Komunál a bitumen v genové výbavě

Podívejme se na využití motorů od výrobce Caterpillar v komunální sféře, konkrétně agregátů montovaných do techniky pocházející z jičínských dílen společnosti KOBIT. V jejím názvu (komunální a bitumenová technika) se zrcadlí dva obory, jimiž se prioritně zabývá. Proto se zaměříme také na ni a její aktivity.

Firma KOBIT, založená v roce 1991, je v současné době v rukou trojice majitelů, Petra (staršího), Jana a Jaroslava Nožičkových. Zabývá se zejména vývojem, výrobou, montáží a servisem uvedené a příbuzné techniky, například pro hasiče.

Od konstrukce k výrobě

Komunální stroje se značkou KOBIT slouží ve městech, obcích, na komunikacích a všemožně jinde jako samosběrné zametače, kropicí nástavby, cisterny, vozidla pro svoz odpadů či „fekály“. V neposlední řadě působí úspěšně při zimní údržbě komunikací.

Bitumenová technika zahrnuje různé nástavby pro distribuci asfaltu a dalších živičných směsí, určených pro výstavbu a údržbu komunikací. Ačkoliv je v uvedených oborech konkurence velmi silná, výroba v jičínském závodě společnosti KOBIT neustále roste. To je potvrzením správně nastolené cesty a kvality produktů – s podporou téměř pětatřicetileté tradice.

„Jenom v loňském roce jsme vyrobili zhruba 110 sypačů, 55 kropiček, 49 cisteren a 39 zametačů,“ vypočítává Petr Nožička starší a pokračuje: „Většina technologií a výrobních postupů vzniká právě tady na okraji Jičína. Stejně tak se zde technika vyrábí. Naše nástavby je možné namontovat prakticky na jakýkoli podvozek různých značek, jako například Scania, MAN, Volvo, Renault, Mercedes, Tatra, Iveco a další.“

Druhý motor nalezen

K agregaci s uvedenými pohonnými agregáty Caterpillar dochází zejména v případech, kdy konkrétní nástavbová technologie nemůže využít pohon od samotného podvozku, ale do hry musí vstoupit pohon pomocný/přídavná převodovka (PTO – Power take-off). Typickým příkladem této aplikace jsou zametací vozy, které se pohybují extrémně pomalu, na minimální otáčky svého motoru, ale pro optimální činnost nástaveb potřebují mít dostatek výkonu a vysokých otáček z jiného zdroje.

„Jako druhý motor jsme dříve používali značku Iveco, ale tato výrobky s příchodem nové emisní normy Stage 5 v roce 2019 přestaly vyhovovat předpisům. Proto jsme přešli na Caterpillar,“ říká Petr Nožička a navazuje: „Od té doby naše společnost zabudovala tyto motory do více než 140 nástaveb.“

Spolupráce na výtečnou

Protože zametače pracují převážně od jara do podzimu, KOBIT nabízí i další výměnné nástavby, kdy si mohou zákazníci na zimní sezónu místo zametače nasadit na podvozek sypač komunikací. „Najít správné řešení nebylo jednoduché, ale podařilo se nám to. Naše výhoda totiž spočívá v tom, že nemáme sériovou, ale kusovou, produkci. Proto dokážeme dodat i aplikace, s nimiž si sériová výroba neporadí,“ popisuje Petr Nožička.

Nejčastější volbou druhého motoru je v současné době Cat 3.6 Stage 5 Power Pack, což je kompletní balíček od chladiče až po setrvačník. „V tomto uspořádání se pohonný agregát výrazně blíží tomu, co potřebujeme. Zeppelin CZ nám dodává celý motor již specificky upravený pro naše potřeby. To je velmi důležité, protože nástavby z našich dílen jsou komplexní výrobky, u nichž je potřeba mít správně rozmístěné řemenice, výfukové potrubí nebo například upevňovací rám tak, aby všechny komponenty dosedly přesně tam, kam patří,“ uzavírá Petr Nožička a dodává, že stran s firmou Zeppelin CZ jsou v Jičíně velmi spokojeni.

Foto archiv/KOBIT a Zeppelin CZ

(Celý příspěvek vyšel v Komunální technice 3/2025)*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.