Manipulace s materiálem se málokde obejde bez příslušné techniky, respektive bez vysokozdvižných vozíků. Není žádným překvapením, že i do tohoto oboru pronikla elektrifikace.
Jenže spousta firem posuzuje kritéria výběru jen na základě módních tvrzení, a nakonec si pořídí vozík, který je v jistém směru „in“, je třeba i levný, ale na servisu bude překvapen. Správný hospodář nakupuje vysokozdvižný vozík s ohledem na provoz, náročnost servisu, flexibilitu, délku nucených prostojů a samozřejmě na cenu.
Jsme u základní otázky. Jaký pohon vysokozdvižného vozíku zvolit pro daný provoz? Na výběr je samozřejmě víc řešení, ale přes mnoho prohlášení a ujišťování o efektivnosti se do hledáčku firem dostává v poslední době vozík poháněný propanem, který je v kapalném skupenství uchovávaný v tlakové lahvi, jejímž dodavatelem je tradiční česká firma TOMEGAS. Na rozvoj „plynových vozíků“ měla zásluhu již dříve realizovaná spolupráce mezi dodavatelem tlakových lahví (TOMEGAS) a výrobcem manipulační techniky (YALE CZ).
Nejprodávanější modelová řada vozíků N, která je osazená spalovacími motory, nabízí uživatelům nosnost od 2 do 3,5 tuny. Výhodou tohoto vozíku je, že jej může pohánět dieselový spalovací motor, nebo agregát na LPG, to znamená čistý kapalný propan. Další předností vozíků řady N je pořizovací cena, která je o 10 % nižší než u klasických dieselových. Provozovatel nemá během provozu starosti, a hlavně náklady s filtrem pevných částic. Úspora se primárně projevuje v penězích, ale také v čase potřebném na regeneraci filtru a související prostoje obsluhy.
Možná si řeknete, že je to nepodstatná věc. Jenže například u větších stavebnin nebo logistických skladů to mohou být desetitisícové položky. Dalším benefitem vysokozdvižného vozíku poháněného propanem jsou nové senzory, které hlídají stav plynu v tlakové lahvi a včas (s předstihem zhruba 10 až 15 minut) upozorní na potřebu výměny náplně. Výměna tlakové lahve probíhá s pomocí speciálního rychloupínacího ventilu TOMEGAS (obr.), aniž by bylo potřeba nějaké nářadí. Doplňování „paliva“ je tak nejen velmi rychlé (v řádu sekund), ale také absolutně čisté. Pro srovnání – u dieselového motoru je potřeba čerpací stanice, u elektropohonu se musí měnit nebo dlouze dobíjet baterie, nemluvě o její pozdější likvidaci.
Vysokozdvižné vozíky modelové řady N jsou osazeny osvědčenými japonskými průmyslovými motory Yanmar. V kombinaci s kvalitním palivem – čistým propanem, který TOMEGAS nakupuje výhradně v německých rafinériích, je tak zaručený optimální výkon motoru, minimální emise a nízká spotřeba.
Kvalita plynu je opravdu velmi důležitá jak z pohledu spotřeby paliva, tak údržby, protože nekvalitní plyn snižuje výkon a stopovými prvky zanáší směšovač. Což představuje vždy problémy: prostoje stroje a vícenáklady. Obzvlášť významné jsou tyto argumenty v zimním období. Propan jako palivo má ještě jednu výhodu – nikdo z nádrže neodčerpá plyn pro svou osobní potřebu.
Pro provozovatele a potažmo řidiče vozíků jsou výhodné a na obsluhu příjemné kompozitní tlakové lahve TOMEGAS z řady PREMIUM, které jsou lehčí než běžné ocelové. Kompozit byl primárně vyvinutý pro potřeby kosmického programu, což o něčem svědčí. Pro účely vysokozdvižných vozíků Yale se doporučují 10kg kompozitní lahve (obr.).
Vysokozdvižné vozíky Yale poháněné čistým propanem od firmy TOMEGAS mají skutečně co nabídnout, tedy zejména z pohledu nízkých provozních nákladů, nízké spotřeby, vysokého výkonu a bezproblémového provozu. Zejména v současné době rostoucích nákladů na pohonné hmoty a energie jsou vhodnou volbou pro široké spektrum aplikací.*
TOMEGAS, foto archiv společnosti
Příspěvek vyšel v Komunální technice 7/2025