Stejně jako se pachatel vracívá na místo činu – a co jich zkraje letošního roku naši republiku křižovalo – tak i my jsme se znovu vypravili k podniku Služby města Jindřichův Hradec, s. r. o. Na rozdíl od pobertů však nemáme co skrývat, a tak se s vámi o „kořist“ veřejně podělíme.
V minulém vydání jsme se zabývali úklidem komunikací zhruba dvacetitisícového jihočeského Jindřichova Hradce, nyní jsme sem v souladu s měsíčním tématem přijeli pro zkušenosti s údržbou zeleně. Zajímali jsme se především o stále populárnější stroje s nulovým poloměrem otáčení.
Neopodstatněné obavy
S žací technikou této konstrukce se zástupci Služeb města Jindřichův Hradec seznámili na předváděcí akci zhruba před čtyřmi lety. Hned na první pohled je zaujala, jen cena byla poněkud vyšší. Řádově o desítky tisíc korun lacinější stroje podniku zanedlouho nabídla zdejší společnost SOME.
„Začali jsme se tedy o sekačky s nulovým poloměrem otáčení zajímat intenzivně. Při letmém posouzení jsme se obávali především nedostatečného způsobu jištění žacích nožů, ale po důkladném vyzkoušení vše fungovalo bez problému. Nakonec jsme si pořídili první stroj Hustler, a to hned nejvýkonnější model Super Z. O jeho robustnosti svědčí i to, že má například celý hydraulický systém uložen v ocelovém potrubí. Po třech sezónách v provozu mohu konstatovat, že jsme se nespálili a pořídili si velmi jednoduchý, produktivní a současně bezporuchový stroj,“ vysvětlil vedoucí provozu jindřichohradeckých služeb Bc. Petr Dvořák.
Celou sezónu v permanenci
První zelená sousta začne Hustler Super Z v Jindřichově Hradci ukusovat vždy koncem dubna a pracuje každý pracovní den zhruba pět motohodin až do konce září. Uplatní se především na velkých plochách sídliště Vajgar, kde se otáčí neustále dokola. Podle Petra Dvořáka se zprvu porost po zimě zmulčuje a poté, co povyrazí, najedou do něj sekačky se sběrem, aby se hmota sesbírala alespoň jednou za sezónu. K tomuto účelu slouží především dva stroje Etesia, které výborně pracují i za vlhka a ztížených podmínek včetně kosení přerostlé trávy.
Poté přijde ke slovu opět Hustler Super Z a převezme hlavní roli. Než se uloží k zimnímu spánku, má na kontě více než půl tisíce motohodin. Petr Dvořák nás informoval, že kromě běžné údržby (výměna olejů a opotřebitelných součástek, nožů a klínových řemenů) došlo pouze k opravě zapínání pohonu elektromagnetické spojky.
„Ke sběru nebo mulčování nám slouží také dva žací stroje Ma.Tra 205 a stejně tolik komunálních nosičů Stiga Belos, ke kterým máme i příkopová ramena. K mulčování menších ploch používáme ridery Husqvarna, k dočišťování tradičně křovinořez,“ doplnil výčet techniky pro údržbu zeleně Petr Dvořák.
Po velmi dobrých zkušenostech s technikou Hustler se Služby města Jindřichův Hradec rozhodly v loňském roce pořídit další stroj této značky. Tentokrát padla volba na model FasTrak Super Duty s motorem Honda o výkonu 20 koní (pro letošní sezónu ho výrobce dodává se silnějším 22k motorem Kawasaki). Zapojil se do práce v plné sezóně a zkušenosti s ním jsou podle Petra Dvořáka stejně dobré, jako se starším bratrem. „Po prvním svezení jsem si připadal jako na dovolené,“ zazněly první reakce obsluhy na úroveň vibrací a hluku.
Padesát let na vrcholu
Americká společnost EXCEL Industries, výrobce techniky Hustler, byla založena v roce 1960. O čtyři roky později uvedla jako první na světě sekačku s pákovým řízením a nulovým poloměrem otáčení – model 36. Napřesrok to tedy bude půl století, co se firma na tyto stroje specializuje.
Současná nabídka frimy Hustler cílí do potřeb majitelů malých pozemků až po subjekty, které se starají o rozlehlé plochy. Na trhu najdeme stroje s benzinovými a dieselovými motory o výkonech od 14 do 31 koní. Nejmenším modelem je Sport, na něj navazují FasTrak a robustnější FasTrak Super Duty. Výkonnější třídu zastupuje typ X One a do nejnáročnějších podmínek jsou určeny modely Super Z a Diesel Z. Parametry techniky Hustler najdete v tabulce.
Benzín nebo nafta?
„Životnost techniky se odvíjí od obsluhy, tedy způsobu zacházení a především intenzity jejího využití. Hustler nabízí zákazníkům, jež techniku nepoužívají naplno, záruku podlepočtu motohodin. Také my poskytujeme kromě standardní dvouleté záruky i víceletou,“ vysvětlil Jan Matoušek, zástupce společnosti SOME Jindřichův Hradec, která je výhradním dovozcem techniky Hustler do České republiky a zastavil se u nejvýkonnějších modelů:
„Stejně jako například automobilisté jsou i v našem oboru uživatelé, kteří upřednostňují benzinový pohon, jiní preferují naftu. Oba stroje Super Z a Diesel Z jsou plně profesionální a zhruba na stejné úrovni. I když má sekačka s naftovým motorem nižší výkon, tento „handicap“ plně vynahradí vyšší krouticí moment. Za pozornost stojí také značná úspora paliva, na druhou stranu se musí o dieselový motor více pečovat. Benzin přináší riziko při doplňování do horkého motoru, nádrž modelu Diesel Z vydrží na celodenní práci. Naftový model je zase dražší. Je tedy na každém, aby si náklady podle nasazení techniky v daných podmínkách spočítal a rozhodl, co je pro něj výhodnější.“
Důvěra ve žluté dresy
V Jindřichově Hradci pracuje při údržbě zeleně i desetiletá technika, která už dnes pomalu dosluhuje. Podle Petra Dvořáka se na základě dlouhodobě kvalitních výkonů uplatní v budoucnu jako nové posily při mulčování právě stroje s nulovým poloměrem otáčení. „Rozhoduje příznivá cena, kvalitní dílenské zpracování a vysoké užitné vlastnosti, jež násobí nízké těžiště spojené se značnou svahovou dostupností. Výhodou je i to, že máme dovozce i servis doslova za rohem. Proto bychom rádi park techniky unifikovali,“ poznamenal Petr Dvořák.
Vzhledem k rozlehlosti zelených ploch a důrazu na jejich kvalitní a efektivní údržbu nevyloučil, že novým přírůstkem se stane právě výkonný model Hustler Diesel Z. Lze tak očekávat, že zatím dvoučlenná flotila žlutých žacích strojů s nulovým poloměrem otáčení brzy nabere sílu válečného loďstva.
Popisek: Robustní a výkonný Hustler Super Z slouží v Jindřichově Hradci spolehlivě již tři sezóny