Přes čtyři a půl metráku na korbě, nezávislá ramena a zdvihy odpružení srovnatelné s terénními endury – 20 cm vpředu a 23 cm vzadu, pohon všech čtyř kol s mechanickou uzávěrkou zadního diferenciálu a automaticky spínanou uzávěrkou toho předního… S výčtem různých parametrů by se dalo pokračovat donekonečna, ovšem už teď je zřejmé, že pokud se chcete v lese opravdu někam dostat a něco odvézt, lepšího parťáka nenajdete.
Terénní nákladní čtyřkolky John Deere Gator se díky svým kompaktním rozměrům s šířkou do 1,6 metru snadno protáhnou mezi stromy a otočí kdekoliv. Jasně, jsou tady i legendární teréňáky jako Niva nebo Jimny, které dokážou projet skoro všude, jenže ty nemají korbu. Některé Wranglery, Mitsubishi L200 nebo Defendery ji sice mají, ovšem nikoliv sklopnou. Navíc u nich už jde o poměrně těžké váhy s nemalou spotřebou, délkou a tučnou cenovkou.
Zážehové, a hlavně vznětové tříválce v Gatorech John Deere se spokojí s výrazně menším přísunem paliva (model HPX 815E si například vystačí s necelým litrem nafty na hodinu provozu při středním vytížení), jsou dostupnější, lehčí, drobnější a mají plynulou převodovku s automatickou spojkou.*
(Podrobnosti v Komunální technice 3/2023)
K obrázkům:
1: Hbité, tiché, lehké a úsporné – Gatory jsou ideálními a praktickými vozidly pro lesáky i myslivce. Ani model HPX815E se lesních cest i necest nebojí
2: Naviják je v lese nepostradatelným pomocníkem, stejně jako Gator XUV835M, který ho vozí
3: Korba s délkou 1,14 a šířkou 1,32 m pobere 454 kg nákladu
4: Gator XUV855M ve verzi S4 pobere čtyři pasažéry a náklad. Na snímku v olivově zelené barvě s černými koly a doplňky
5: V horách mohou být Gatory přezuty do pásů. S nimi si prošlapou svoji cestu i v hlubokém sněhu
6: Pokud hodláte s lesem splývat, můžete sáhnout po atraktivním přírodním maskování