
V nadlimitní zakázce pro Dopravní podnik hl. m. Prahy rozhodovala poprvé také ekologie. CLASSIC OIL uspěl se svou nabídkou kromě jiného také díky podílu recyklovaného materiálu ve svých kapalinách. Ty budou chladit celý vozový park autobusů i nejnovější elektrobusy. CLASSIC OIL se zavázal k dodávce kapalin s minimálním obsahem recyklátu 25 %. Ušetří tím 59 tun ekvivalentu CO2 ročně.
Díky této zakázce se Dopravní podnik stává jedním z průkopníků v oblasti udržitelných veřejných zakázek. „Výběrové řízení nastavilo unikátní precedens. Poprvé jsme se u nadlimitní veřejné zakázky setkali s tím, že hodnotícím kritériem nebyla pouze cena, ale přihlíželo se také na environmentální dopady. S Dopravním podnikem spolupracujeme dlouhodobě. Již několik let od něj odebíráme jeho použité kapaliny. Nyní ale poprvé můžeme dodávat do autobusů i produkty s podílem recyklátu,” komentuje zakázku Jan Skolil, technický ředitel společnosti CLASSIC OIL.
Předmětem aktuální zakázky byly dodávky chladících kapalin do všech pražských autobusů, a to v objemu kolem 290 000 litrů ročně. Podle původních kritérií měla o novém dodavateli rozhodnout z 30 % environmentální kritéria, nakonec ale po nátlaku konkurence o vítězi rozhodovala z 95 % cena a jen z 5 % udržitelné hodnoty. Vítězem zakázky se nakonec stal CLASSIC OIL, který přislíbil minimální obsah recyklovaného podílu 25 % v každém litru balení. Roční úspora CO2 se díky tomuto partnerství odhaduje na 54,8 tun CO2 eq.
Dopravní podnik navíc dlouhodobě odevzdává své použité kapaliny k recyklaci právě do CLASSIC OIL. Environmentální úspora tohoto partnerství je tak ještě zásadnější. „Výběrové řízení je pro nás historické. Podařilo se nám prosadit zásadní precedens a uzavřít cirkulární smyčku. Nejen, že jsme šli příkladem, ale ukázali jsme, že i u veřejných a nadlimitních zakázek s přísnými pravidly a kontrolami lze hodnotit kritéria, jako jsou kvalita a udržitelnost. Navíc výběrové řízení nakonec vyhrál subjekt, kterému dlouhodobě odevzdáváme naše použité kapaliny k recyklaci. Dnes tak můžeme znovu plnit naše autobusy původními kapalinami, které prošly recyklačním procesem,” říká Veronika Veselá, odpadová specialistka DPP.
Dopravní podnik ročně k recyklaci odevzdá kolem 29 000 litrů použité kapaliny, která se do autobusů nyní vrátí. „Odevzdání kapalin k recyklaci s sebou nese navíc i finanční úspory. Toto řešení je pro Dopravní podnik mnohem levnější, než by byla nešetrná likvidace,” doplňuje Jan Skolil.
CLASSIC OIL je jedním z největších výrobců glykolových kapalin v tuzemsku. Jeho produkty využívají dopravní podniky, sportoviště, administrativní budovy i obchodní centra. Jako jediná společnost ve střední Evropě investoval do vybudování vlastní recyklační linky. Kapaliny tak vyrábí, distribuuje, recykluje a z recyklátu vyrábí nový produkt. Ročně tak navrátí do oběhu téměř půl milionu litrů kapaliny.
CLASSIC OIL je významným dodavatelem olejů a maziv. Základ portfolia tvoří značky CLASSIC (automotive), OEST (industry) a CS Line (automotive + industry). V oblasti maziv firma spolupracuje pouze s prověřenými západoevropskými dodavateli a rafineriemi. CLASSIC OIL je jeden z největších českých výrobců chladicích kapalin/antifreezů a teplosměnných kapalin. Zde vlastní několik ochranných známek. Disponuje vlastní vývojovou laboratoří. Tím se výrazně liší od svých konkurentů, neboť velmi flexibilně reaguje nejen na požadavky zákazníka, trhu, ale i na samotná specifika jednotlivých aplikací a provozů. Ve svém sídle v Buštěhradě společnost provozuje vlastní recyklační linku kapalin na bázi glykolu, která je jediná svého druhu ve střední Evropě.
Foto archiv