Začátkem dubna proběhlo tentokrát pod patronací akciové společnosti Služeb města Pardubic tradiční jednání valné hromady a setkání členské základny Sdružení komunálních služeb (SKS). Setkání bylo doplněno výstavou komunální techniky v areálu pořádající organizace. Některé z vystavených modelů připravených pro letošní sezónu si v Pardubicích odbyly svoji republikovou premiéru.
Místo konání tradiční jarní valné hromady SKS, jehož členská základna se rozrostla o Služby města Milevska a Technické služby Mělník, nebylo vybráno náhodně. Jak připomněla v zahajovacím projevu ředitelka a místopředsedkyně představenstva společnosti Služeb města Pardubic Ing. Lea Tomková, oslaví akciová společnost letos již patnáct let svojí činnosti. Původní zaměření mělo pouze úzký profil, ovšem velice záhy (počátkem roku 1998) navýšil jediný majitel, jímž je Statutární město Pardubice, kapitál vkladem majetku Technických služeb města Pardubic a rozsah nabízených služeb se výrazně rozšířil. Poslední výraznou změnou bylo v roce 2008 založení dceřiné společnosti SmP - Odpady a.s. s hlavním předmětem činností likvidace odpadů. Dceřiná společnost bezprostředně navázala na desetiletou tradici divize Nakládání s odpady a momentálně obhospodařuje 35 obcí.
Seznámení s technikou s odborným výkladem
V dopoledních hodinách si téměř stovka zúčastněných vyslechla v kongresovém sále pardubického hotelu Štika prezentace jednotlivých vystavovatelů, mezi nimiž nemohli chybět ani zástupci firem, jež jsou zároveň členy SKS. Dopoledního jednání se zúčastnila a s krátkou zdravicí vystoupila také primátorka města Pardubic, MUDr. Štěpánka Fraňková (1).
Po společné prohlídce vystavených strojů zahrnující komplexní nabídku techniky vhodné pro komunální nasazení, kterou obchodní zástupci vystavujících firem doprovodili odborným komentářem, byla pro zájemce připravena odborná přednáška vztahující se k Operačnímu programu Životní prostředí na téma „Prašnost a podpora de minimis”, tzn. jak snížit imisní zátěž omezením prašnosti z plošných zdrojů.
Na ploše nechyběly novinky
Mezi vystavenými stroji dominovala technika organizací, jež jsou členy SKS a setkání členské základny se zúčastňují pravidelně. Návštěvníci si tak mohli prohlédnout stroje z portfolia společností A – Tec, Cime, Hanes (technika dodávaná touto firmou má ve strojovém parku Služeb města Pardubic velice silné zastoupení), I – Tec Czech, Some JH nebo Unikont Group. Tradičními účastníky setkání jsou i firmy Kis plus, Simed, Haiteco, Technocar, Fornal a další.
Novinkou pro letošní sezónu je avizovaný model kompaktního transportéru a nosiče nástaveb Multicar M27 (2). Vozidlo je přímým pokračovatelem velice oblíbeného nosiče M26, jehož výroba byla ukončena s koncem roku 2010. Jde o kompaktní a obratné vozidlo (poloměr otáčení pod 5,5 m). Kabina typub Space-Frame zaručuje obsluze vynikající výhled a přehled při práci s nástavbami. K dispozici je flexibilní dvou nebo tříokruhový hydraulický systém. Celková hmotnost dosahuje až 7,5 tuny. Užitečná hmotnost je tři tuny. Pohonnou jednotkou je motor VW splňující normu Euro 5.
Kromě tradičních produktů zaujal v expozici pelhřimovské společnosti Cime elektromobil City Fort (3). Vozidlo s elektrickým pohonem s výkonem 4 kW je vybaveno prostornou dvoumístnou kabinou. K dispozici je dvourychlostní převodovka (pomalá 20 km/h, rychlá 45 km/h).
Novinkou se může pro letošní sezónu pochlubit značka Holder (4). Nový jednomístný multifunkční kloubový nosič nářadí Holder C 250 (C 270) je určen k celoročnímu využití při údržbě areálů, úzkých komunikací, veřejné zeleně, dá se použít i k příkopovému sečení, mulčování, tlakovému mytí komunikací i k přepravě s valníkem. Tento silný a úzký stroj vyniká velkým výkonem, kompaktní konstrukcí a vysoce účinným přenosem síly na podložku. Univerzální nosič si odbyl českou premiéru právě v rámci pardubického setkání. Vozidlo je s dosud nabízenými modely identické, co se týče rozměrů, ale jako první na trhu je celoodpružené (více se o tomto modelu dočtete v příspěvku na str. 40 – 41).
Nabídku komunálních vozidel rozšířila společnost I – Tec Czech o nosiče komunálních nástaveb Bonetti (5) s pohonem 4 x 4 a nosností 3,5 nebo 5 tun. Vozidla jsou dodávána v několika možných verzích podvozku, třístranného sklápěče a možné je i jiné provedení. Nosič pohání motor Iveco s maximálním výkonem 107 kW. Novinkou u užitkových vozidel Piaggio, které do České republiky rovněž dodává společnost I – Tec Czech, jsou motory splňující normu Euro 5.
Nováčkem mezi vystavovateli byla společnost Isuzu Trucks Czech republic s nabídkou japonských nákladních vozidel kategorie N (6). Tato řada patří mezi nejprodávanější modely nákladního vozu na světě vůbec. Pro komunální a stavební sektor je připraven například model N75 s nosičem kontejnerů.
Roman Paleček
Celý článek je uveřejněn v čísle 6/11 časopisu Komunální technika