Zájemci o techniku již po šestnácté v Jičíně

V posledním srpnovém týdnu si v areálu společnosti Kobit Jičín dali tradiční dostaveníčko uživatelé silniční a komunální techniky. Původní oblíbenou akci STAN nahradil vloni Jičínský veletrh. Dávno pryč jsou doby, kdy se prezentovaly pouze produkty pořádající firmy, letos se třídenní akce zúčastnilo téměř 40 vystavovatelů.

V upraveném areálu si tak mohli návštěvníci prohlédnout v rámci komentované přehlídky na padesát strojů a další technika na ně čekala v expozicích jednotlivých firem. Přehlídka strojů před tradičním stanem s bohatým občerstvením byla v letošním roce o něco kratší a zaměřila se především na seznámení s novinkami.
Akci zahájil jednatel společnosti Kobit Ing. Petr Nožička. Jak uvedl, druhý ročník Jičínského veletrhu je stejně jako předešlé akce hlavně o setkáních, v jejichž rámci se potkávají výrobci a prodejci techniky se svými zákazníky. Jeho slova potvrdil i generální ředitel společnosti Kobit Holding Ing. Jaroslav Nožička.

Hybnou pákou je nyní export

„Chtěli bychom, aby si zde lidé našli především čas k diskusím, ze kterých můžeme při vymýšlení nových variant strojů čerpat i my, výrobci. Proto jsme letos zkrátili fyzické představování strojů na minimum a i po spoluvystavovatelích, jejichž počet nás opravdu potěšil, chceme, aby se věnovali hlavně prezentaci novinek ve svém sortimentu. Zorganizovat přehlídku veškeré dostupné techniky totiž opravdu nelze, vždyť jen v našem výrobním programu je na 150 strojů… Těší nás, že si i letos našly cestu do Jičína nové firmy, které se vloni nezúčastnily. Osobně mám radost z podvozkářů, kde je zastoupena většina důležitých značek včetně Avie a Tatry. Nováčkem, byť na trhu známým, je letos v Jičíně například společnost Dvořák – svahové sekačky,“ uvedl Jaroslav Nožička.
Ten upozornil, že poslední měsíce nejsou pro výrobce techniky vůbec jednoduché a výrobu zachraňuje především export, jelikož zakázek pro domácí trh podstatně ubylo a konkurence je velká. Proto je nutné hledat úspory, kde se dá. Už z toho důvodu, že z hlediska konkurenceschopnosti vzrůstá tlak na výši prodejních cen, což ovlivňuje ekonomické výsledky. Problémem je i nákup dílů pro výrobu, protože většina dodavatelů nevyrábí na sklad, ale pouze na zakázku, což může nepříznivě prodlužovat dodací termíny. Nicméně ekonomika firmy dovoluje Kobitu financovat export přes delší umrtvení financí. Bez exportních zakázek by se ovšem momentálně společnost těžko obešla. Novinkou je zastoupení firmy v zemích Beneluxu a společný podnik v Rusku Kobit RU. Od července došlo k fúzi společnosti Kobit a Silniční technika, v jejímž areálu vznikla nová svařovna. Velkým úspěchem je několikaletá spolupráce s australskou firmou Offroad Trucks. Do Austrálie dodává Kobit specializované servisní cisterny, které pracují v extrémně těžkých podmínkách australských dolů. I ukázky této techniky nechyběly při letošní komentované prezentaci.

Zahájila bitumenová technika

Přehlídku odstartovaly novinky bitumenového programu pořádajícího jičínského Kobitu. Hned první stroj ukázal, že mnohdy se skrývá krása v opravdové jednoduchosti. První novinkou byla lepicí páska na uzavření spár. Spára na povrchu vozovky se nemusí tepelně upravovat, je zalepena páskou pouze mechanicky. Auta při provozu potom pásku sama zajezdí a spára je uzavřena před působením vody. Nejde sice o řešení zajišťující dlouhodobou opravu, ale páska vyráběná ve třech variantách je finančně nenáročným a především rychlým východiskem.
Technologii výsprav za tepla reprezentovalo zařízení Eurovia. Při jeho nasazení fréza s odsáváním prachu odfrézuje materiál, poté je třeba vyfouknout a následně nahřát okraje spáry. Následuje vyplnění spáry speciální hmotou servisním tankem s emulzí. Stroj s automatickým řízením automaticky udržuje nastavenou dávku i při změně pracovní rychlosti. Jeho software též přesně eviduje spotřebu hmoty.
Přímo na míru uživatelům vyrábí Kobit vysprávkovou soupravu s turbo systémem (kapacita 1000 až 10 000 m3). Tato vysprávková metoda využívá aplikace emulze a kameniva.

Zametací technika na silnice i chodníky

Zametací nástavba Kobit na podvozku Ladog již sice v minulosti představena byla, ale letos se souprava mohla pochlubit novou kabinou s řadou nových moderních prvků. Tento na trhu úspěšný stroj pracuje s celonerezovou zametací nástavbou s výškovým vyklápěním. Podvozek je možné využít i v agregaci se sypačem a čelní sněhovou radlicí, případně s kropicí lištou či s žacím adaptérem.
Již 18 let působí na trhu společnost MTM Tech. Zaměřuje se na dodávky techniky vhodné pro údržbu komunikací a zelených ploch a agregovatelné s automobily nebo traktory o výkonu minimálně 90 koní. Traktor Case 140 se představil s taženým vysavačovým zametacím strojem Twister s vysokovyklápěním sběrné nádrže (do 1,9 m). Sběrná nádrž má objem 2,5 m3, obsah nádrže vody pro kropení je 800 litrů.
Samojízdné zametací vozy Aebi MFH 5500 s uzavřeným sacím systémem Koanda jsou již dostatečně známé, zajímavostí byla praktická ukázka výměny kropicí lišty za čelní zametací kartáč. Za rychlost výměny obou adaptérů by se nemuseli stydět ani mechanici v boxech vozů formule 1.

Zimní údržba komunikací

Hned několik novinek si firma Kobit připravila i v oblasti techniky vhodné pro zimní údržbu komunikací. Reagovala mimo jiné na poslední dobou žádané technické řešení samostatného rozstřiku solanky. Lišta může rozstřikovat až do pracovní šířky 12 metrů, zvládne ovšem i rozstřik do šíře šesti metrů.
Na podvozku Mercedes-Benz se představil inovovaný inertní sypač. Jde o zařízení zjednodušené konstrukce, jež si při nižší ceně zachovává pozitivní vlastnosti složitějších strojů.
Další dvě varianty sypačů byly agregovány s podvozky TATRA Terrno a Phoenix. Podvozek Phoenix vyrobený ve spolupráci se značkou DAF (komfortní kabina) s novým šestiválcovým motorem o výkonu 265 kW, manuální šestnáctistupňovou převodovkou (lze i automatizovaná) a kotoučovými brzdami je prvním určeným pro silničáře. Veřejnosti byl poprvé představen vloni v srpnu. Na podvozku Terrno byl agregován pásový sypač, který má firma Kobit kromě jedno a dvoušnekových sypačů taktéž ve svém portfoliu, možná je i varianta sypače s řetězovým dopravníkem.

Pro malé i velké nástavby

Širokou škálu možností představila též kategorie podvozků a nosičů nástaveb. Společnost I-Tec Czech představila svá vozidla kategorie N 1 Bonetti s pohonem 4 x 4 a třímístnou kabinou. Nechyběla ani menší vozidla Piaggio zastoupená modelem Quargo s nástavbou improvizující pracovní plošinu. Díky radiovému ovládání může být obsluha vozidla pouze jednočlenná.
Na opačném pólu výkonnosti se pohybují podvozky SCANIA určené pro nástavby s velkou kapacitou. Podvozek s pojezdem 4 x 4 slouží jako nosič výměnných nástaveb (sypač a sněhová radlice, nebo kropicí nástavba).
Mezi ukázkami užitkových vozidel nemohli chybět ani zástupci značky M-B Unimog s možností stranového přesunu řízení.
K pravidelným účastníkům jičínských setkání patří také firma PAS Zábřeh. Letos se jako generální opravář podvozků TATRA pochlubila rekonstrukcí tahače návěsů přetvořeného na univerzální nosič.
Kloubové nosiče zastupovaly značky Belos, Holder a premiérově také Multihog. Jedním z nejmenších nosičů nářadí švédského výrobce Belos je model TRANS PRO 3440. Na vývoji zametací nástavby se podílel specialista na čisticí techniku značka Kärcher. Nosič ovšem může pracovat i s dalšími adaptéry pro zimní i letní údržbu. Druhým zástupcem značky Belos byl model nosiče TRANS PRO 54 s příkopovým ramenem Ferri vhodným k údržbě malých vodních toků. Stroj s motorem Kubota a pohonem všech kol umožňuje rychlou výměnu nářadí bez nutnosti použití dalších mechanizmů.
Značka Holder se prezentovala novým modelem s označením C 270. Jde o univerzální kloubový nosič využívající obvyklé technické prvky těchto strojů. Je prvním celoodpruženým nosičem na světovém trhu. V Jičíně byl agregován se zametací nástavbou Kugelmann, jeho využití je ovšem daleko širší a celoroční.
S asfaltovou frézou se představil nováček na českém trhu – univerzální kloubový nosič irské výroby Multihog MH 90. Nosič robustní konstrukce doplňuje v portfoliu společnosti Haiteco menší a subtilnější chodníkové kloubové nosiče Egholm.

Žací technika v různých variantách

V kategorii žací techniky se představily jak stroje vhodné pro údržbu okolí komunikací, tak údržbu trávníků. První skupinu zastupovaly například produkty společnosti MTM Tech, ať již v agregaci s traktory (vzadu dotížený Zetor Forterra s přední agregací příkopového ramene), nebo na automobilovém podvozku se speciálním vybavením pro likvidaci náletových dřevin s možností ukládání štěpky rovnou do zásobníku.
Mezi vystavujícími nemohla chybět ani domácí jičínská společnost Seco Group, tradiční český výrobce žacích traktorů. Novinkou je model Panther určený k mulčování pravidelně udržovaných travnatých ploch. Žací traktor s pohonem 4 x 4 a uzávěrkou diferenciálu je určen i pro práce v náročných svahových podmínkách.
Mezi předvedenými žacími stroji nechyběly ani modely značek Husqvarna nebo Aebi.

Cisterny, svozová vozidla a plošiny

Představení cisteren a kropicí techniky zahájil menší výrobek slovenského Kobitu. Kobit SK představil nerezovou cisternu Ďaďovka. Vyrábí se v různých objemech a kromě vody může sloužit i pro potravinářské účely.
Velkokapacitní cisterny Kobitu Jičín určené pro Austrálii jsme již v úvodu zmiňovali. Pro práci v lomech a dolech jsou vybaveny ochranným rámem. Jsou vyráběny speciálně na přání odběratelů a do budoucna mají velkou šanci se prosadit i na dalších světových trzích.
Do světa putují i některá vozidla určená pro svoz komunálního odpadu. Příkladem byla svozová nástavba s uzavřeným vyklápěčem určená do Bosny a Hercegoviny.
Pracovní plošiny zastupovala značka Rothlehner s plošinou s výškovým dosahem 21 metrů. Další plošinou byl Versalift LAT-140-TB z nabídky společnosti Statech. Tato společnost kromě prodeje a pronájmu pracovních plošin nabízí exkluzivně kompaktní teleskopické manipulátory značky Genie. Představená kloubovo-teleskopická plošina má pracovní výšku 14 metrů při bočním dosahu sedm metrů.
K vidění toho ovšem bylo v Jičíně po celé tři dny mnohem více. A vysoká účast návštěvníků ukázala, že podobná setkání mají určitě smysl.

Popisek:

Novinkou z produkce společnosti Seco Group je žací traktor Panther určený k mulčování pravidelně udržovaných travnatých ploch

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *