Společnost Shell Czech Republic, a. s., která loni představila svou první LNG stanici v České republice, nyní nabízí 100% Bio-LNG¹ pod názvem Shell BioLNG. Tento krok dále posiluje závazek pomáhat snižovat emise v dopravě a současně zvyšuje konkurenceschopnost českých dopravců.
Shell BioLNG poskytuje alespoň 60% redukci emisí CO₂e² bez započtení zamezených emisí⁴ a až 100% redukci emisí CO₂e při započtení zamezených emisí vylepšenými zemědělskými procesy na bázi životního cyklu ve srovnání s dieselem B7³,⁴.
Zkapalněný biometan (BioLNG) představuje významný krok v dekarbonizaci nákladní dopravy. Shell BioLNG lze použít jako palivo pro stávající vozidla na LNG. Díky svým chemickým vlastnostem, které jsou shodné s vlastnostmi zkapalněného zemního plynu (LNG), je přechod z LNG na BioLNG možný bez změny infrastruktury nebo vybavení. V Evropě se Shell BioLNG vyrábí pouze z biometanu, známého také jako obnovitelný bioplyn (RNG), ze 100% obnovitelných surovin podle směrnice EU (REDII).
„Neuběhl ani rok od otevření naší první LNG stanice a v České republice již nabízíme Shell BioLNG. Současně otevíráme druhou čerpací stanici s nabídkou BioLNG na klíčovém dopravním koridoru na čerpací stanici Svatá Kateřina na dálnici D5. Snižování emisí v dopravě je postupný proces, který se nedokončí za pár let. Právě plynová mobilita ukazuje způsob, jak k zelené transformaci přistoupit – tak, aby byla ekonomicky udržitelná," říká Daniel Vagaský, předseda představenstva společnosti Shell Czech Republic a. s.
Společnost Shell nyní nabízí 100% BioLNG na všech svých LNG stanicích v České republice, konkrétně v lokalitách Svatá Kateřina a Dobšice. Významnou výhodou je, že přechod z LNG na BioLNG nevyžaduje žádné úpravy infrastruktury ani vozidel. Díky tomu mohou dopravci, kteří již investovali do LNG vozového parku, okamžitě snížit svou uhlíkovou stopu.
„Pro dopravce je klíčové, že BioLNG mohou používat v jejich stávajících vozidlech na LNG bez jakýchkoliv technických úprav. Navíc jim poskytujeme prohlášení o nákupu BioLNG a souvisejících emisích CO₂e, které jim pomáhá doložit snižování emisí v rámci jejich vlastního reportingu," dodává Petr Kuča z téže společnosti.
Shell investuje do výroby a infrastruktury LNG a BioLNG po celé Evropě. V roce 2024 byl otevřen nový závod na zkapalňování BioLNG v Shell Energy and Chemicals Parku v německém Porýní, který může ročně vyrobit až 100 000 tun paliva Shell BioLNG. Toto množství pomůže přibližně 5000 nákladních vozidel výrazně snížit jejich emise uhlíku.
V Evropě Shell provozuje již 72 LNG stanic, z nichž více než 30 se nachází v Německu a 9 v Nizozemsku. Kromě toho je v Evropě více než 150 stanic nabízejících LNG, kde lze využít Shell LNG kartu, což poskytuje dopravcům s LNG vozidly rozsáhlé pokrytí.
O Shell Czech Republic a. s.
Firma zastupuje obchodní zájmy mateřské společnosti Shell plc. v České republice. Provozuje rozsáhlou síť čerpacích stanic po celém území České republiky a nabízí mezinárodní palivové a hybridní karty Shell card. Divize Shell Aviation dodává letecké palivo významným letištím a prostřednictvím divize Shell Energy Europe jsou zajišťovány dodávky zemního plynu širokému spektru zákazníků z oblasti průmyslu a služeb. Více informací naleznete ZDE
¹ Charakteristiky udržitelnosti 100% bio-LNG (včetně surovin a jejich uhlíkové stopy) jsou přiřazovány na principu hmotnostní bilance, což znamená, že fyzicky dodané objemy mohou částečně obsahovat fosilní palivo. 100% bio-LNG má certifikát ISCC a pochází z obnovitelných odpadů a zbytkových surovin, které jsou popsány v příloze IX-A směrnice RED II.
² CO₂e (CO₂ ekvivalent) znamená CO₂, CH₄, N₂O
³ Snížené emise CO2e jsou vypočítány porovnáním k základní hodnotě skleníkových plynů (GHG) 90g CO2e/MJ metodou Well-to-Wheel, která platí pro diesel B7 na trhu Evropské unie. Uhlíková stopa dieselu B7 je vypočítána společností Shell na základě emisních faktorů z reportu JEC Well-to-Tank report v5 a interních studií společnosti Shell.
⁴ Uhlíková stopa 100% bio-LNG je vypočítána podle metodologie REDII, která zahrnuje zamezené emise z vylepšených zemědělských procesů, jako je například zamezení emisí metanu při skladování močůvky. Výsledný čistý efekt je, že během celého životního cyklu výroby a použití paliva 100% bio-LNG vypouští alespoň o 100% méně emisí CO2e v porovnání s dieselem B7. Bez zamezených emisí 100% bio-LNG vypouští alespoň o 60% méně emisí CO2e v porovnání s dieselem B7 relevantním pro trh Evropské unie.*
Ilustrační foto archiv/Shell