gel přitom zůstává tekutý, z pneumatiky jej lze odčerpat a znovu použít jinde, nijak neškodí životnímu prostředí a je biologicky odbouratelný. A lze jej použít i jako prevenci.
Snad nejvíce gel oceňují majitelé a obsluha menších stavebních, komunálních, zahradnických či golfových strojů. Ty se pohybují buď v terénu plném kamenů, železa a hřebíků, nebo naopak po urovnané půdě či travnaté ploše, kde je třeba kopírovat terén a „gumy“ jsou spíše podhuštěny. V obou případech hrozí poškození pneumatik. Když k tomu dojde, pak oprava gelem netrvá déle než několik minut.
Zájem předčil očekávání
„Firma Strom Praha spolupracuje s Ivanem Dacejem již několik let. Nejprve rozvážel zákazníkům techniku. Pak se stal dovozcem gelu Optim a přípravek nám nabídl jako jednomu z autorizovaných prodejců,“ popsal nedávnou historii vedoucí servisu.
Firma souhlasila a ukázalo se, že to bylo dobré rozhodnutí. Gel byl vystaven v předváděcí hale a zákazníci se o něj začali zajímat. Aplikace jim byla na požádání předváděna i při jednání o prodeji techniky. A většinou byli překvapeni, jak je to snadné. „Například jeden zahradník sem přivezl traktůrek s prohnutým diskem předního kola, kudy utíkal vzduch. Údajně mu to nikde nebyli schopni srovnat. My jsme kolo v dílně zalepili gelem a bylo po problému. Za týden přijel a koupil dvacet litrů i s pumpou,“ připomněl jeden typický případ Tomáš Lelek. Zájem projevili i majitelé menších lesních traktorů, nicméně u velkých zemědělských strojů je použití problematické z hlediska ceny – bylo by třeba použít příliš velké množství.
Technik Josef Pivokoňský mi pak použití gelu názorně předvedl. Opravdu nic složitého, jen je třeba dodržet správný postup: Podle typu a velikosti pneumatiky se z tabulky odečte potřebný objem gelu, láhev se důkladně protřepe, na ventil se nasadí přívodní hadice a pumpou či kompresorem přečerpá do pneumatiky předepsané množství.
Firma Ivan Dacej k tomu na stránkách www.optimgel.cz přidává ještě několik dobrých rad: Pokud v pneumatice zůstane zapíchnutý šroub a podobně, tak jej nevytahujeme. Vhodnější je přečnívající část uříznout a vtlačit gel. Jestliže po dohuštění pneumatiky stále vzduch trochu uniká, nedostala se vlákna do celého průrazu. V tom případě je třeba pneumatiku částečně vypustit a stroj uvést do pohybu. Během chvíle dojde k utěsnění a pneumatika může být nahuštěna na doporučený tlak.
Jiří Trnavský