Po dvanácti letech velice úspěšné produkce vozidla Multicar Fumo představí letos největší evropský výrobce malých komunálních vozidel, německá společnost HAKO GmbH, nástupce. Ponese označení Multicar M31 a hrdě se tedy hlásí ke svým předchůdcům, kterých u nás je v provozu mnoho set.
První vozy této nové řady budou k dispozici již v prvním pololetí letošního roku, a tak jsme se informovali u výhradního zastoupení tohoto německého výrobce v České republice, společnosti Unikont Group, s. r. o., na podrobnosti.
Fumo zatím přežije
Hned na úvod jsme se dozvěděli, že se zatím populární Fumo zcela do důchodu nechystá. Bude se i nadále vyrábět s prodlouženou kabinou pro pět lidí a také v třínápravové modifikaci. Pro tyto varianty vozidel zatím nová M31 v plánu není.
Pojďme se ale blíže věnovat letošní horké novince. Vozidlo M31 se bude opět montovat ve třech variantách. Označení T ponese třístranný sklápěč, označení B je vůz se stacionární hydraulikou připravenou pro montáž nástaveb jako je například pracovní plošina, lis odpadu nebo třeba nosič kontejnerů a nakonec varianta C bude k dispozici s mobilní hydraulikou pro pohon nástaveb jako je sypač, zametač, kropička či mnoho ostatních příslušenství, která pracují i za jízdy vozidla.
Výkon zůstal
Co se pohonné jednotky týká, i nadále bude použit turbodieselový motor IVECO EURO 5 o výkonu 107 kW. Podle provedení vozidla jsou k dispozici náhony 4 x 2 nebo i přepínatelný pohon přední nápravy 4 x 4. Novinkou je možnost montáže motorové brzdy.
Pracovní hydraulika doznala modernizaci především v oblasti ovládání, kdy je v kabině umístěná kompletní regulace. Ovládání nejpoužívanějších funkcí hydrauliky bylo integrováno do loketní opěrky řidiče.
S důrazem na komfort a bezpečnost
Hlavní přednosti Fuma tedy zůstaly zachovány. Kompletní modernizací prošla kabina. Ta dostala zcela novou palubní desku s modernizovanými ovládacími prvky a také nový tvar zaručující o zhruba půl metru lepší výhled blíže k nárazníku vozidle, tedy především k čelně neseným nástavbám – obrázek.
Pro provoz se speciálními nástavbami, jako například samosběrným zametačem, je vozidlo možno nyní objednat i s pravostranným řízením. Další z novinek je možnost třímístné kabiny i u krátké verze. Inovace doznalo i provedení sedadel či kompletně stavitelný sloupek řízení. Přepracováno na nové LED technologie byla většina svítidel.
Jak už bývá u západoevropských výrobců obvyklé, tak je značná pozornost věnována bezpečnosti. Nová kabina byla prošla kompletní certifikací ECE-R 29 pro čelní náraz i stabilitu střechy. Výsledky z DEKRA Automobile Test Centra jsou pro tuto třídu vozů jedinečné.
U nás jako doma
Co se týká dostupnosti vozidel pro český trh, tak je předpoklad plynulého přechodu výroby z modelu Fumo zhruba následující. Již nyní by mělo být možné objednávat verze s manuální převodovkou a levostranným řízením, následovat bude M31 s pravostranným řízením a celá fáze bude zakončena v letos září, kdy bude dostupný model s hydrostatickou převodovkou.
Do boje o uhájení pozice jedničky na českém trhu lehkých komunálních vozidel tedy vysílá Multicar zdatného reprezentanta. Popřejme novému modelu M31 alespoň tolik spokojených zákazníků, jako má Fumo.
Popisek: Velice kompaktní rozměry si od svých předchůdců nová Multicar 31 ponechala. Podle zvoleného typu nápravy a pneumatik lze dosáhnout i pro takto malé vozidlo užitečnou hmotnost až 3200 kg, což již odpovídá vozidlům větší kategorie. Efektivně pak vychází i nasazení M 31 jako nosiče kontejnerů (na obrázku) nebo sklápěče pro využití v úzkých prostranstvích