Hlavní město se dál připravuje na elektrickou budoucnost a plnění závazků vyplývajících z klimatického plánu. Pražské služby, a. s., testují za silného větru, sněhu i mrazu plně elektrický podvozek Mercedes-Benz eActros 300 s nástavbou Geesink pro svoz odpadu. Do několika let má technika na bateriový pohon tvořit drtivou většinu vozového parku společnosti. Tím dojde ke snížení negativních dopadů na životní prostředí a pocítí to nejen obyvatelé a návštěvníci metropole, ale i samotní zaměstnanci firmy.
Přechod na bateriový pohon u menší techniky už probíhá, elektrifikace velkých vozů, například svozových, však představuje pro Pražské služby samostatnou výzvu. „V tuto chvíli se vývoj posunul do té fáze, kdy je možné o pořízení takového auta reálně uvažovat. Testováním jsme zkoumali, jaké možnosti trh nabízí, abychom pro hlavní město vybrali to nejlepší. Samozřejmě až nastane čas. Zasněžená Praha a nízké teploty byly ideální pro zatěžkávací zkoušku vozu i baterie,” říká ředitel závodu odvozu a recyklace odpadu Zdeněk Pajk. Bezemisní svoz směsného komunálního i tříděného odpadu je pro firmu jedním z důležitých témat.
Baterie sníží hluk a zlepší pracovní podmínky pro zaměstnance
Testovaný Mercedes-Benz eActros 300 bílé barvy s nástavbou s automatickým vyklápěčem kontejnerů od nizozemské firmy Geesink dokáže do sedmi vteřin vysypat obsah popelnice o objemu 1100 litrů. Do takových nádob Pražané běžně vyhazují směsný komunální i tříděný odpad. „Testování potvrzuje naši snahu plnit závazky plynoucí z Klimatického plánu hl. m. Prahy 2020-30. Kromě obyvatel a návštěvníků města myslíme i na své zaměstnance. Díky elektrickým svozovým vozům nebude muset posádka v budoucnu dýchat zplodiny z výfuku, čímž se zlepší pracovní podmínky při svozu,” zdůrazňuje tiskový mluvčí společnosti Alexandr Komarnický. Z elektrických souprav budou profitovat také občané, na rozdíl od klasické techniky je provoz takzvaných e-kukaček tišší, takže klesne i hluková zátěž města.
Menší e-kukačky na trhu chybí
Ačkoli technologie kráčí kupředu mílovými kroky, na elektrický popelářský vůz se dá stále dívat jako na relativní novinku. Odpovídá tomu i cenovka, která je zatím zhruba dva a půl krát vyšší oproti běžné technice. Pořizovací hodnotu ale mohou částečně kompenzovat nižší provozní náklady. Tento konkrétní popelářský vůz každopádně nelze kvůli jeho velikosti nasadit na všechny svozové trasy, zvlášť do centra metropole, kde jsou užší ulice. Tam Pražské služby zajíždí s menší technikou, její elektrická alternativa je ale na trhu velmi omezená z hlediska dostupnosti. „Zároveň zatím chybí klíčová infrastruktura pro dobíjení. Tento model musel být v našich stávajících podmínkách připojený ke zdroji zhruba 13 hodin. V rámci testování najezdil průměrně 75 kilometrů na jedno nabití. K dispozici ho máme po celý prosinec,“ uvádí Zdeněk Pajk.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!