Ze zákona mají úřady měst a obcí včetně veškerých státních institucí a organizací při pořizování investice povinnost vyhlásit výběrové řízení. To je, jak známo, spojeno s přesně daným postupem, kdy všichni účastníci musí splnit, co předepisuje zákon, jako jsou termíny, podklady… Nakonec samozřejmě dojde na vyhodnocení nabídek.
Mnohdy jediné hodnotící kriterium výběru, které rozhodne, kdo službu nebo výrobek skutečně dodá, je cena, a to samozřejmě ta nejmenší. Všechno se zdá být ideální: investoři nevydají ani o korunu víc, bohužel má to hned několik háčků.
Laciný, dvakrát placený
Staré pořekadlo má v mnohém pravdu. Kvalita má svou cenu a ta určitě nebude nejnižší. Pokusme se vžít do role starosty obce, který má záměr zakoupit techniku na údržbu a úklid. I přesto, že obec hospodaří příkladně a v rozpočtu by měla dostatek peněz na nákup výrobku, který bude nejlepší na trhu, dlouho a spolehlivě by sloužil, měl i menší provozní náklady…
Stroj má však drobnou vadu na kráse, je nejdražší na trhu. A pokud má být výběrové řízení spravedlivé, bude starosta nucen s největší pravděpodobností koupit méně kvalitní a spolehlivý výrobek. V mnoha případech nebude raději o tom nejlepším ani uvažovat, už jen z možného osočení z korupčního jednání. Všechno ale nelze převést do řeči čísel, existují ještě hodnoty jako například dobrá zkušenost s dodavatelem či jeho korektní chování.
Čas jsou peníze
Kvůli poměrně komplikovaným výběrovým řízením, která mají na všechno přesně daný termín, nelze pořídit výrobky a služby v přiměřeném čase. Na všechno se čeká, zboží nebo služby je třeba objednat, k realizaci nebo dodání dojde opět zase po nějaké době. Od samotného zjištění potřeby investice k její realizaci uběhne běžně několik měsíců.
Nízká kvalita
Jak jistě uznáte, není tato situace ideální a jistě by byly ku prospěchu některé změny. Při současném stavu zřejmě výrobci a dodavatelé kvalitních strojů a služeb mají – jak už to obvykle bývá – dvě možnosti: buď zkrachují, nebo sníží kvalitu.
Bude-li tento proces dále pokračovat touto cestou, dříve nebo později se stanou všechny výrobky a služby takovým šlendriánem, že než bude vyplněn záruční list, budou už opotřebené.
Alibi nebo hra na schovávanou?
Výběrová řízení vytváří ještě jeden aspekt, což je zbavování se odpovědnosti za výběr výrobků nebo služeb, které byly objednány na základě nejlepší nabídky řízení.
Vedoucí pracovníci by měli být dostatečně kompetentní a odpovědní za svůj výběr. Pokud se nemohou nebo nechtějí svobodně rozhodovat a svou volbu obhájit a nést za ni odpovědnost, pak jejich místo může zaujmout klidně nekvalifikovaný zaměstnanec.
Rád bych věřil, že se mýlím a tito pracovníci jsou lidé na svých místech a ne jen loutky, které ovládá někdo jiný.
K zamyšlení…
Zjednodušení výběrových řízení by vedlo k zrychlení a svobodě volby dodavatele služeb nebo výrobků. Samozřejmě je možné namítnout, že toto celé by měla být pojistka, aby někdo úmyslně nezneužíval své postavení a nezaváděl nekalé praktiky do výběrů. Bohužel pravda je taková, že lidé se špatnými úmysly tohle v páchání nekalých skutků nezastaví a zodpovědným a poctivým lidem to jen ztěžujeme a komplikujeme.
Naši zákonodárci se zřejmě drží hesla „podle sebe soudím tebe“, a proto existuje tolik kontrolních orgánů, komisí a Bůh ví čeho ještě. Agitační hesla se slovem svoboda už bohužel nejsou pravdou. Naše svoboda je i v tomto ohledu docela nehezky okleštěná. Věřím však, že se ještě najdou ti, kdo bojují za vládu moudrosti, odpovědnosti a zdravého rozumu.