Po loňském červencovém slavnostním křtu svozové nástavby určené na vytříděný bioodpad doplnil technický park příspěvkové organizace Technických služeb Český Brod letos v dubnu další nový moderní stroj. Čištění města bude v Českém Brodě v týdenních cyklech zastávat samosběrný zametací speciál Scarab Minor.
Postupná obměna zastaralého a dosluhujícího strojového parku započala v Českém Brodě v roce 2008. „Začalo s ní ještě bývalé vedení technických služeb a my se snažíme v této cestě pokračovat. Technika zde byla opravdu v žalostném stavu, proto je naším cílem ji každý rok doplnit, pokud nám to finanční situace dovolí, o nový profesionální stroj.
Vloni jsme díky dotacím získaným ze Státního fondu životního prostředí ČR získali svozovou nástavbu Haller X2C s lineárním systémem stlačování na podvozku MAN TGS 26.320 a sběrné nádoby na vytříděný bioodpad pro občany. Nástavba je určená mimo jiné ke svozu vytříděného bioodpadu, který svážíme ve čtrnáctidenních intervalech. Občané si na třídění bioodpadu zvykli a množství směsného komunálního odpadu odváženého na skládku se prokazatelně snížilo. Tím došlo k nemalé úspoře finančních nákladů, takže se tímto směrem v problematice nakládání s odpady hodláme ubírat i nadále. Je třeba být připraveni na to, že systém řízených skládek nebude trvat do nekonečna, proto je nutné, aby směsného komunálního odpadu bylo co nejméně,“ hodnotí loňský nákup a využití nové techniky ředitel Technických služeb Český Brod Ing. Miroslav Kruliš.
Po pečlivé úvaze zvítězil Scarab
V systematické obměně strojového parku letos došlo v Českém Brodě na posílení mechanizace vhodné pro úklid veřejných prostranství a komunikací. Město dosud uklízel samojízdný samosběrací zametací vůz Bucher CitySpider a svou práci si rozhodně zastal. Pracuje v Českém Brodě již čtrnáct let a při čištění města pomáhá stále.
„Nicméně čas se nedá zastavit. Drobné opravy jsme si schopni zajistit sami, takže je zametač stále provozuschopný, ale jeho generální oprava by už nebyla rentabilní. Vypsali jsme proto výběrové řízení na samosběrný zametací stroj a našimi zásadními požadavky bylo, aby byl zametač vybaven účinným systémem skrápění, kapacita zásobníku na smetky byla 2 m3 a kromě třetího přimetacího kartáče disponoval otočným válcovým kartáčem. Při výběru, při kterém měla své slovo i budoucí obsluha zametacího stroje, jsme vyzkoušeli techniku hned několika značek.
Naše požadavky nejlépe splňoval zametací stroj Scarab Minor. Kromě uvedených požadovaných technických prvků nás přesvědčil tím, že zvládá nejen úklid chodníků, ale může být nasazen i při čištění silnic a dalších ploch. Líbí se nám jeho jednoduché ovládání a další technické parametry. Věřím, že s novým zametačem zvládneme náročné požadavky na čistotu ulic v ještě větší pohodě než dosud,“ vysvětluje důvody pořízení nové techniky Miroslav Kruliš.
Vždy jen s jedním motorem
Kompaktní zametač Scarab Minor je jedním z nejvýkonnějších na světě vyráběných strojů své třídy. Stejně jako další zametače Scarab zametá vždy jen s jedním motorem. Čtyřválcovým přeplňovaným motorem VM o obsahu 3 litry s mezichladičem, vysokotlakým systémem přímého vstřikování a splňujícím normu Euro 5 jsou kromě podvozku poháněny veškeré zametací agregáty. Díky tomuto systému dochází ke snížení provozních nákladů, úspoře paliva a snížení hlučnosti i emisních hodnot. Důležité je i snížení celkové hmotnosti zametače, a tím možnosti vyššího zatížení podvozku smeteným odpadem z hlediska hmotnosti i objemu. Jedinečného poměru celkové hmotnosti podvozku a hmotnosti nameteného odpadu dosahují stroje Scarab také použitím nerezové oceli na celou konstrukci zásobníku odpadu.
Hydrostatický pohon vozu ovládaný elektronickým systémem optimalizujícím výkon motoru umožňuje využít rychlosti pojezdu 0 až 65 km/h, doporučená pracovní rychlost zametače se pohybuje mezi 0 až 16 km/h. U systému hydrostatického pojezdu je do podvozku namontována přídavná převodovka umožňující volbu transportního pojezdu nebo pracovního hydrostatického pojezdu s plynule regulovatelnou rychlostí. Na přídavné převodovce je umístěno hydraulické čerpadlo pro pohon ventilátoru, kartáčů a příslušenství.
Speciální podvozek se vyrábí přímo ve společnosti Scarab. Pro kvalitní plošný výkon metení je vozidlo vybaveno kromě klasických kartáčů také válcovým kartáčem umístěným mezi nápravami. Šířka pracovního záběru může být až 2,4 m. Stroj splňuje emisní normy na množství polétavého prachu PM 10. Sací šachta je vyrobena z oceli, vybavena pojezdovými koly a svým vlečným uložením je chráněna proti poškození. Zásobník vody má kapacitu 420 litrů.
Zametač je vybaven také vysokotlakým mycím zařízením a ruční sací hadicí s průměrem 150 mm a délkou čtyři metry instalovanou na zadním víku zásobníku na smetky.
Ve standardu je vozidlo vybaveno komfortní kabinou pro dvoučlennou posádku. Kromě pohodlného servořízení obsluha ocení i možnost pohodlných podmínek pro údržbu stroje a jeho flexibilitu s variantou zimní přestavby na sypač se sněhovým pluhem.
Zametač pracuje s průměrnou spotřebou pohonných hmot 5,5 l/mth.