BERLIET: klenot z líhně galského kohouta

Značka Berliet z Lyonu byla ve Francii doslova synonymem pro nákladní automobil. Její výrobní program zahrnoval vozy s užitečnou hmotností 4 až 150 tun, autobusy a vznětové motory, když se produkce osobních automobilů vzdala už před 1. světovou válkou.

Berliety patří k základním pilířům francouzské konstrukce motorových vozidel. Přestože Marius Berliet, zakladatel lyonské automobilky, začal výrobou osobních vozů, toto jméno se proslavilo především nákladními automobily a autobusy. Jejich tradice žije v užitkových vozech dnešní firmy Renault Trucks, která slavnou automobilku v 70. letech převzala, aby se v roce 2001 sama stala součástí švédské Volvo Group, která nyní sdružuje Volvo (kromě osobních vozů), Renault Trucks, americký Mack, japonské UD Trucks a indický Eicher.

Úspěšná historie

Marius Berliet (1866 – 1949), syn lyonského kloboučníka a úspěšný malíř, postavil první osobní vůz s jednoválcovým motorem už v roce 1895. O pět let později se objevily jeho dvouválce. Po převzetí dílen společnosti Audibert & Lavirotte, nejstarší lyonské automobilky, se v roce 1901 sortiment rozšířil o čtyřválce. Následující rok Berliet připravil zcela novou konstrukci s ocelovým rámem místo dřevěného a v roce 1906 se mu podařilo prodat výrobní licenci americké lokomotivce ALCO (American Locomotive Company), od níž později převzal známý firemní znak, tedy stylizovanou příď parní lokomotivy.

Největší rozmach prožila automobilka Berliet po druhé světové válce. Začátkem 60. let vyráběla 70 kamionů denně: mnoho modelů a modifikací o užitečné hmotnosti od 4 do 150 tun! Nejmenší byl trambusový valník typu GAK 4 (4 t); největší pouštní automobil T100 (až 150 t v konvoji)! Velké oblibě, zejména ve stavebnictví, se těšily kapotové modely GLR, GLM, GLC a GBC Gazelle. Pro provoz na Sahaře a na největších staveništích vynikaly obří stroje typu GBO, TBO, GBO P 6 x 6, těžké dumpery a unikátní T100, největší kamion světa. Ve výrobním programu byla řada autobusů, vlastní hasičské a komunální nástavby a rovněž vznětové motory pro čerpadla, generátory, průmyslové lokomotivy, malé lodě a čluny, stavební a zemědělské stroje.

Paul Berliet nastupuje

Paul Berliet, syn zakladatele značky, vstoupil do firmy v roce 1936. Na přání otce začal v montérkách jako dělník, prošel řadou funkcí a coby ředitel podepsal smlouvu o spolupráci s Citroënem (1967). Tato kooperace umožnila rozšířit export a založit montážní závody v zahraničí. V 60. letech prožívala společnost velký rozmach, zaměstnávala 24 000 lidí a její technici zaváděli průmyslovou výrobu v mnoha rozvojových zemích. Krize 70. let však znamenala značné změny. Citroëna pohltil Peugeot a Berliet zůstal osamocený. Nalezl nového partnera v Renaultu (1974), který už vlastnil Saviem.

V roce 1980 byla výroba obou značek zcela sjednocena a vznikla společnost Renault Véhicules Industriels (RVI). Značka Berliet tedy definitivně zmizela a nahradila ji značka Renault. Paul Berliet zůstal u podniku až do jeho konce. V roce 1982 s pomocí slečny Monique Chapelle založil Fondation Marius Berliet, tedy nadaci, která shromažďuje vše nejen o historii vozidel Berliet, ale i dalších francouzských výrobcích automobilů, zejména z oblasti Lyonu, kde sídlilo více než 200 automobilek. Nadace vlastní přes 250 vozidel, která předvádí na různých výstavách a autosalonech. Jméno Berliet prostě žije!*

Tomáš Hyan

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.