Náš nejrozšířenější dodávkový automobil Škoda 1203 se rodil dlouho. Třináct let trvalo, než se dostal do sériové výroby, která běžela přes třicet let. Přestěhovala se z Vrchlabí do Trnavy, aby nakonec přežila daleko do nového tisíciletí v kusové výrobě u nadšených soukromníků.
Škoda 1203 patřila k nejkritizovanějším vozům československé výroby, přestože si to vůbec nezasloužila. Pravda, přechod výroby z Vrchlabí do slovenské Trnavy, kde nahradila produkci praček a žehliček, zpočátku přinesl velké problémy s kvalitou, ale nakonec se vše srovnalo, prošla tam další modernizací a přežila až do konce podniku TAZ (Trnavské automobilové závody) v září 1999.
Ale nepředbíhejme. Škoda 1203 se po dlouhém vývoji objevila na výrobní lince v pobočném závodě AZNP Vrchlabí koncem roku 1968. Během let přibývaly různé modifikace, jež provázely československé uživatele doslova od „kolébky po rakev“, když nabídka zahrnovala sanitní i pohřební vozy, minibusy, skříňové dodávky i kombi, malé valníky a další speciální verze. Vozy Škoda 1203 vykonaly obrovské služby. Potkávali jsme je na každém kroku.
Jaká byla?
První vozy Škoda 1203 dostaly osvědčený zážehový čtyřválec 1221 cm3 (vrtání x zdvih 72 x 75 mm), jehož historie sahá ve verzi OHV 1089 cm3 až do roku 1938. Průběžně vylepšovaný motor přežil ve výrobě 60. let a poháněl nespočet různých automobilů Škoda. Pro řadu Š 1203 dostal nejprve výkon 49 k (36 kW) při 4600 ot/min. a poháněl zadní kola prostřednictvím čtyřstupňové převodovky.
Dodávkový skříňový vůz měl užitečnou hmotnost 950 kg, rozvor náprav 2320 mm a vnější celkové rozměry 4520 x 1800 x 1900 mm. Všechna kola byla zavěšená nezávisle a odpružená vpředu vinutými pružinami a vzadu torzními tyčemi. Výrobce uváděl zrychlení 0–80 km/h za 34 až 36 sekund. Největší rychlost byla 90 km/h, normovaná spotřeba paliva 11 l/100 km.
Od roku 1983 se vozy Škoda 1203 vyráběly výhradně v Trnavě. Procházely různými úpravami, ale žádné z nich nezměnily charakter vozidla. K nejzásadnějším patří zvětšení původního motoru na objem 1433 cm3 prodloužením zdvihu na 88 mm, což přineslo nárůst výkonu na 57 koní (42 kW), a také nová pětistupňová převodovka. Vůz byl pojmenovaný Škoda 1203 M (modernizovaný) a později dostal štítek značky TAZ, aby se od roku 1993 změnil na TAZ 1500 podle svého výrobce.
Výroba v Trnavě skončila až v srpnu 1999, tedy po jedenačtyřiceti letech od jejího zahájení ve Vrchlabí. Privatizovaný podnik TAZ SIPOX, s. r. o., se pokusil také o verzi TAZ 1900 se vznětovým čtyřválcem Volkswagen 1.9 TDI spolu s výrazným faceliftem, ale konkurence už byla opravdu poněkud dál.
Zasahují nadšenci
Ještě ve druhém desetiletí nového tisíciletí vznikly nové vozy Škoda 1203 postavené autoopravárenskou společností Roman Jirouš – Ocelot v Žacléři s využitím náhradních dílů, nových výlisků a dalších součástí, ale po poklesu zájmu a vyčerpání zásob byla manufakturní produkce ukončena. Legendární Škoda 1203 tak přešla definitivně do světa historických vozidel.
Tomáš Hyan, foto autor, Škoda a TAZ
(Podrobnosti v Komunální technice 2/2023)*
K obrázkům:
1: Škoda 1203 Minibus De Luxe z nabídky TAZ pro osm cestujících včetně řidiče
2: Dodávkový vůz s křídlovými dveřmi na pravoboku – užitečná hmotnost 950, celková 2140 kg
3: Elegantní prototyp Škoda 979/III s motorem posunutým vzad nad přední nápravu (rok 1957)
4: Škoda 1203 COM (kombinace osobní/užitková) z roku 1978
5: Modernizovaná přístrojová deska typu TAZ 1500
6: Jednostranný sklápěč z Trnavy se zvýšenou užitečnou hmotností na 1500 kg
7: Valník s hydraulickou rukou HR 350 na ložné ploše naloží břemena do 600 kg
8: Poslední nabídka TAZ 1500 (benzin Škoda 1,4 li) a TAZ 1900 (diesel VW 1,9 l)
9: Prototyp nástupce Škoda 1500 V (typ Š 778), který nepřišel do výroby, jsme potkali na Velké ceně Brna 1977
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!