I když si převážná většina dovozců komunální techniky již rozdala karty a vesměs dlouhodobě zastupuje na tuzemském trhu většinu předních evropských a světových výrobců, stále existují výjimky v podobě atraktivních značek, které si v České republice zatím nevydobyly odpovídající pozici.
O jedné z nich pojednávají následující řádky. Nahlédněme však zpočátku do historie poměrně nedávné…
Komunál se rozhýbal
„Začínal jsem podnikat jako fyzická osoba v oblasti oprav zemědělské techniky koncem minulého tisíciletí. Zanedlouho jsem si otevřel v pronajatých prostorech agrobazar na obchod s použitými zemědělskými stroji a jejich servis. Pak přišla spolupráce se společností SOME Jindřichův Hradec jako regionální prodejce zemědělské, lesnické a komunální techniky. Naše firma se postupem času rozrostla, v roce 2007 jsme postavili na zelené louce vlastní provozovnu a následně vznikla současná společnost s ručením omezeným. V současné době máme asi deset zaměstnanců a kromě zmíněného sortimentu prodáváme i myslivecké potřeby,“ uvítal nás Milan Rigó, jednatel firmy Agro Trnava, s. r. o. Pozor, neplést si se stejnojmenným slovenským městem – zmíněná Trnava leží u jihomoravské Třebíče.
I když podle něj tvoří největší podíl obratu společnosti stále zemědělská technika, v letošním roce se podařilo rozhýbat i obchod se stroji pro potřeby měst a obcí. Šlo především o dodávky traktorů, přepravní i manipulační techniky či překopávačů a sít vlastní výroby do komunitních kompostáren na základě vyhraných zhruba sedmnácti výběrových řízení.
První zametací vůz
Tyto úspěchy „zatáhly“ firmu Agro Trnava do světa komunální techniky natolik, že se rozhodla hledat značky, které by zastupovala na našem trhu. Letos v květnu se Milan Rigó domluvil se španělskou společností AUSA, která se již od roku 1956 zabývá výrobou techniky pro města a obce, zemědělství, stavebnictví či různá průmyslová odvětví. Kromě univerzálních nosičů a zametacích speciálů najdeme v jejím katalogu manipulátory, vysokozdvižné vozíky či vozidla pro speciální účely. Díky stabilně vysoké úrovni svých produktů se AUSA pravidelně drží na vrcholu žebříčku mezi nejlepšími firmami ve Španělsku.
„Dohodli jsme se tím konkrétně na vybudování českého zastoupení pro univerzální nosiče s širokou škálou nástaveb, zametače různých kategorií a terénní vozidla s pohonem 4 x 4. Nyní intenzivně překládáme manuály a budujeme servisní středisko. Jako první k nám dorazil zametací vůz M 200 H. Protože teprve vstupujeme na trh, sázíme především na potenciální zákazníky, kteří určí, které výrobky zařadíme do nabídky,“ prozradil Milan Rigó.
Rozhodl především motor
Ve standardní výbavě vozu M 200 H jsou dva zametací kartáče s nezávislým ovládáním pomocí joysticků. Lze tak regulovat jejich otáčky a přítlak. Je možné agregovat i kartáč třetí se samostatným ovládáním. Za příplatek může uživatel využít tak zvaný link systém s připojením hydraulických hadic pomocí rychlospojek s velmi snadnou a rychlou montáží a demontáží kartáčů. Maximální zametací šířka stroje je 2,83 m, efektivní 2,2 m, průjezdné minimum činí 1,3 m, což je ideální pro očistu stísněných prostor.
Nerezový zásobník na smetky má objem 2 m3, soustava filtrů samozřejmě splňuje požadavky normy prašnosti PM 10. Hodinový sací výkon ventilátoru dosahuje 9000 m3 při 3000 minutových otáčkách motoru.
„Za pohonnou jednotku zvolil výrobce motor VW TDI Euro 5 o výkonu 100 k, což byl jeden z hlavních důvodů, proč jsme se rozhodli právě pro tento typ techniky. Navíc je ve výbavě hydraulika anglické firmy Rextron, což byla pro nás další záruka kvality. Lze ovládat nejen otáčky motoru pomocí tempomatu, ale při ekonomických otáčkách je možné dosáhnout pomocí systému AFS (AUSA Fuel Saving) s pomocí elektroniky Bosch maximální rychlosti až 40 km/h, při nejvyšší možné úspoře pohonných hmot,“ dodal jednatel Agro Trnava.
Vysoký výkon i komfort
Rozměry vozu jsou 380 x 130 x 200 cm (d x š x v). Maximální celková hmotnost stroje s třístranným sklápěčem je 5500 kg, se zametací nástavbou 4500 kg. Existují verze s přední řízenou a zadní hnanou nápravou, s řízením všech čtyř kol a pohonem zadní nápravy či tzv. 4 x 4 x 4, tedy náhonem na všechna čtyři řízená kola. Při výbavě tímto systémem může řidič volit různé jízdní režimy. Nejmenší poloměr otáčení je 5,4 m.
Kabina s klimatizací a dvěma plnohodnotnými sedačkami je komfortně vybavená. Sedadlo řidiče může být pneumaticky odpružené. Nechybí kamerový systém pro couvání nebo monitoring gumové a z místa řidiče regulovatelné sací štěrbiny. Tu lze sledovat i průhledem v kabině.
„Obsluze stačí oprávnění skupiny T. Kromě příslušenství pro zametání lze využít třístranný sklápěč, vysavač na listí, radlici, rozmetadlo posypu, nádrž na vodu o objemu 2 m3, hydraulicky ovládanou kropicí lištu a další přídavné nářadí. Obrovskou devizou je výborné dílenské zpracování vozu a především vynikající výkon pro zametání. Prodej prvního stroje z našeho zastoupení očekáváme letos na podzim a na zametací vůz AUSA M 200 H se mohou zájemci přijet podívat na Dny zahradní a komunální techniky 19. a 20. září v Havlíčkově Brodě, kde ho předvedeme především při zametání, ale i s nástavbami pro celoroční údržbu komunikací,“ připojil pozvání na akci v režii našeho vydavatelství Milan Rigó.
Popisek:
Ve standardní výbavě zametacího vozu M 200 H jsou dva kartáče s nezávislým ovládáním pomocí joysticků . Průjezdné minimum stroje činí 1,3 m, což je ideální pro zametání stísněných prostor. Maximální záběr je 2,83 m