Tak se i Praha dočkala své závodní formule. Zatím to sice není Formule 1, ale pro hlavní město je možná užitečnější, než by byla ta slavná automobilová. Úvodní závod se konal 15. září a měl jedenáct účastníků. Na Jungmanově náměstí v Praze jej osobně odstartoval starosta MČ Praha 1 Filip Dvořák.
Pražská formule má hned dvě zvláštnosti: opakuje se mnohokrát za rok a všichni účastníci mají stejné závodní stroje výrazně modré barvy. Do ulic Prahy 1 toho deštivého zářijového dopoledne totiž vyjely nové stroje na zametání vozovek a chodníků. A aby to s barevností nebylo tak jednoduché, nesly značku Green Machines.
Pro čistou Prahu
Obyvatelé Prahy i její návštěvníci vnímají jako jeden z problémů čistotu ulic a chodníků. Týká se to hlavně středu města a historických částí. Radnice MČ Praha 1 se proto rozhodla problém řešit s větší razancí a v letošním roce zavedla komplexní úklid centra ve třech vlnách – jarní, letní a podzimní. Cílem je, aby se nejen „uklízelo“, ale aby skutečně bylo uklizeno. Výsledky se ukázaly již po první jarní vlně. Obyvatelé si začali pochvalovat, že centrum města je vyčištěno takříkajíc z gruntu.
Přes kladné ohlasy ale zůstaly i připomínky, a to zejména k čistotě některých chodníků. A s chodníky v Praze je opravdu problém. Většinou pamatují desítky let a jejich údržba v minulosti nebyla vždy na úrovni. Výsledkem jsou záplaty v asfaltu, nerovnosti v dlažbě a výtluky. Na vině je i mnohdy necitlivý přístup vlastníků sítí k opravám po rekonstrukcích a haváriích. Navíc nebyly chodníky v centru až dosud nijak systematicky čištěny vyhovující technikou.
S iniciativy starosty Prahy 1 Filipa Dvořáka proto radnice vyhlásila projekt společenské odpovědnosti „Společně pro čistou Prahu 1“. V podstatě šlo o veřejnou výzvu firmám, které zde sídlí, podnikají a vytvářejí zisky, aby pomohly zlepšit čistotu centra tím, že za dohodnutých podmínek zakoupí úklidový stroj a poskytnou jej radnici. Ve světě nejsou obdobné projekty ničím výjimečným. Firmy v nich, bez nároku na zisk, demonstrují vztah k městu či obci, aby byly veřejností vnímány jako jejich platná součást.
Vítězství nebylo náhodné
Do projektu se přihlásilo deset společností a díky jim pak mohla městská část vyhlásit veřejnou soutěž na dodávku úklidových strojů, které by čistotu vyřešily definitivně. Po náročném výběrovém řízení, zahrnujícím i několik testovacích kol v provozu, zvítězily zametací stroje Green Machines 414 z nabídky společnosti Profigrass, s. r. o. Deset nových strojů pak zakoupily firmy zúčastněné v projektu, jeden si koupila přímo radnice.
Vítězství Green Machines vůbec nebylo náhodné: Stovky modelů 414S2D, 414RS nebo 424HS již mnoho let čistí chodníky například v Londýně, Říme, Paříži či v Amsterodamu, ale také v Singapuru a jinde ve světě A není divu:díky technickým parametrům jsou pro nasazení v obytných městských částí přímo předurčeny. Jsou výkonné, ale s tichým provozem – hlučnost nepřesahuje 68,1dB(A). Pohon je hydrostatický s plynule regulovatelnou rychlostí pojezdu. Stroj disponuje dvěma plovoucími kartáči o průměru 46 cm s proměnlivou rychlostí otáček a může být vybaven vakuovou hadicí o průměru 10 cm a délce 2,5 m nebo jednoduchou sedačkou pro obsluhu. Stroj pohltí téměř vše, včetně plechovek, skleněných a plastových lahví, listí, prachu, papírového odpadu a dalších nečistot. Objem smetků je pak lopatkami vysávací turbíny redukován až na jednu třetinu původního objemu. Plná palivová nádrž dovoluje deset hodin nepřetržitého provozu.
Jako příslušenství nabízí dodavatel například zařízení pro čištění psích exkrementů, sněhovou radlici se soupravou pro odstraňování ledu nebo sedačku s pořadačem pro třídění odpadů. Pro model 424 HS si uživatel může dokoupit i kabinu pro obsluhu.
Start proběhl hladce
Jedenáct modrých speciálů Green Machines 414 s posádkou bylo seřazeno kolem sochy buditele Josefa Jungmana do úhledné formace. Přišel pokyn „nahodit motory“ a čekalo se na ostrý start. Role startéra se pak ujal sám starosta MČ Praha 1 Filip Dvořák. Vždy představil příslušnou sponzorskou firmu a odmávnutím šachovnicovým praporkem vypouštěl jeden „zameták“ za druhým na závodní okruh, respektive do ulic Prahy 1 podle úklidového plánu. Ten ostatně měly osádky připevněný přímo na palubní desce.
A pokud snad někdo z přítomných hostů a kolemjdoucích trochu škodolibě očekával, že se některý stroj nepodaří nastartovat, nebo se patřičně svižně nerozjede, nedočkal se. Během půl hodiny všechny opustily náměstí, aby sloužily obyvatelům i návštěvníkům centra hlavního města.
Autor: Jiří Trnavský
Celý článek vyšel v čísle 11/2010 časopisu Komunální technika