První červencový týden nabral náš redakční automobil kurs směrem na Moravu. Kotvy jsme spustili zhruba pět kilometrů severozápadně od Prostějova v Kostelci na Hané. Zaprvé jsme si sem přijeli posvítit na vše okolo komunálních služeb; druhý důvod návštěvy byl ryze pragmatický – vzali jsme pod drobnohled nový stroj – užitkové vozidlo Kioti Mechron.
Kostelec na Hané (dříve K. u Prostějova) zaujímá výměru 1386 hektarů v okolí říčky Romže a městem je od roku 1970. Žijí zde necelé tři tisícovky obyvatel.
„Staráme se stejně jako obdobné organizace o celkovou údržbu města, především sekání zeleně a úklid a opravy komunikací, svoz odpadu z košů až třeba po čištění kanalizačních vpustí. Zednická četa vykonává drobné stavební a opravářské práce. Máme v péči také čističku odpadních vod. To vše zabezpečuje dvanáct zaměstnanců. Zatím se nám tyto činnosti daří zajišťovat z vlastních zdrojů bez výpomoci brigádníků,“ řekl nám Petr Kudláček, vedoucí příspěvkové organizace Služby města Kostelce na Hané.
Piraňa se nebojí ani trávy
Podnik má na starosti osm hektarů zelených ploch, což už je pěkná porcička. Z „velké“ techniky lze jmenovat travní traktory z dílen prostějovské společnosti WISCONSIN Engineering CZ, s. r. o., konkrétně dva robustní profi stroje pro komunální nasazení W3800 Piraňa s dieselovým motorem a mezinápravovým žacím ústrojím. Posečenou hmotu lze sbírat do 600l koše nebo zvolit režim mulčování. S těmito stroji panuje v Kostelci naprostá spokojenost a jak dodal Petr Kudláček, výhodou je také na „dostřel“ vzdálený servis.
Platnými členy parku techniky jsou i ručně vedené sekačky především pro údržbu zeleně v místech, kam se travní traktor nedostane. Z drobné techniky lze jmenovat křovinořezy se strunami i žacími noži porost ve stísněných prostorech a zákoutích, jichž je v Kostelci habaděj. Pro likvidaci plevelů v zámkové dlažbě slouží zádové postřikovače s herbicidní náplní.
„Zatím posečenou zeleň převážně sbíráme, ale vzhledem k tomu, že bychom potřebovali výkonného a obratného pomocníka pro mulčování, poohlížíme se po žacím stroji s nulovým poloměrem otáčení. Zájem je ale jedna věc, důležitější jsou však finance,“ doplnil vedoucí kosteleckých služeb.
Políčeno na „zameták“ Především pro zimní údržbu komunikací je určen nosič Multicar 26 s odmetacím kartáčem, šípovou radlicí a sypačem od firmy SIMED. Rovněž s touto technikou panuje naprostá spokojenost, také proto, že nedaleko sídlí prodejní a opravářská firma techniky Multicar – MINAM servis, a. s. Jako nosič kontejnerů v Kostelci používají podvozek Renault Midlum. Malý kolový smykem řízený nakladač Caterpillar 246 se uplatní především při manipulaci s posypovými hmotami.
Město má zažádáno o dotaci z programu omezení prašnosti a zkvalitnění prostředí pro obyvatele na kloubový zametací stroj, který obstojí také ve stísněných prostorech. Nejde pouze o úklid zhruba sedmi kilometrů komunikací ve městě samotném, do péče podniku spadá také hojně využívaná pětikilometrová cyklostezka do Prostějova.
V této souvislosti si Petr Kudláček posteskl, že hlavním a rozhodujícím kritériem veřejné soutěže je cena, přičemž na kvalitu a produktivitu techniky se až tak nehledí...
Velký dříč, malý jedlík „Užitkové vozidlo Kioti Mechron jsme si pořídili letos v lednu od společnosti P & L především z důvodu lepší mobility skupiny pracovníků s ručním nářadím. Výhodou je nejen vyhovující ložná plocha pro převoz techniky a pohonných hmot, ale pro naše potřeby je důležitá rovněž třímístná vytápěná kabina. Pokud dříve trval přesun čety z jednoho konce města na druhý třeba tři čtvrtě hodiny, dnes je otázkou několika málo minut. Protože převážíme zeleň, odpady a stavební hmoty, svépomocí jsme si zvětšili objem korby. I když jsme na rovině, terénní schopnosti vozu využijeme při jízdách ke skládce. Rozhodujícím faktorem pro zakoupení vozidla byla především velmi nízká spotřeba kolem 1,6 litru nafty na jednu motohodinu. Za 200 hodin provozu jsme nezaznamenali jediný problém. Uvažujeme o pořízení zametací nástavby a sypače. Pak bychom používali Mechron třeba i pro zimní údržbu komunikací,“ doplnil Petr Kudláček.
Účelný fešák Třímístný Kioti Mechron 2210 je homologován k provozu na veřejných komunikacích. Pohonem je dieselový tříválec; palivová nádrž pojme 28 listů nafty. Vyzvednout je nutno dobrý přístup ke všem komponentům motoru. Vůz disponuje hydraulickým okruhem, nezávislým zavěšením všech kol, pohonem 4 x 4 s uzávěrkou diferenciálu a homologovaným tažným zařízením. Korba se sklápí hydraulicky. Proti staršímu modelu 2200 má typ 2210 odpružené sedadlo řidiče a posilovač řízení.
Pozornosti neunikne oku lahodící a současně účelný design. Na displeji nalezne obsluha tachometr, palivoměr, ukazatel teploty a směrových světel, hodiny, počítadlo motohodin a údaj o zařazené rychlosti. „Budíky“ jsou od sebe přehledně odděleny a displej je dostatečně čitelný i ve slunečním svitu. Všechny ovládací prvky jsou ergonomicky umístěny a řadící páka je uzpůsobena jednoduché linii řazení, stejně tak jako zapínání pohonu všech kol. Lze si vybrat terénní, travní nebo silniční pneumatiky.
Základní parametry UTV Kioti Mechron 2210
Motor: Daedong, tříválec diesel, 1000 cm3, 22 k
Převodovka: CVT, dva převody
Brzdy: Hydraulické, kotoučové
Řízení: Zubové, ruční, s posilovačem
Hmotnost: 765 kg
Užitečná hmotnost: 500 kg
Pneu: 25 x 12, 25 x 11 – 12
Rozvor: 1940 mm
Světlá výška: 304 mm
Ložná plocha: 978 x 1427 x 293 mm
Celkové rozměry: 2852 x 1543 x 1940 mm
Popisek: Vedoucí příspěvkové organizace Služby města Kostelce na Hané Petr Kudláček pěje na Mechron 2210 jen samou chválu. Za pozornost stojí čelní upínací zařízení, které rozšiřuje možnosti uplatnění vozu, a svépomocně zvětšená korba pro převoz objemného materiálu