Nové pásové rypadlo DEVELON DX140LCR-7 (foto) použila firma Van der Vlist Logistics k otestování inovativní metody přepravy velkých strojů po železnici místo kamionové dopravy napříč Evropou.
Martin van Dam, generální ředitel společnosti Van der Vlist Logistics, řekl: „Náš nový S-Bolster se po období intenzivního vývoje oficiálně vydal na trať. Tato služba pro nadrozměrný náklad využívá vlastní patentované železniční plošiny konstruované pro přepravu zařízení, jako jsou bagry či zemědělské stroje, které se nevejdou do standardních kontejnerů. Přeprava po železnici výrazně snižuje emise bez nutnosti delší doby nebo vyšších nákladů. Vyvíjíme další řešení pro přepravu ještě vyšších a širších strojů.“
Jan LiŠka, ředitel logistiky společnosti Develon Europe, doplnil: „Soustředíme se na vývoj špičkových stavebních strojů a digitálních technologií pro globální trh. Naše úsilí zahrnuje oblasti jako digitalizace, automatizace, udržitelnost, alternativní pohony, propojené stavebnictví a snižování uhlíkové stopy v rámci cirkulární ekonomiky. Nová přepravní řešení společnosti jsou v souladu s naší strategií udržitelnosti a snahou o snižování emisí uhlíku, přičemž minimalizují negativní dopady na lidi a životní prostředí.“
Nová železniční služba pro přepravu velkých strojů aktuálně funguje z Nizozemska a Belgie do několika terminálů v Itálii. Počítá se s rozšířením také do Německa a Skandinávie. Díky denním odjezdům vlaků zůstávají přepravní časy krátké a spolehlivé.
Přechod ze silniční na železniční dopravu snižuje emise CO₂ o 60–75 % při zachování přepravy „od dveří ke dveřím“, požadovaného pojištění a sledování GPS v reálném čase. Nový systém je nejen mnohem ekologičtější volbou, ale také neomezuje rychlost ani nezvyšuje náklady.
Martin van Dam dodává: „Náš inovativní přístup mění způsob přepravy nadrozměrného nákladu po Evropě – je chytřejší, ekologičtější a stejně rychlý. Další vývoj tohoto řešení nám umožní přepravovat po železnici ještě vyšší a širší náklady a dál rozšiřovat možnosti udržitelné logistiky.“
Společnost Van der Vlist se dlouhodobě zavázala poskytovat flexibilní a ekologická dopravní řešení a již delší dobu přepravuje stroje po železnici. Nedávno investovala do 45stopových výměnných nástaveb, vybavených satelitním GPS sledováním. Díky tomu mohou zákazníci sledovat svůj náklad prostřednictvím firemního online portálu.
Začleněním železniční dopravy do logistického řetězce umožňuje společnosti Van der Vlist pokračovat v ekologických inovacích. Železniční přeprava nabízí kombinaci nižších emisí a provozní flexibility, což přesně odpovídá dlouhodobým cílům firmy v oblasti udržitelnosti.
Vedle systému S-bolster vyvinula společnost také systém XL-bolster, určený pro přepravu nákladů o maximální šířce 3 m, výšce 3 m, délce 12 m a hmotnosti 28 tun. Společně s dalším klientem otestovala nakládání, upínání a zajištění různých typů strojů.
Martin van Dam uzavřel: „Další výhodou železniční dopravy je úleva pro silniční infrastrukturu a řešení problému s nedostatkem řidičů v mezinárodní dálkové přepravě. Naším cílem je poskytovat efektivní a ekologická přepravní řešení pro nadrozměrné náklady s co nejnižší uhlíkovou stopou za využití stávajících pravidelných železničních spojů napříč Evropou.“*
Foto archiv/DEVELON