O pěkný užitečný dárek k loňským Vánocům si napsali zástupci severočeského města Jílové. Ježíšek jejich přání vyslyšel a pod stromeček jim nadělil malotraktor Iseki TM 3215. Přibalil i nářadí pro údržbu komunikací a zeleně.
„Naše město s celkovou katastrální výměrou 36,56 km2 a více než pěti tisíci obyvateli se rozkládá převážně v kopcovitém terénu okolo Jílovského potoka. S trochou nadsázky leží na rovině pouze náměstí a ulice Na rovině. Mnoho let se tady v obtížných podmínkách dřeli naši zaměstnanci. Traktor Iseki s příslušenstvím jsme si pořídili nejen kvůli úbytku fyzicky náročné práce, ale zejména pro zkvalitnění údržby města,“ uvedla vedoucí odboru místního hospodářství (OMH) Městského úřadu Jílové Helena Javůrková.
Pestrý výčet činností Odbor se dvěma úřednicemi a jedenácti kmenovými zaměstnanci se zabývá celoroční údržbou a opravami komunikací a jejich okolí. Do jeho působnosti spadá i péče o zeleň včetně té v zámeckém parku. Na starosti má koupaliště, hřbitov, veřejné osvětlení a městskou kanalizaci.
Ruční nářadí zastupují především křovinořezy, plotostřihy, fukary na listí a motorové pily. Do „velkého“ strojního parku patří stařičký valník Avia 20, sloužící zejména pro převoz materiálu. Podobným veteránem je traktor Zetor 7011 určený rovněž pro transport, v sezóně především posekané trávy. Využívá se i pro pohon štěpkovače Barakuda. V roce 2009 odcizený Zetor 7245 byl nahrazen strojem Zetor Proxima 65, který v Jílovém využívají ve spojení s dvoububnovou rotační sekačkou pro extenzivní ošetřování rozlehlých ploch. V zimě se k traktoru agreguje zadní sněhová radlice. Svépomocí zaměstnanci OMH vyrobili zařízení s nádržemi na vodu pro jarní úklid chodníků, venkovních schodišť a autobusových čekáren. Především pro nakládání posypového materiálu, ale i další činnosti spojené s manipulací, úklidem sněhu při kalamitách a zemními pracemi, slouží už dost opotřebovaný nakladač CASE 580 s podkopem. Výčet techniky končí dvěma vozy Multicar Fumo.
„Ten z roku 2005 s celkovou hmotností nad 3,5 tuny je mým splněným snem v podobě prodlouženého podvozku s třístranným sklápěčem a hydraulickou rukou za kabinou, takže si sami můžeme naložit například paletu zámkové dlažby. Máme k němu čelní stavitelnou radlici a sypač o objemu 1,1 m3. Druhé Fumo s hmotností do 3,5 tuny z roku 2008 je vybaveno čelní natáčecí radlicí a sypačem o objemu jednoho kubíku a zametací nástavbou Trilety,“ doplnila Helena Javůrková.
Popis nové sestavy Malotraktor Iseki si v Jílovém mohli pořídit díky dotaci na nákup komunální úklidové linky ve výši 544 500 Kč od Místní akční skupiny Labské skály. Na základě veřejné výzvy podali potenciální dodavatelé tři nabídky, které vyhodnotila výběrová komise. Na její doporučení vítěznou firmu Eurogreen CZ, s. r. o., schválila Rada města Jílového. Uzavřena byla smlouva na nákup malotraktoru Iseki TM 3215 se sněhovou radlicí, rozmetadlem, zametacím kartáčem a mulčovačem se sběrem. Komplet stál 664 715 Kč bez DPH.
Jeho srdcem je traktor Iseki TM 3215 s bezpečnostní odhlučenou kabinou, mechanickou převodovkou s osmi stupni vpřed i vzad a hydraulickým řízením. Pohonem je dieselový vodou chlazený tříválec Iseki o objemu 1123 cm3 a výkonu 24 k. Maximální rychlost traktoru činí 23 km/h. Ve výbavě jsou dvě hydraulická čerpadla a zadní a mezinápravový vývodový hřídel. Oba jsou spínatelné odděleně, spojkový systém umožňuje řazení rychlostí při běžícím hřídeli. Pohon všech kol lze sepnout během jízdy. Rozvor traktoru je 1560 mm, rozchod 915 mm, poloměr otáčení zhruba 2,5 m; pohotovostní hmotnost 820 kg, celková 1640 až 2250 kg. Nechybí výbava pro provoz na veřejných komunikacích a zásuvka pro přívěs. Na přístrojové desce je ukazatel paliva, otáčkoměr a počítadlo provozních hodin.
Čelní odpružená radlice RSL 130 má zesílený štít, krátký závěs a hydraulické boční nastavení. Jde o cenově úspornou novinku bez potřeby čelního hydrozávěsu nosiče. Hydraulicky poháněné rozmetadlo Komet SA 121 na sůl či písek o objemu 120 l má regulovatelnou šířku posypu. Mulčovač se sběrem Extreme 120 o hmotnosti 208 kg a záběru 120 cm (s možností volby „T“ nebo „S“ nožů) je vybaven hydraulicky sklopným sběrným košem do výšky 155 cm. Určený je zejména k plošnému drcení trávy, hodí se i ke sběru listí. Vzadu nesený zametač Adler K 600 (290 kg) s pohonem od hydromotoru má záběr 135 cm, průměr válce 60 cm, mechanické stranové nastavení 0 – 21° a výškově nastavitelná opěrná kola.
Sny a realita „Od nové celoročně využitelné techniky očekáváme, že ušetří dřinu, zrychlí a zkvalitní práci, například při zimní údržbě převážně chodníků a úzkých míst, kam ostatní technika nemůže, a společně s Trilety při následném úklidu posypového drceného kameniva. Například v této zimě ho chodníky a místní komunikace spolkly kolem 570 tun,“ řekla vedoucí OMH Jílové.
Od jara do podzimu noví pomocníci částečně nahradí ruční sekání s křovinořezy včetně hrabání trávy a jejího nakládání. To povede i k lepší hygieně, protože zaměstnanci jsou při ručním sečení vystaveni doslova sprchám psích exkrementů. V součinnosti s novými fukary se urychlí podzimní sběr listí s pomocí mulčovače. V neposlední řadě bude nový traktor schopen alespoň částečně nahradit případný výpadek jedné ze dvou multikár FUMO.
Funkčnost sestavy si mohli v Jílovém ověřit hned ve dnech 22. až 24. prosince 2012 při zimní údržbě města za hustého sněžení a při odstraňování břečky po intenzivním dešti. Následující období, velmi bohaté na sníh, pak bylo dalším prubířským kamenem nové techniky. Podle Heleny Javůrkové panuje s provozem malotraktoru Iseki spokojenost. „Žasneme především, jak malou má spotřebu. Tu si kromě servisních intervalů pečlivě hlídáme. V lednu jsme zaznamenali průměrnou spotřebu 1,94 litru nafty na motohodinu. Očekáváme i další úsporu pohonných hmot při mulčování se sběrem,“ dodala vedoucí OMH a pokračovala:
„Technicky jsme celkem dobře vybavení a soběstační, což neznamená, že bychom další pomocníky nepotřebovali. Možná si k traktoru Iseki pořídíme k zametacímu kartáči zásobník na nečistoty, třeba i nakladač na posyp, protože technický stav přední nápravy stroje CASE 580 již není nejlepší, a na nový traktorbagr finančně těžko dosáhneme. Sníme o větším traktoru s předním náhonem, který by nahradil Zetor 7011 tak, aby se dostal ve sněhu i rozbláceném terénu tam, kam právě potřebujeme. Dalším snem je zhruba sedmimístné vozidlo s valníkem nebo skříní na přepravu více pracovníků a s odpovídající ložnou plochou pro materiál. Celoročně bychom využili také plošinu s dosahem do zhruba deseti metrů, která by šla zapřáhnout za osobní vozidlo nebo Fumo. Tak bychom byli soběstační i při údržbě a opravách veřejného osvětlení a podzimním prořezávání stromů.“
Popisek: V zimě se zapojil traktor Iseki TM 3215 do práce s radlicí RSL 130 a rozmetadlem Komet SA 121