Neobyčejně bohatou historii má Volvo. Přestože se zrodilo coby výrobce osobních vozů, tak během let jeho aktivity nebývale rostly do jiných strojírenských oborů...
Dnes je samozřejmě všechno jinak. Švédové výrobu osobních automobilů Volvo, založenou roku 1927, prodali Američanům v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů, ale Ford Motor Company se podniku s velkou ztrátou zbavila o deset let později, kdy švédskou automobilku za 1,8 miliardy přenechala čínské Geely Holding. Od té doby nemají Volvo Cars a Volvo Group (AB Volvo) nic společného.
Švédská skupina pokračuje coby výrobce nákladních vozů, autobusů, lodních motorů a stavebních strojů (Volvo CE), které spolu s traktory patřily od 50. let k rozšíření nabídky, zejména po převzetí historického podniku AB Bolinder-Munktell (zkráceně BM), jehož kořeny sahají do roku 1832 (Munktells Mekaniska Verkstad v Eskilstuně) a 1845 (Bolinders Mekaniska Verkstad ze Stockholmu), tedy mechanických dílen spojených v roce 1932, soustředěných do Eskilstuny a převzatých v roce 1950 Volvem. Tak se zrodila značka BM Volvo, později Volvo BM...
Za 2. světové války klesl odbyt užitkových vozů. Výroba osobních byla úředně zastavena, a tak se Volvo ve spolupráci s Bolinder-Munktell pustilo do zemědělských traktorů. Partner však do té doby vyráběl jen motory se žárovou nahřívací hlavou. U Volva však chtěli modernější, a tak vyvinuli vlastní čtyřválec. Nejprve systému Hesselman semi-diesel, než po válce zavedli motory se vznětovým zážehem nafty. Poválečná racionalizace vedla ke spojení obou společností. Nějaký čas vyráběly konstrukčně shodné kolové traktory, jež odlišovala především barva. Volvo pokračovalo v červené, Bolinder-Munktell v zelené. V roce 1973 se sortiment sjednotil pod společnou značku BM Volvo.
Strojírenské tradice jsou obrovské. Bratři Jonas a Georg Bolinderové vyráběli kovové zboží. Od roku 1894 firma přešla na stacionární a lodní motory, parní i zážehové s vnitřním spalováním, zatímco Axel Munktell se soustředil na zemědělské stroje a nářadí. Jeho první traktor Munktell v roce 1913 poháněl dvouválec značky Bolinder. První traktory spojené značky BM vznikly v roce 1931, aby se pak staly hlavní náplní společnosti, která v 70. letech zamířila také do světa velkých stavebních strojů.
Současná Volvo Group zahrnuje několik divizí, které se zaměřují na nákladní vozy (vedle Volvo Trucks jí patří francouzské Renault Trucks a americké Mack Trucks), autobusy (Volvo Buses postupně převzala Prévost, Drögmöller, Steyr a další), naše známá Volvo Construction Equipment, výroba lodních motorů Volvo Penta a finanční společnost Volvo Financial Services. V USA pohltila White Motor Corporation, nákladní vozy White přejmenovala na Volvo a patří k lídrům amerického trhu. V roce 1999 byl vyhlášen nový plán ve třech fázích, 1999–2011 růst díky akvizicím (všechny převzaté firmy ani nelze vzhledem k rozsahu tohoto příspěvku vyjmenovat), 2012–2015 transformace společnosti a od 2016 probíhá cesta k větší profitabilitě.
Dlužno dodat, že mezi akcionáři AB Volvo je také čínská Geely Holding (4,4 % akcií), která je jinak stoprocentním vlastníkem oddělené nezávislé výroby osobních automobilů Volvo Cars.
Tomáš Hyan, foto autor a Volvo CE
Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 9/2025*