Žhavá novinka klepe na dveře

Jedním z největších evropských výrobců nástaveb na svoz komunálního a průmyslového odpadu je španělská společnost Ros Roca. Má za sebou více než padesátiletou tradici a z její současné produkce lze jmenovat i myčky odpadových nádob, pneumatické systémy na sběr odpadů a třídičky. Zabývá se i problematikou bioplynových stanic.

Nosnou částí výrobního programu firmy z Pyrenejského poloostrova jsou odpadové nástavby, a to Rocar pro podvozky do 3,5 t, Rocarfort (5 až 6,5 t), Mikro (6,5 až 11 t), stavebnicová řada Cross Municipal na svoz odpadu s lineárním stlačováním a zadním lisovacím zařízením. Řada nástaveb Industrial – rovněž s lineárním stlačováním – je určena na průmyslový odpad z kontejnerů.

Před nedávnem došlo k fúzi společnosti Ros Roca s anglickým výrobcem obdobného sortimentu Dennis Eagle. Aktuálně dochází ke sjednocení modelových řad lineárních presů, respektive na trh letos přichází nová nástavba. Jsme proto rádi, že o této žhavé novince vás můžeme informovat ještě „zatepla“.

 

„Pokud se Ros Roca řadila mezi největší výrobce techniky pro nakládání s odpady v Evropě, spojením sil s Angličany se vyšvihla do špičky světové. Letos se výsledky spolupráce projeví sjednocením výroby lineárních presů obou firem, konkrétně španělské řady Cross a anglické Phoenix 2. Spojením toho nejlepšího z obou typů nástaveb tak vznikla nová řada Olympus. Konstruktéři si dali za cíl inovovat sice nadčasový, ale přece jen deset let starý koncept Cross a šestiletý Phoenix 2. Výrobní závody budou ve Španělsku i v Anglii,“ řekl nám Filip Hachle, jednatel firmy HANES, s. r. o., která zastupuje společnost Ros Roca na českém a slovenském trhu.

 

Veškerá elektronika a hydraulické rozvaděče se u nástavby Olympus přesunuly do přední části vozidla a jsou umístěny tak, že jsou velmi dobře přístupné ze země. Pomocí řídící jednotky lze jednoduše na ovládacím panelu nastavovat režimy lisování podle typu odpadu, například domovního, bioodpadu, papíru, plastů, skla… Součástí systému je příslušná diagnostika umožňující i vzdálený dohled. Cílem výrobce bylo snížit hmotnost vozu za současného zvýšení pohotovostní hmotnosti a minimalizovat údržbu.

 

Na trh půjdou dvě modelové řady nástavby Olympus podle šířky, a to 2000 mm a 2500 mm (objem 10 až 27 m3) s objemem vany 2,4 m3, respektive 2,8 m3  (volitelně 3,1 m3). Objemové rozmezí nástaveb od 18 do 27 m3 je určeno pro podvozky s hmotností 26 tun, nosiče do 18 tun pro objemy nástaveb 14 až 16 m3 a 15tunové podvozky pak pro nástavby 10 až 13 m3.

 

U nástavby Olympus je uplatněn nový systém lakování, který zkvalitní povrchovou úpravu na maximum. Pokud se až doposud montovaly nástavby na podvozek vybavené základním nátěrem a „do laku“ šly až poté, nově se nástavby lakují už před montáží. Lakování je rozděleno na jedenáct fází počínaje odmaštěním, přes pískování, základní lak a jeho vypalovaní, utěsnění spár silikonem, lakování dna, finální lak a jeho vypalování, kontrola kvality.

 

Výroba probíhá nově na automatické lince a ne na stacionárním pracovišti jako doposud. Toto opatření zjednodušuje práci a zkracuje dobu výroby zhruba o jeden měsíc. Montáž nástavby je vůbec nejvýhodnější přímo u výrobce, který má nejlepší zkušenosti, a to i vzhledem ke značné variabilitě typů podvozků. Jen tak lze dosáhnout tu nejvyšší kvalitu včetně dokonalé povrchové úpravy. Ros Roca uskutečňuje zhruba tisíc montáží ročně a má na ně odpovídající techniku a zázemí. Nástavby pak putují po ose ze Španělska do České republiky. Dodací lhůta nástavby od specifikace a dodání podvozku a činí zhruba dva měsíce.

 

Začátkem ledna se dolaďovaly montážní linky a testovaly se první desítky kusů nástaveb Olympus. Sériová výroba začala koncem ledna. Podle Filipa Hachleho se první zmíněné nástavby dostanou k českým a slovenským zákazníkům ve druhém kvartálu 2010.

 

Celý článek je otištěn v čísle 2/10 časopisu Komunální technika.

Autor:  Jan Kroupa

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *