Řešením pro účinnou údržbu zeleně v okolí komunikací, cyklostezek, vodních toků, nádrží a dalších míst mohou být příkopová vyžínací ramena. V agregaci s traktory nebo univerzálními nosiči nářadí odvedou značnou porci práce. K tomu posekají trávu, křoviny a náletové dřeviny na místech, kam se jiné stroje nedostanou. Důvěru do této techniky vložili v Kámeni na Pelhřimovsku, kam jsme se vypravili.
Obec s necelými třemi stovkami obyvatel žijícími na katastrálním území o rozloze zhruba osmi kilometrů čtverečních leží na dohled od frekventované silnice 19 spojující Pelhřimov a Tábor – pod křídly původně gotického hradu Kámen postaveného začátkem 14. století.
Úspora času i sil
„Na zelené plochy máme žací traktůrek. Pro dočišťování okrajových partií používáme křovinořezy. Při zimní údržbě úzkých chodníků působí kompaktní malotraktor Mitsubishi s čelní radlicí a sypačem. S přívěsem se uplatní i při převozu materiálu. Významnou úlohu v boji se sněhovou nadílkou na komunikacích hrají starší Zetory se zadně agregovanými pluhy,“ poznamenal k údržbě Kámene starosta Josef Dvořák a navázal:
„V souvislosti s vybudováním nového silničního obchvatu, který byl uvedený do provozu před dvěma lety, nám přibyla i nová síť obslužných komunikací, jejichž údržbu máme na starosti. Obchvat významně pomohl obci a odklonil zhruba 20 000 vozidel s převahou kamionů, která centrem každý všední den projížděla. Nám významně vzrostla výměra ploch k údržbě. Nyní pečujeme zhruba o osm kilometrů komunikací, což obnáší šestnáct kilometrů zeleně v jejich okolí. Dřív jsme porost tam, kde to bylo možné, sekali s pomocí rotačních sekaček agregovaných s traktory. Pro práci v příkopech jsme museli nasazovat tři lidi s křovinořezy. Dovedete si představit, kolik s tím bylo spojeno namáhavé fyzické práce. Její eliminace spolu se značným nárůstem ploch nás přinutily poohlédnout se po vhodné technice. Volba padla na příkopové vyžínací rameno.“
Loni v září navštívili zástupci obce Kámen na nedalekém letišti výstavu Den Zemědělce, na níž nechyběla komunální a silniční technika. Z nabídky příkopových ramen zaujaly stroje Ferri z portfolia pelhřimovské společnosti CIME. Důležitým rozhodovacím faktorem byla především výrazně nižší cena v porovnání s obdobnými výrobky, servis prakticky za rohem a také to, že příkopové rameno hodlali v Kámeni používat v agregaci se zhruba padesátikoňovým traktorem Zetor 3340 z roku 1996, což Ferri splňovalo. Důležitá byla také rychlost dodávky, protože okolí cest bylo natolik zarostlé, že bylo nutné tyto plochy ještě na podzim posekat. To se také podařilo.
Stabilně na špici
Italská společnost Ferri byla založená v roce 1844. Jako rodinná firma s více než 175letou tradicí funguje už po šest generací. Dnes se zaměřuje především na vývoj a výrobu techniky k údržbě zeleně pro zemědělství a veřejný prostor. Kromě široké nabídky těchto produktů najdeme v katalogu i žhavou novinku – dálkově ovládaný nosič nářadí iCUT 4.50 radiocomandanto.
Od roku 2016 je Ferri partnerem nosičů Unimog značky Mercedes-Benz. S ročním prodejem přes 35 000 jednotek po celém světě se řadí ke špičce v oboru. Již skoro dvacet let je výhradním dovozcem techniky se značkou Ferri do České republiky společnost CIME, s. r. o.
Pestré portfolio modelů hydraulických příkopových ramen a žacích hlav, stranových, univerzálních a lesních mulčovačů pokryje potřeby většiny zákazníků. Uplatní se zejména v zemědělských, ovocnářských nebo vinařských podnicích, v lesním hospodářství, u firem zabývajících se údržbou zeleně i v komunálních službách měst a obcí.
Receptem na úspěch jsou podle společnosti Ferri dlouholetá praxe, s ní spojené bohaté zkušenosti, úzký kontakt se zákazníky a pravidelné inovace založené na jednoduchých a současně účinných konceptech s ohledem na vysokou produktivitu a komfort práce, ergonomii a bezpečnost. Hlavní důraz se vždy klade na kvalitu. Díky tomuto přístupu si udržuje společnost Ferri významné postavení na důležitých světových trzích.
Vybere si každý
„Pracovní dosah u profesionálních příkopových ramen Ferri se pohybuje od 2,5 do 9,3 metru. Je nutné zmínit několik klíčových vlastností, které zpříjemní práci a ochrání investici vloženou do pořízení techniky. Pro odolnost vůči vysoké torzní síle se rámy vyrábějí z trubkových profilů a pro zvýšenou pevnost ve spojích jsou jejich koncové konzoly kované. V případě nárazu na překážku mají ramena ve standardní výbavě protinárazovou mechanickou nebo hydraulickou pojistku. U modelů s větším dosahem je možné sklopit rám za traktor. Rameno je při přepravě za ním zcela ukryté,“ vysvětlil obchodní zástupce společnosti CIME pro kraj Vysočina Josef Holub a pokračoval:
„Záběr mulčovacích hlav začíná od 80 centimetrů pro ramena k malotraktorům až po 125 centimetrů pro traktory o výkonu kolem 150 koní. Hlavy mají úhlový rozsah 190–235o a mohou být vybavené Y noži nebo cepovými kladivy. Plovoucí poloha hlavy je samozřejmostí. Rotor pohání vlastní hydraulický okruh s čerpadlem hnaným od vývodového hřídele traktoru.“
U stranových mulčovačů je k dispozici také několik modelových řad – pro agregaci s malotraktory až po velké stroje se záběrem 2,5 m. Nejprodávanější řada ZMTE s šířkou záběru 1,6–2 m má na šroubovici šest řad nožů či kladiv, které si poradí s dřevinami do průměru čtyř centimetrů. Tato technika je oblíbená především u farmářů a krajinářů. Externí uložení převodovky umožňuje větší dosah při údržbě hrází nebo příkopů. Plovoucí rám pro optimální kopírování terénu zvyšuje pohodlí při práci.
Ani ránu bez ramene
V obci Kámen pracuje příkopové rameno Ferri T460 SMART v kombinaci s žací hlavou Ferri TID 100 TRIAL o celkové hmotnosti 580 kg. Tato sestava je vhodná pro agregaci s traktory o výkonech kolem 50 koní (tedy i pro obecní Zetor 3340), průjezdné šířce 1,8 metru a s minimální hmotností 2200 kilogramů. Za pohon slouží zadní vývodový hřídel traktoru.
Nezávislé hydraulické ovládání je řešeno přes bowdeny. Dvě olejová čerpadla jsou zhotovená z litiny. Nádrž pojme 125 litrů oleje. Všechny otočné body ramena jsou vybavené kalenými pouzdry a zpevněnými čepy. Žací hlava s plovoucí polohou ideálně kopíruje terén. Rotor s uložením nožů ve dvojité šroubovici se může otáčet na obě strany. Nože mohou být ve tvaru Y nebo multifunkční s třetím nožem. Právě ty si vybrali v Kámeni.
„Součástí výbavy je automatické nájezdové mechanické jištění ramene, hydropneumatické odlehčení žací hlavy, stabilizátory tříbodového závěsu, náhonový kloubový hřídel a osvětlení pro provoz na pozemních komunikacích. Úhel natočení žací hlavy s pracovní šířkou jeden metr je 190°. Maximální dosah činí 4,56 metru. Rameno si poradí s trávou, křovinami a náletovými dřevinami do průměru až tři centimetry,“ konkretizoval Josef Holub.
„Dřív jsme při údržbě zeleně v okolí komunikací pracovali s křovinořezy prakticky nepřetržitě po celou vegetační sezónu. Dnes, i když nám výměra ploch významně narostla, nám s vyžínacím ramenem posekání všech ploch kolem cest zabere zhruba tři týdny. První seč s novinkou trvala samozřejmě déle. Kromě toho, že se obsluha učila rameno efektivně ovládat, byla na místě i zvýšená opatrnost v souvislosti s výskytem kamenů, větví a dalších překážek ukrytých v příkopech. V případě potřeby si dokážeme poškozený nůž vyměnit sami. Teď už nám práce půjde rychleji. Aby bylo na komunikacích bezpečno a jejich okolí pěkně vypadalo, je potřeba zeleň posekat dvakrát ročně. Většinu míst zvládneme ošetřit jedním přejezdem, na některé širší plochy se musíme vracet. Dnes už si nedokážu představit, že bychom příkopové rameno neměli,“ uzavřel starosta obce Kámen Josef Dvořák.
Text a foto Jan Kroupa
Popisky:
1: Vyžínací rameno Ferri T460 SMART udržuje asi 16 kilometrů zeleně podél cest. Výjimkou není ani bezprostřední okolí hradu Kámen
2: U sestavy jsme zastihli Josefa Holuba z firmy CIME, řidiče Pavla Podsklana a starostu obce Kámen Josefa Dvořáka (zleva)
3: Rameno se záběrem hlavy jeden metr dosáhne asi do 4,5 m od traktoru. Na rotoru jsou ve dvojité šroubovici multifunkční Y nože
4: Olejová nádrž (vlevo dole) má objem 125 litrů. Výhodou je, že rám je možné sklopit za traktor. Rameno je tak při přepravě za ním ukryté
5: Příkopové rameno Ferri T460 SMART je vybavené jednoduchým nezávislým hydraulickým ovládáním s pomocí bowdenů v lanovodech*
Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutné soubory cookies
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Analytické soubory cookie
Tyto soubory cookie nám umožňují počítat návštěvy a provoz, abychom měli přehled o tom, které stránky jsou nejoblíbenější a jak se na našem webu návštěvníci pohybují. Veškeré informace, které tyto soubory cookie shromažďují, jsou agregované, a tedy anonymní.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!