Odborný seminář, který uspořádalo Sdružení komunálních služeb České republiky ve spolupráci s Technickým a dopravním servisem Mariánské Lázně, se mimo jiné zaměřil na problematiku elektromobility v komunálních službách.
Prezentaci některých užitkových vozidel (1) zahájil člen rady Sdružení komunálních služeb a jednatel společnosti I – Tec Czech, Jiří Vyvial. Podle jeho slov a zkušeností užitkové elektromobily najdou ve městech určitě uplatnění, ale nejsou všelékem. „Tato vozidla mají svoje limity a jsou omezena svojí hmotností, dojezdem a délkou nabíjení a svoji roli určitě hraje jejich vyšší pořizovací cena. Rozhodně nelze počítat s tím, že v technických službách a v komunálním sektoru obecně plnohodnotně nahradí dosud užívané univerzální nosiče nářadí a jejich agregace s pracovními nástavbami. Vždy je tedy důležité před jejich zakoupením pečlivě zvážit, k jaké činnosti budou určeny,“ zdůraznil Jiří Vyvial.
V komentovaných prezentacích se jako první prezentoval víceúčelový nákladní elektromobil ETESIA ET-LANDER (2). Vozidlo, které patří do sortimentu společnosti ADACOM, je navrženo pro provoz na silnicích i zpevněných cestách. „Jde o vozidlo, které využijí především zahradníci,“ zdůraznil jednatel společnosti ADACOM, Jan Křivan. Vozidla se vyrábějí v provedení 4 x 2, k dispozici by měl být i pohon 4 x 4. Samozřejmostí je provoz bez hlukové zátěže pro obsluhu i okolí. Dojezd multifunkčního vozidla s lithiovými bateriemi je zhruba 120 km, nosnost dosahuje 1000 kg. Výhodou je malý poloměr otáčení. Korba prezentovaného vozidla byla vybavena integrovanými nájezdy umístěnými v bočnicích. Vozidlo tak snadno zvládá například přepravu žacích strojů, navíc je vybaveno tažným zařízením a nechybějí ani úchyty využitelné při transportu ručního nářadí.
„Do jaké míry se elektromobily v budoucnu uplatní v technických službách, teprve ukáže čas. Nicméně se dá očekávat, že evropská legislativa výrobce donutí ke změnám a proto je třeba být na ně připraveni,“ řekl Ing. Jiří Jána, obchodní zástupce společnosti Unikont Group. Ta představila plně elektrický kompaktní zametací stroj HAKO Citymaster 1650 ZE (3). „Jde o kloubový nosič primárně určený k zametání, ale vhodný i pro agregace s jinými pracovními adaptéry. Jeho konstrukce vychází z běžného modelu HAKO Citymaster 1650 a jeho vývoj zabral několik let. Cílem bylo uvést na trh plnohodnotný stroj, jehož technické parametry snesou srovnání se zametači s dieselovými motory. Doba jeho nabíjení nepřesahuje dvě a půl hodiny, po nabití stroj zvládne odpracovat celou směnu, přitom výkon je srovnatelný s běžným zametačem. Pořizovací cena je sice vyšší, ale výrazně se snižují náklady na pohonné hmoty, údržbu a servis,“ upozornil Jiří Jána.
Už deset let se společnost Eurogreen CZ zabývá prodejem a servisem nákladních elektromobilů Goupil patřících od roku 2017 do koncernu firmy Polaris. „V nabídce máme momentálně vozidla ve třech platformách, do kterých se od roku 2017 instalují lithiové baterie. Všestranná vozidla jsou vhodná pro nasazení v městském provozu. Uplatní se při údržbě veřejné zeleně, svozu odpadkových košů, čištění ulic i rozvozu různých druhů materiálu,“ uvedl manažer prodeje elektromobilů Petr Semelka. Vystavený model Goupil G 4 (4) pracuje s užitečným zatížením 1200 kg a dojezdem až 130 km.
Na vývoji plnohodnotného užitkového vozidla s elektrickým pohonem ElZebra (5) intenzivně pracuje společnost Zebra Group. „Mezi systémy pohonu by neměl být vidět výrazný rozdíl. Vozidlo nejenže takřka stejně vypadá a má stejný systém ovládání, ale mělo by být v obou variantách pohonu stejně multifunkční. Cílem tedy je kompatibilita z hlediska využití s možností agregace shodných pracovních nástaveb, které není nutné měnit,“ zdůraznil Petr Řihák, jednatel společnosti Zebra Group. Při konstrukci vozidel s elektrickým pohonem používá výrobce různé typy motorů přesně podle předpokládaného pracovního nasazení stroje. Dobíjení je řešeno ve dvou módech – rychlé trvá zhruba dvě hodiny, pomalé nabití zabere šest hodin. K dispozici je na vozidle i zásuvka na ruční nářadí.
Elektrický multifunkční nosič výměnných nástaveb TPC ET CITY II (6) představila společnost I- Tec Czech. Komunální elektromobil lze vybavit různými nástavbami – k dispozici je třístranný sklápěč, kropicí nástavba, hákový nebo ramenový nosič kontejnerů a vozidlo může též pracovat se sněhovou radlicí a sypačem. Konstrukční rychlost vozidla dosahuje 65 km/h při nosnosti 1500 kg. Lze volit pohon 4 x 2, popřípadě i 4 x 4.*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!