Byla to poslední originální nákladní škodovka kapotové koncepce, která zažila poválečné stěhování mezi různými výrobními závody, ale i úspěšný export...
Nákladnímu vozu Škoda s kapotovou kabinou říkali důvěrně „Barča“, ale když přišel modernizovaný trambus, změnila se na „Čumákovou Barču“! Příď nákladní legendy Škoda 706 R byla totiž impozantní, navíc tyto vozy patřily k nejrozšířenějším silničním nákladním automobilům u nás od konce války až do 70. let.
Byla posledním typem z Mladé Boleslavi, přestože její výrobu záhy direktivně převedli do letňanské Avie a pak do Mnichova Hradiště, kde vyjížděla z hal nové továrny LIAZ (Liberecké automobilové závody). Její historie sahá až do konce 30. let, kdy vznikly první těžké nákladní vozy označené Škoda 706 (se šestiválcem 8,6 litru o výkonu 81 kW/110 k) a 806 (se šestiválcem zvětšeným na 11,8 litru a výkonem 99 kW/135 k), podle zavedeného systému s označením vyjadřujícím užitečnou hmotnost nákladu (7 a 8 tun) a počet válců motoru.
Jaká byla?
První vozy Škoda 706 R se objevily se zdobnou členitější přídí. Teprve od roku 1955 měly dále modernizované verze strohou elegantní přední část s jednodušší mřížkou. Byly neobyčejně robustní a spolehlivé, osvědčený motor Škoda 706 Diesel s nepřímým vstřikováním nafty do vírové předkomůrky dával stejně jako před válkou největší výkon 99 kW (135 k) při 1750 ot/min. Objem zůstal 11 782 cm3.
Teprve přechod na přímé vstřikování u nástupce 706 RT (trambus) přinesl při stejném objemu válců zvýšení výkonu na 118 kW (160 k) a současně snížení spotřeby motorové nafty. Výhodou nepřímého vstřikování však byl nejen měkčí běh motoru, ale také nižší hlučnost. Pětistupňová převodovka s přímým řazením dlouhou pákou na podlaze neměla ještě synchronizaci a umožňovala největší rychlost 53,5 km/h.
Škoda 706 R se tak stala posledním klasickým nákladním automobilem své značky, ale také prvním vyráběným v letecké továrně Avia. Když se Avia vrátila k letadlům, putovala výroba od ledna 1952 do účelově zřízených Libereckých automobilových závodů, kde přežila do roku 1958. Pak byly kapotové vozy nahrazeny moderními trambusy bezkapotové koncepce, ale nadále vycházejícími z konstrukčních skupin řady 706.*
Tomáš Hyan, foto autor a Škoda
Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 5/2025