Řada výrobců zahradních a komunálních rotačních kypřičů pochází ze zemí, kde má tradici kromě jiných oborů také vinařství a sadařství. Takové stroje na profesionální a poloprofesionální úrovni zastávají řadu činností. Od zpracování půdy přes údržbu travnatých ploch až po přepravu materiálů. Tato kompaktní technika pak nabízí řadu variant a to co počtu modelových řad i do počtu modifikací v rámci jednoho modelu. Zejména nabídka pohonných jednotek je toho příkladem.
Obdobně můžeme charakterizovat také rotační kultivátory, jak se tyto stroje oficiálně nazývající, v podání italské značky Bertolini, pro které je typickým znakem modrostříbrné barevné provedení. Tato značka představuje součást italského výrobce zahradní a komunální techniky Emak. Kromě jmenovaných strojů značka nabízí také rotační kypřiče kompaktních rozměrů v různých výkonových třídách, nechybí jednoosé lištové žací stroje, zahradní traktory, mulčovače nebo různé modely kompaktních transportérů. Zmíněné rotační kultivátory pak výrobce rozděluje do tří skupin – modely pro intenzivní zahrádkářské využití, modely poloprofesionální, neboli farmářské a modely profesionální. Tuto trojici si v krátkosti představíme.
Pro dům a zahradu
Pro dům a zahradu je určen model kultivátoru s typovým označením 401, který se dodává hned se čtyřmi variantami pohonných jednotek, přičemž s ohledem na použitý agregát činí základní hmotnost modelu s rotačním nářadím pro přípravu půdy a pojezdovými koly asi 75 kg.
První volbu představuje zážehový čtyřtaktní agregát značky Honda s typovým označením GC 160, který disponuje zdvihovým objemem 160 cm3 a poskytuje výkon dle údajů výrobce kultivátoru na úrovni 3,4 kW (4,6 k). Druhou pohonnou jednotkou v řadě je opět Honda, avšak typ GX 160 o zdvihovém objemu 163 cm3, který poskytuje dle výrobce výkon na úrovni 3,5 kW (4,8 k). Pro příznivce agregátů značky Briggs & Stratton je k dispozici pohonná jednotka s typovým označení Serie 800 OHV s výkonem na úrovni 3,7 kW (5,0 k) a jeho zdvihový objem dosahuje 206 cm3. Při požadavcích na ještě vyšší výkon motoru je k dispozici polední z nabízených agregátů, a to motor značky Kohler s typovým označením GH 270, jehož zdvihový objem dosahuje 208 cm3 a poskytovaný výkon činí 5,1 kW (7,0 k). Podle informací výrobce jde také u ostatních agregátů o zážehové motory. Výkon pohonných jednotek se přenáší na jednoosý podvozek prostřednictvím převodovky pracující v olejové lázni, která nabízí jeden rychlostní stupeň pro pohyb směrem vpřed a jeden pro jízdu směrem vzad.
Kultivátor se dodává se třemi variantami pojezdových kol. První možností jsou kola obutá do pneumatik se šípovým dezénem o rozměrech 3.50 – 6, druhou možností jsou v této kategorii storjů doslova klasické pneumatiky o rozměru 4.00 – 8 a poslední možností je dvoumontáž kol s rozměrem 4.00 – 8, přičemž vzdálenost mezi nimi je možné nastavovat dle použité spojovací osy o dílce 50, 95 nebo 100 mm. Možností jsou rovněž kola ocelová. Konstrukční rychlost činí v případě modelu 401 pro jízdu vpřed 3,07 km/h a pro jízdu vzad 1,18 km/h.
S převodovkou souvisí vývodový hřídel, který je konstruován jako nezávislý a slouží například k pohonu půdní frézy nebo žacího stroje. Vývodový hřídel je doplněn rychloupínáním nářadí. Kultivátor se ovládá prostřednictvím výškově a stranově polohovatelných madel, které je možné otočit o 180°. Součástí vodících madel je tlumič rázů. Důvodem je systém agregace aktivního příslušenství, kdy v případě půdní frézy potřebujeme, aby byla agregována v pozici za strojem ve směru jízdy, zatímco žací lišta musí být umístěna z tohoto pohledu vepředu. Pro doplnění informací lze uvést, že půdní fréza se dodává s pracovním záběrem 600, 500 nebo 350 mm, přičemž je možné větší pracovní záběry redukovat. Pro zpracování půdy se dodává také jednostranný pluh a nechybí hrobkovací radlice. Naopak žací lištové nástavce se pro tento model dodávají s pěti různými záběry na úrovni 950 – 1400 mm, a to v prstové i bezprstové variantě. S jednotlivými typy nářadí souvisí nabídka závěsů včetně závěsu pro přípojný vozík. Úklidové práce jsou pak záležitostí shrnovací čelní radlice o záběru 800 – 1000 mm, nebo zametacího kartáče o téže pracovní šířce. Pro bohatou sněhovou nadílku jsou určeny jedno a dvoustupňové sněhové frézy o záběru 500 – 800 mm. Samozřejmě, že je nutné zejména aktivní příslušenství volit dle konkrétních pracovních podmínek a s ohledem na výkonové parametry základní jednotky, které jsou k dispozici v poměrně širokém rozsahu cca 4,5 – 7 koní.
Poloprofesionální modely
Poloprofesionální kultivátory se dodávají pod typovým označením 403 a opět je v nabídce několik pohonných jednotek. Základní hmotnost s koly a půdní frézou činí podle příslušenství zhruba 90 kg. První čtveřici představují zážehové motory, pátou variantu reprezentuje vznětový agregát. V prvním případě se jedná o již zmíněný agregát Honda CX 160, druhým motorem tohoto výrobce je typ CX 200 se zdvihovým objemem 196 cm3 a výkonem na úrovni 4,1 kW (5,5 k). Následuje známý motor Kohler s typovým označením CH 270 a výkonem 5,1 kW (7,0 k). Nejvýkonnější zážehovou pohonnou jednotku reprezentuje značka Subaru, konkrétně typ Robin Subaru EX 27 o zdvihovém objemu 265 cm3 a výkonem 6,6 kW (9,0 k). Vznětový motor má podobu produktu značky Lombardini s typovým označením 15 LD 225, který nabízí zdvihový objem 224 cm3 a výkon na úrovni 3,5 kW (4,8 k). Také model 403 ovládá obsluha prostřednictvím výškově a stranově nastavitelných madel včetně tlumiče kmitů a vzhledem k obdobné koncepci, která je charakteristická pro model 401, jsou zde madla otočná o 180°. Součástí vodících madel jsou rovněž základní ovládací prvky.
Výkon motorů se přenáší na jednoosý podvozek prostřednictvím převodovky, která již nabízí dva stupně pro pohyb směrem vpřed a dva stupně pro pohyb směrem vzad. Konstrukčních rychlost udávaná výrobce pro pohyb směrem vpřed i vzad činí 1,18 a 3,18 km/h. Také v tomto případě pracuje převodové ústrojí v olejové lázni a součástí systému přenosu výkonu je nezávislá vývodová hřídel. Z hlediska nabídky pojezdových kol se jedná o kola s pneumatikami o rozměru 4.00 – 8, případně s rozměrem 4.00 – 10, další možnost představuje rozměr 6.00 – 8 a v nabídce najdeme také rozměr pneumatik 16.65 – 8. Možností jsou dvoumontáže s nastavitelnou roztečí kol. V nabídce najdeme rovněž ocelová kola. Půdní fréza nabízí stejné parametry a možnosti jako v případě modelu 401 a také zde je standardem nastavení pracovní hloubky a rychloupínání pro vývodový hřídel. Obecně můžeme říci, že nabídka dalšího příslušenství od nářadí pro zpracování půdy, kdy zde nabízí výrobce například závěs pro dvojici hrobkovacích radlic, až po výbavu pro úklidové práce svými možnostmi a pracovními záběry odpovídá nabídce pro model 401. Spíše se jedná o rozšíření některých typů příslušenství či systémů jejich pohonu pro již několikrát zmiňované poloprofesionální nasazení tohoto stroje.
Profesionální kultivátory
Profesionální kultivátory mají ve výrobním programu značky největší zastoupení do počtu jednotlivých modelů a nabídky pohonných jednotek. Jedná se celkem o čtyři základní modely s řadou variant, co se možností z hlediska nabídky motorů týká. Základem nabídky je kultivátor s typovým označením 410 a základní hmotností podle stejných parametrů, které jsou uvedeny u výše popisovaných modelů, činí zhruba 120 kg. Tento typ se dodává s pěti pohonnými jednotkami, z toho třemi zážehovými. Základem nabídky je již zmiňovaný motor Honda GX 200, následován dalším agregátem téhož výrobce, avšak s typovým označením GX 270 o zdvihovém objemu 270 cm3 a výkonem dle údajů výrobce na úrovni 5,9 kW (8,0 k). Nejvýkonnější zážehový agregát reprezentuje značka Kohler s typem GH 395 o zdvihovém objemu 227 cm3 a výkonem na úrovni 7,2 kW (9,5 k). Oba vznětové agregáty pocházejí od značky Lombardini, přičemž první z nich nse označení 15 LD 315 a disponuje výkonem 5,0 kW (6,8 k) a zdvihový objem dosahuje 315 cm3. Druhým modelem je typ 15 LD 350 se zdvihovým objemem 349 cm3 a výkonem 5,5 kW (7,5 k). Pohonné jednotky tohoto modelu nabízejí oproti dosud uváděným kultivátorům také elektrický startér. Převodovka u tohoto kultivátoru pracuje opět v olejové lázni, přičemž pro aplikace s rotačním kypřičem půdy jsou k dispozici čtyři stupně pro jízdu směrem vpřed s rychlostí pojezdu na úrovni 1,2 až 13,05 km/h a tři stupně pro jízdu směrem vzad s rychlostí 1,27 až 4,41 km/h. Pro práce spojené s údržbou travnatých ploch jsou pro jízdu směrem vpřed i vzad k dispozici tři stupně pro rychlost 1,2 až 4,17 km/h, respektive 1,27 až 4,41 km/h. Součástí výbavy jsou opět madla, která jsou odpružená, výškově stavitelná a také zde se otáčejí o 180°, aby bylo možné využít nezávislý vývodový hřídel. Jednoosé modely se dodávají s koly o rozměrech pneumatik 4.00 – 8 až 16.65 – 8 a opět s možností náhrady za kola ocelová, přičemž pro jednotlivé typy kol se dodává také závaží. Výrobce umožňuje vybavení pojezdu bradami. Z pohledu techniky pro zpracování půdy je zde opět k dispozici půdní fréza, tentokrát ve dvou variantách s možností nastavení záběru dle počtu nástavců a záběr pak činí 350 – 650 mm, respektive 400 – 700 mm. Také zpracování půdy nabízí další možnosti, kdy se jedná například o otočný pluh. Naopak nabídka techniky pro údržbu zelených ploch zahrnuje kromě klasického příslušenství také mulčovací nástavce. Úklid sněhu je otázkou člení radlice, dvoustupňové frézy nebo zametacího kartáče. Také zde se setkáme s nabídkou různých typů závěsů včetně provedení pro připojení brzděného vozíku. Z modelu 410 vychází kultivátor s typovým označením 411, který je navíc opatřen uzávěrkou diferenciálu ovládanou na vodících madlech a nabízí celkem 7 pohonných jednotek, z toho jsou 4 zážehové, opět s elektrickým startérem. Kromě již uváděných pohonných jednotek Honda GX 200 a GX 270 pracují tyto kultivátory se zážehovými motory Honda GX 340 o zdvihovém objemu 389 cm3 a výkonem 7,2 kW (9,5 k). Stejný výkon nabízí také motor Kohler CH 395. Vznětové agregáty jsou záležitostí značky Lombardini a to již uváděných typů 15 LD 315 a 15 LD 350, které doplňuje typ 15 LD 400 o zdvihovém objemu 401 cm3 a s výkonem rovných 7,4 kW, tedy 10 k. Koncepce převodovky vychází z modelu 410, přičemž zde je náprava osazena koly obutými do pneumatik o rozměrech 4.00 – 10 a 6.5 x 80 – 12. Můžeme říci, že tento model využívá obdobné aktivní a pasivní příslušenství.
Řada 300
Nabídku profesionálních modelů uzavírají typy 316, 318 a 318 Shuttle. Nejmenší zástupce se dodává se základním zážehovým motorem Honda GX 340, další dva motory opět nesou značku Lombardini. Menší z nich s typovým označením 15 LD 440 nabízí zdvihový objem 441 cm3 a výkon udávaný výrobcem na úrovni 8,0 kW (10,9 k), výkonnější agregát s označením 3 LD 510 se zdvihovým objemem 505 cm3 poskytuje výkon na úrovni 9 kW (12,2 k). Standardem jsou opět výškově stavitelná madla s antivibračním systémem otočená o 180 °. O trakčních schopnostech tohoto modelu svědčí například vlastní hmotnost, která činí s ve srovnání s výše uváděnými modely cca 220 kg. Převodovka nabízí celkem čtyři stupně pro jízdu vpřed s rozsahem 1,2 – 12,3 km/h, rychlost jízdy směrem vzad dosahuje 2,8 km/h. Navíc je převodovka konstruována jako reverzní, přičemž ve výbavě najdeme také uzávěrku diferenciálu a dvojici vývodových hřídelí, přičemž jedna z nich pracuje nezávisle a druhá pracuje se synchronizovanými otáčkami a je určena pro pohon přípojného vozíku s hnanou nápravou. Co se pojezdových kol týká, nabídka zahrnuje jako základní rozměry 5.00 – 10, 5.00 – 12 nebo 6.50 x 80, případně další alternativní a opět nechybí kola želená, přičemž také tady výrobce nabízí různá závaží do kol a osy pro sestavování dvoumontáží včetně nástavců pro různé rozteče. Z hlediska aktivního zpracování půdy je možné základní jednotku agregovat s půdní frézou o záběru 800 mm s možností zúžení pracovní šířky na 600 mm, nebo 700 mm se zúžením také na 600 mm anebo 600 mm se zmenšením záběru na 400 mm. Součástí systému zavěšení rotačního kypřiče je systém nastavování hloubky zpracování. Co se ostatního příslušenství týká, odpovídá nabídce nářadí určeného výkonnějším modelům značky Bertolini.
Následuje model Bertolini 318, který nabízí ještě výkonnější hnací agregáty a rovněž se odlišuje nabízeným převodovým ústrojím. Vyjma jednoho zážehového motoru Lombardini s typovým označením LGA 340 o zdvihovém objemu 338 cm3 a výkonem 8,1 kW (11 k), jsou další varianty osazeny vznětovými agregáty od stejného výrobce. Z tohoto typu pak vychází model 318 Shuttle, který nabízí stejné základní technické parametry, avšak je vybaven převodovým ústrojím se systémem reverzace. Nejmenší výkon nabízí typ 3 LD 510 o zdvihovém objemu 505 cm3 a to 9 kW (12,2 k), následuje typ 25 LD 330 se zdvihovým objemem 654 cm3 a výkonem 12 kW (16,3 k) a nabídku motorizací uzavírá typ 25 LD 425 o zdvihovém objemu 851 cm3 a výkonem na úrovni 14 kW (19 k). Také v případě modelu 318 se motory dodávají kromě klasického, také s elektrickým startérem. Vedení a ovládání je opat zajištěno madly obdobné konstrukce jako v případě výše uvedených modelů včetně tlumiče kmitů a otáčení o 180° například pro práci se žacím strojem. Převodovka nabízí celkem čtyři rychlostní stupně pro jízdu směrem vpřed, kdy konstrukcí rychlost dosahuje 1,28 až 13,3 km/h a pro jízdu vzad jsou k dispozici dva stupně pro rychlost 2,8 a 5,54 km/h. Také konstrukce tohoto modelu počítá s dvojicí vývodových hřídelů, jedna nabízí volbu otáček na úrovni 600 a 900ot/min a pracuje nezávisle, druhý hřídel je opět synchronizován s rychlostními stupni pro jízdu směrem vpřed. Pojezdové ústrojí je doplněno bubnovými brzdami. Náprava je osazena koly obutými do různých rozměrů pneumatik a jedná se o rozměry 6.50 x 80 – 12, dále 6.50 x 80 – 15 a nabídku uzavírají pneumatiky 7.00 – 12. Vlastní hmotnost s půdní frézou činí 280 kg, přičemž záběr 800 mm s možností redukce na 650 a poté na 450 mm, případně 800 mm, kdy je možné pracovní záběr zmenšit na 650, 530 a 460 mm. Nabídka pasivního a aktivního nářadí odpovídá výkonovým parametrům a celkové konstrukci z oblasti sečení travnatých ploch a nářadí pro zpracování půdy či úklidové práce, včetně mulčovacích adaptérů, sněhové frézy, jednostranného a otočného pluhu, či radličkového kypřiče a hrobkovacích radlic.