U příležitosti výročí 20 let od založení společnosti CROY proběhly koncem května v jejím rakovnickém areálu dvoudenní oslavy s výstavou a prezentací speciálních vozidel Mercedes-Benz pro provoz v těžkém terénu a samozřejmě nechyběly ani nosiče Unimog s řadou variant nástaveb pro celoroční údržbu komunikací, svoz odpadů i další využití. Mezi dvacítkou představených souprav se návštěvníci dočkali i některých překvapení, v jejichž rámci se mohli ohlédnout do historie i nahlédnout do technické budoucnosti.
Celodenní setkání s bohatým občerstvením, ale i odborným výkladem s technickým popisem představených vozidel a jejich agregací příjemně podbarvila dixielandová skupina Brass Band a v pozdějších hodinách došlo též na řízný rock and roll v podání kapely Cannonballs.
Kromě mnoha návštěvníků z řad letitých uživatelů produktů nabízených firmou CROY nemohli v Rakovníku chybět ani zástupci značek, se kterými společnost po léta s úspěchem spolupracuje. Kromě vozidel Mercedes-Benz a Mercedes-Benz Unimog nabízí na českém trhu též nástavby Faun, Schmidt, Mulag, Gmeiner, Dücker, Leistikow, Kahlbacher a další, velmi dobrá je i spolupráce s tuzemským výrobcem nástaveb, jičínským Kobitem.
V první části programu, jež se nesl sice ve slavnostním, ale při tom pracovním duchu se představily nové stroje i léty praxe prověřené nejpouižívanější kombinace nástaveb a závěr přehlídky byl věnován futuristické studii patřící prozatím do vzdálené budoucnosti.
Po těžkém začátku přišly úspěchy
Účastníky rakovnického setkání přivítal jednatel společnosti CROY Ing. Ladislav Vybíral. „Dvacet let existence firmy uběhlo strašně rychle a musím říci, že začátek nebyl jednoduchý. Jelikož v České republice působilo mnoho tuzemských výrobců, existovala pro vozidla Unimog na trhu značná konkurence. Šanci prosadit se jsme měli především v kategorii nosičů nářadí, kde měla značka Unimog již vybudovánu určitou tradici. Vždyť se tyto univerzální nosiče vyrábějí již více než šedesát let. V České republice pracovalo tehdy asi 80 nosičů především v oblasti údržby silnic a dálnic, ale uplatňovaly se i při práci v lese a dalších činnostech. O tyto stroje bylo potřeba se servisně postarat a právě s tím jsme původně začínali. Firma měla zpočátku pouze čtyři pracovníky a díky tradici značky Unimog jsme se postupně kromě servisu začali věnovat i prodeji nových vozidel. V prvním roce se nám podařilo umístit na trhu 13 vozidel, další rok již 20 a v roce 1994 jsme pro vozidla Unimog získali generální zastoupení. A s tím začala opravdu systematická práce a pokračoval postupný rozvoj. V průběhu roku 1995 jsme se stali partnery výrobců nástaveb pro letní a zimní údržbu komunikací a začali se věnovat též prodeji podvozků Mercedes-Benz. V roce 2000 jsme slavnostně otevřeli první část areálu se servisním zázemím, kompletně jsme areál, ve kterém se právě nacházíme, dokončili v roce 2008. Důležitým datem ve vývoji naší společnosti je rok 2002, kdy došlo k zásadní změně ve výrobě vozidel Unimog. Ta byla rozdělena do dvou řad, v jedné se vyrábějí terénní vozidla a ve druhé modely nosičů nářadí. Musím zdůraznit, že i po dvaceti letech činnosti zůstává naším zásadním motivem kvalita as precizní servis,“ hodnotí stručně uplynulých dvacet let vývoje firmy Ladislav Vybíral.
A že se jednalo o úspěšné roky, to dokazují nejlépe některá čísla. Od roku 1995 do roku 2011 prodala společnost Croy 1137 nákladních aut značky Mercedes-Benz a 530 kusů univerzálních nosičů Unimog. Z toho bylo 261 svozových vozidel, 750 vozidel pro zimní údržbu, 253 zametacích speciálů, 120 hasičských aut a 250 kontejnerových vozidel. V počtu prodaných kusů vozidel Unimog se firma Croy rozhodně neztrácí ani v celoevropském měřítku a směrná čísla požadovaná výrobce se daří plnit i nyní, přestože řada uživatelů byla nucena přistoupit k úsporným opatřením.
Momentálně zaměstnává společnost v Rakovníku 51 lidí a prodejní kancelář s prodejcem a dvěma servisními techniky má také na Moravě. „Na Moravě nedaleko Ostravy jsme ovšem zakoupili 2,5 hektarů pozemků a plánujeme zde výstavbu servisního a obchodního areálu, jelikož naši zákazníci z Moravy si kvalitní služby určitě zaslouží,“ prozrazuje plány na rozvoj firmy Ladislav Vybíral.
Přehlídku odstartoval veterán
Představení dvou desítek souprav zahájil nosič nářadí Unimog s rokem výroby 1962 a švýcarskou nástavbou Rolba. Tento nosič s výkonem motoru 26 kW a dvoustupňovou frézou s pracovním záběrem dva metry ještě před několika málo roky pracoval v Krkonoších. V Rakovníku připomněl loňské šedesátileté výročí započetí výroby univerzálních nosičů nářadí Unimog.
V přehlídce vozidel byly poté zastoupeny zametací nástavby, technika na zimní údržbu komunikací, stroje vhodné pro svoz odpadu různých konstrukčních systémů variopress i rotopress, nosiče Unimog všech vyráběných řad počínaje tím nejmenším s označením U 20 i terénní vozidlo U 4000, přehlídku zakončili zástupci výkonných tahačů a vozidel požární ochrany.
Bonbónek si organizátoři připravili na samý závěr prezentace techniky. Futuristický model byl zkonstruován vloni a přispěl k oslavám šedesátého výročí zahájení výroby nosičů Unimog. Je jasným důkazem, že konstrukční vývoj se nezastavil a značka Unimog prochází i dál dynamickým vývojem.
Popisek:
Tento nosič Unimog s nástavbou Rolba a dvoustupňovou sněhovou frézou byl vyroben v roce 1962. ještě před několika lety pracoval v Krkonoších