Kultivátory a jednoosé kultivační traktory zaujímají v řadě zahradnických a komunálních aplikací nezastupitelnou úlohu. Představují trakční prostředky pro pasivní nářadí pro zpracování půdy, hrají roli univerzálních nosičů aktivního nářadí pro údržbu travnatých ploch či úklidové práce a rovněž se tyto stroje používají v různých sestavách s nástavci rotačních kypřičů, případně jsou nosiči rotačních kypřičů pro zpracování půdy a její kultivaci.
Zástupci kategorie pro využití ve volném čase a zpravidla také zástupci tzv. poloprofesionální či farmářské kategorie se dodávají se zážehovými, většinou čtyřtaktními motory, zatímco řada modelů patřících mezi modely profesionální se dodává také s motory vznětovými. Dodavateli pohonných jednotek jsou zpravidla renomované značky, které se zabývají vývojem a výrobou maloobjemových agregátů.
Jedním z mnohých výrobců výše uvedené techniky je značka Antrac Motorhoe, jejímž majitelem je společnost nesoucí název Anadolu Motor sídlící v Turecku, konkrétně v Istambulu. Ucelená řada tohoto výrobce pokrývá široký rozsah výkonů jednotlivých kategorií a v nabídce nalezneme jak modely se zážehovými agregáty, tak vznětovými motory. Samozřejmostí je dodávka různého příslušenství pro využití těchto strojů a to včetně přípojného vozíku s pohonem nápravy dodávaného pro agregaci s vybranými zástupci značky Antrac.
Dvojice zážehových modelů
Značka nabízí celkem šest základních modelů, přičemž dva zástupce osazuje výrobce zážehovými agregáty značky Honda. Oba modely jsou vybaveny vodícími a ovládacími madly, která jsou výškově a stranově nastavitelná pro různé druhy práce a využití strojů. Menší z nich nese obchodní označení Antrac 160 Hobby, což přesně vystihuje jeho budoucí využití a také koncepce a konstrukční řešení odpovídají danému účelu. Vyniká například nízkou hmotností, která činí 50 kg. Tento model je osazen vzduchem chlazeným čtyřtaktním motorem s typovým označením GX 160, který nabízí výkon 4,1 kW (5,5 k) a jde o agregát s tzv. horizontální konstrukcí. Objem palivové nádrže činí 3,6 l. Přenos výkonu na rotační kypřič, kterým je model ve standardním provedení vybaven, je zajištěn převodovým ústrojím, které kombinuje primární řemenový pohon a sekundární krytý řetěz. Řemeny jsou napínány spojkami ovládanými z vodících madel stroje. Kultivátor nabízí jeden stupeň pro pohyb směrem vpřed a jeden stupeň pro pohyb směrem vzad. V základním provedení nabízí tento model pracovní šířku kypřiče 570 mm, kterou lze rozšířit přidáním dalších kypřících segmentů až na 800 mm.
Silnější zážehový model je již osazen vzduchem chlazeným čtyřtaktním motorem s typovým označením GX 200 a nabízí výkon na úrovni 4,8 kW (6,5 k) a také tento agregát nabízí palivovou nádrž o objemu 3,6 l. Také tento agregát nabízí pracovní otáčky motoru na úrovni 3600 ot/min. Výrobce udává u obou typů pohonných jednotek spotřebu paliva na úrovni necelých 170 g/kW/h. Tento kultivátor již využívá klasické převodové ústrojí, které nabízí dva stupně pro jízdu směrem vpřed a jeden stupeň pro jízdu vzad. Převodové ústrojí je tvořeno skříní vyrobenou z aluminiové slitiny. Systém disponuje suchou spojkou. Takové převodové ústrojí používají také modely Antrac 225 a Antrac 315. Součástí převodovky je rovněž vývodový hřídel. Pracovní šířka výkonnějšího zážehového modelu činí 660 mm, přičemž je možné rozšíření až na 940 mm. Nástavce rotačního kypřiče, s nimiž činí vlastní hmotnost modelu 82 kg, je možné nahradit pojezdovými koly a v tomto provedení dosahuje základní hmotnost 85 kg. Konstrukce pojezdových kol zahrnuje „zámek“, který umožňuje záběr obou kol, čehož se využívá například při zpracování půdy nebo je naopak uvolněn a malotraktor je tak připraven například k agregaci s přípojným vozíkem a přepravě na zpevněných plochách a komunikacích. Kromě pojezdových kol s pneumatikami nabízí výrobce rovněž ocelová kola pro zvýšení trakčních schopností.
Vznětové motory pro vyšší výkon
Čtveřice modelů se dodává se vznětovými pohonnými jednotkami. Modely Antrac 225 a 315 se osazují motory značky Lombardini, modely s typovým označením Antrac 360 a 510 pohání motory značky Antor. Pracovní otáčky motorů Lombardini uvádí výrobce na úrovni 3600 ot/min, v případě motorů Antor činí tato hodnota 3000 ot/min. Kultivátor Antrac 225 je poháněn vznětovým vzduchem chlazeným motorem s typovým označením 15 LD 22 s palivovou nádrží o objemu 3 l, který nabízí nominální výkon 3,5 kW (4,8 k), zatímco výkonnější Antrac 315 je osazen agregátem 15 LD 315, který nabízí výkon 5 kW (6,8 k). Palivová nádrž tohoto motoru má objem 4,3 l. Spotřeba motoru 15 LD 225 dosahuje zhruba 150 g/kW/h, v případě motoru 15 LD 315 činí měrná spotřeba necelých 148 g/kW/h. Také modely Antrac 225 a 315 je možné dodat jak v provedení s nástavci rotačního kypřiče, tak v provedení s pojezdovými koly. V případě modelu 225 činí základní pracovní záběr 660 mm, přičemž je možné jej zvětšit až na 940 mm. Základní hmotnost s kypřičem činí 106 kg, s koly pak 111 kg. Stejné rozměry vykazuje také model kultivátoru Antrac 315, vzhledem k vyšší výkonnosti dosahuje základní hmotnost modelu s kypřičem 111 kg, respektive 114 kg s pojezdovými koly.
Vrcholem nabídky jsou kultivátory Antrac 360 a 510, které disponují převodovkami se třemi stupni pro jízdu směrem vpřed a jedním stupněm pro jízdu vzad, přičemž u těchto strojů nalezneme dvojitý vývodový hřídel. Také zde nalezneme suchou spojku. Menší zástupce, model 360, je osazen vznětovým vzduchem chlazeným motorem Antor 6 LD 360 o výkonu 5,1 kW (7 k) a měrná spotřeba dosahuje dle údajů výrobce cca 147 g/kW/h, zatímco kultivátor Antrac 360 se dodává s agregátem řady 3 LD 510, který nabízí výkon 8,8 kW (12 k) a spotřebu na úrovni téměř 119 g/kW/h. Objem palivové nádrže činí 4,3, respektive 5,5 l. Co se pracovních záběrů týká, nabízí Antrac 360 základní pracovní šířku 660 mm s možností rozšíření na 940 mm, přičemž také zde je možné nahradit rotační kypřič pojezdovými koly. Základní hmotnost činí 123, respektive 126 kg. Výkonnější model, Antrac 510 disponuje v základním provedení šířkou záběru 780 mm a maximální šířka záběru dosahuje 1120 mm. Hmotnost kultivátoru s kypřičem činí 172 kg, zatímco s pojezdovými koly dosahuje 175 kg.