Zastaví degradaci povrchů a zvyšuje bezpečnost provozu

Kromě zimní a letní údržby zabezpečují střediska Správy a údržby silnic Plzeňského kraje vlastní kapacitou též výspravy komunikací. Jednou z využívaných technologií je pokládání mikrokoberců. Do letošního jara byl pro tuto aktivitu k dispozici pouze jeden více než dvacet let starý stroj. To už ovšem neplatí, na sklonku loňského roku strojový park obohatila nová souprava na pokládání mikrokoberců Schäfer Technic SM 8000 na podvozku MAN.

Zařízení je určeno především pro pokládku mikrokoberců na povrchy silnic II. třídy. „Mikrokoberec složený z modifikované emulze s přidaným cementem vytvoří na povrchu silnice zhruba jeden centimetr vysokou vrstvu, která uzavře narušený povrch a zabrání tak vnikání vody a další devastaci vozovky a tvorbě nežádoucích výtluků. Navíc tekutý materiál povrch vyrovná. Před aplikací stačí ošetřovaný úsek zamést a zbavit jej mechanických nečistot a mastnoty. Pokud není narušení povrchu výrazné, vydrží mikrokoberec přibližně sedm až deset let. Poté je teprve třeba přistoupit k další opravě,“ vysvětluje Jiří Slapnička, hlavní koordinátor okresů Rokycany a Plzeň-město a technolog mikrokoberce.

Pohonnou jednotkou nástavby je vodou chlazený čtyřválcový dieselový motor Deutz s výkonem 80 kW pohánějící několik hydraulických čerpadel. Nástavba je tvořena zásobníky z vysoce kvalitní oceli na kamenivo (8 t), emulzi (2 t), vodu (2 t) a cement (4 q). Po dávkování (doprava pásovým dopravníkem a čerpadly) a zamíchání potřebného množství materiálu je homogenní směs, jejíž příprava je řízena počítačem, aplikována pomocí teleskopické lišty s možností pracovního záběru od 2,5 do 3,8 metru. Lišta materiál rovnoměrně rozprostře po celém ošetřovaném povrchu vozovky. Pro vytvoření kvalitní směsi je třeba přesně dodržovat její doporučované složení.

Obsluha stroj ovládá z pracoviště umístěném v zadní části nástavby, odkud má dokonalý přehled o činnosti teleskopické lišty. Pracovní rychlost je závislá na spotřebě materiálu, kterou určuje míra poškození povrchu vozovky. Většinou se rychlost pohybuje v rozmezí od 1,3 do 2 km/h a řidič ji pohodlně nastavuje pomocí automatické převodovky. Při pracovním záběru tři metry vystačí materiál na pokrytí přibližně 400 metrů vozovky.

Více v časopisu Komunální technika 5/2018.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *