Zmírnit, nebo odstranit?

Vyhláška č.104/1997 Sb. říká, že úkolem zimní údržby je zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti místních komunikací vzniklých zimními povětrnostními vlivy a jejich důsledky tak, aby zimní údržba byla zajišťována s přihlédnutím ke společenským potřebám na straně jedné a k ekonomickým možnostem obce na straně druhé.

V zimním období tedy nejde o to závady ve sjízdnosti a schůdnosti ODSTRANIT tak, jak si to přeje valná většina občanů a pokud možno nejpozději do pěti hodin ráno, než se vyjíždí za prací, nýbrž jen ZMÍRNIT s ohledem na ekonomické možnosti měst a obcí.

Nedostižný ideál

Zima je opět tady a ptá se, jak se města, obce a jejich složky připravovaly celý rok na toto období? Nenávratně pryč jsou „ladovské zimy“, kdy začalo koncem listopadu mírně sněžit a mrznout, a tím pádem se každý dokázal s tímto stavem bez problému vypořádat. Zimy v posledních letech mají bohužel zcela jiný vývoj: dlouho se nic neděje a pak přijdou nárazové kalamitní stavy, které se jen obtížně zvládají. Občan má pocit, že by vše mělo být neustále odklizeno a posoleno až na samotný podklad.
„Upozorňujeme opět na citaci zákona, kdy obce a města pouze zmírňují následky zimy. Abychom je dokázali odstranit, museli bychom mít značně širší technické zázemí, což znamená investice. Nikdy se na nástrahy zimy nedá dokonale připravit a nikdy nemůže být údržba ideálně zvládnutá. Připomeňme si slova starosty Vídně, který řekl: „Pokud sněží, kupte si kvalitní zimní obuv nebo zimní pneumatiky, ale jsou stavy, kdy raději ani nevyjíždějte“ Není třeba připomínat lepší stav veřejných rozpočtů u našich jižních sousedů, kteří se přesto nebojí popsat situaci pravým jménem,“ řekl nám jednatel společnosti I-Tec Czech Jiří Vyvial.

Dva vozy, mnoho nástaveb

Tato ostravská firma nabízí městům a obcím dva základní prostředky pro zimní údržbu, a to vozy Piaggio do celkové hmotnosti 2,2 t, nebo Bonetti v 3,5 nebo 5t kategorii. Lze je rozdělit podle ceny, která je pro většinu zákazníků klíčová. Piaggio s vybavením pro zimní údržbu se prodává od 859 000 korun, u Bonettiho FX100 35/E5 s nástavbou pluh a sypač se pohybujeme okolo 1,9 milionu. „Hlavními faktory pro konečné rozhodnutí by ovšem měly být klimatické a terénní podmínky. Piaggio je typické příměstské vozidlo, které se bude používat všude tam, kde se dbá na únosnost podloží a do regionů, kde nebývají tak kruté zimy. Bonetti je oproti tomu ideální do tvrdších – horských podmínek,“ vysvětlil jednatel I-Tec Czech Jiří Vyvial.
Montáž nástaveb umožňuje dlouhodobá spolupráce s firmami Simed a Kobit. Vozy lze osadit kartáči nebo jednoduchou nebo šípovou variabilní radlicí. Objemy sypačů se pohybují od 0,5 až po 2 m3 a lze kombinovat posyp inertem a solí nebo inertem se solankovým roztokem. Vozidla se dnes již standardně osazují navigací GPS, což je jedinečný prostředek na prokázání, že vůz byl v určenou hodinu na zadaném místě, spustilo pluh a zapnulo sypací zařízení.
„Zástupci měst mají mnohdy dojem, že platí někoho, kdo neodvedl práci, ale jen ji fakturoval. Ovšem v hustém sněžení leckdy nejde už po třech hodinách poznat, zda se cesta prohrnula. GPS je technická vymoženost, která samozřejmě o něco navýší cenu, ale funguje hlavně jako „spořič nervů“ a prostředek k dokazování, například u pojistných událostí,“ uzavírá Jiří Vyvial.

Popisek:  Vozy Piaggio jsou k dispozici do celkové hmotnosti 2,2 t

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *