Užitkové elektrické vozidlo vyzkoušeli při zimní údržbě komunikací

V minulé zimní sezóně přistoupili v Trutnově k zajímavému experimentu. Společnost Technické služby Trutnov zařadila do své flotily univerzálních nosičů nářadí zabezpečujících zimní údržbu komunikací užitkové elektrické vozidlo EVUM aCar s pohonem 4 x 4, které po celou zimní sezónu pracovalo v agregaci s čelní sněhovou radlicí a sypačem. 

„Kdybych měl shrnout naše zkušenosti s nasazením užitkového elektrického vozidla EVUM při zimní údržbě komunikací, musím hned na úvod říci, že první dojem nebyl nikterak dobrý. Obsluha navyklá na práci s klasickými nosiči kategorie N1 nebyla zpočátku s jeho vlastnostmi spokojena, nicméně postupem času, když se s vozidlem sžila a začala jeho funkce optimálně využívat, změnila názor a ke konci sezóny již vládla spokojenost. Při nasazení elektromobilu jsme se museli zamyslet a upravit pro něj trasy zimní údržby, aby byly zvládnutelné. Město Trutnov se nachází v Krkonošském podhůří v kopcovitém terénu, takže náročnost zimní údržby bývá značná. Tomu bylo třeba přizpůsobit trasy, aby vozidlo a především kapacita jeho baterií vydržely co nejdéle,“ popisuje Ing. Lumír Labík, jednatel společnosti Technické služby Trutnov.

Vozidlo v agregaci s čelní natáčecí sněhovou radlicí a sypačem pracovalo především při zimní údržbě chodníků a odlehlejších komunikací. V daných podmínkách se ukázalo, že s jednou baterií vydrží pracovat bez problémů čtyři hodiny, potom je nutné dobití. „Nabíjení samozřejmě zabere čas, ale je třeba říci, že zimní údržba patří k energeticky náročným pracím. Využití vozidla bych tedy doporučoval spíše v letní sezóně například při svozu odpadu, transportu materiálu nebo údržbě zeleně. Ale ani v zimě rozhodně nezklamalo,“ hodnotí Lumír Labík.

Zkušenosti z praxe

Podle zkušeností získaných při nasazení elektrického vozidla EVUM při zimní údržbě má stroj v zimních podmínkách oproti běžně využívaným nosičům s dieselovým motorem zhruba 70% výkon a především při větším spadu sněhu není tedy jeho nasazení příliš vhodné. Je otázkou, zda tuto skutečnost ovlivňuje výkon elektromotoru, nebo síla baterie. Podle zkušeností obsluhy je ovládání vozidla včetně jeho odpružení a chování při zatáčení vyhovující, vyhovuje i přepravní rychlost a volba zimního obutí. Velmi dobré jsou pracovní osvětlení i brzdy a vyhovuje i samostatné topení. Pro ovládání radlice by bylo vhodné nahradit mechanické vypínače joystickem. Při plném provozu zimní údržby v opravdu náročných podmínkách vydrží baterie tři hodiny s tím, že kapacita spadne až na tři procenta. Rychlonabíjení přes wallbox trvá zhruba dvě hodiny a baterie je nabita přibližně na 90 procent. Dostačující byl i použitý sypač, který by bylo vhodné dovybavit zařízením pro zastavení jeho chodu na křižovatkách, přechodech pro chodce a podobně. Na sněhové radlici by pomohl kšilt, který by zabránil ofukování předního skla odklízeným sněhem.

„Jak jsem již zmínil, využití plně elektrického vozidla se mi zdá smysluplnější při letní údržbě, kdy je kapacita baterií vyhovující. Při denním provozu, kdy například při údržbě dětských hřišť nebo městského mobiliáře nenajede vozidlo průměrně více než 70 kilometrů, vyčerpá baterii tak z třiceti procent. Navíc obsluha při častém startování nemusí řešit problémy jako u dieselových motorů. Je škoda, že se na trhu s užitkovými vozidly zatím neobjevila vhodná varianta například s hybridním motorem, který by dobíjení baterií alespoň částečně řešil. Nicméně vhodné využití elektromobilů se určitě najde, ale při rozhodování o jejich nákupu je stále limitujícím faktorem pořizovací cena a zájemce se většinou neobejde bez dotační pomoci,“ uzavírá Lumír Labík.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.