Vysoká rychlost světovým standardem?

Podle aktuálních údajů OSN má nepřiměřená rychlost jízdy v rozvojových zemích na svědomí asi polovinu tragických dopravních nehod. V ekonomicky vyspělých státech je to až jedna třetina. V ČR v letech 2010–2016 zemřelo z důvodu nepřiměřené rychlosti 38 % všech obětí nehod.

S dodržováním zákonem nastavených rychlostních limitů mají problém řidiči na celém světě. Podle OSN na dálnicích jich překračuje povolenou rychlost 10 až 50 %, mimo obec 10 až 60 %, v obci 30 až 60 %.

Problémy s dodržováním rychlostních limitů mají i čeští řidiči. „V celonárodním dotazníkovém průzkumu uskutečněném Centrem dopravního výzkumu přiznalo překračování nejvyšší dovolené rychlosti do 10 km v hodině 86 % respondentů, ještě rychleji jezdí 66 %. Z výsledků vyplývá, že většina řidičů faktor nepřiměřené rychlosti stále podceňuje,“ říká ředitel CDV Jindřich Frič.

Zvlášť rizikovou skupinou jsou mladí řidiči. Typickým příkladem jsou muži do 25 let. Chovají se daleko nebezpečněji než jiné skupiny řidičů. Příčinou je větší potřeba adrenalinu a vzrušení za volantem a nedostatek zkušeností spojený s přeceněním vlastních schopností.

K rychlé jízdě řidiče svádějí také rovné a široké silnice. „Lidé se na přehledných vozovkách začínají nudit, a tak zvyšují rychlost nebo se věnují dalším, potenciálně rušivým, činnostem. Jindy zase přetížení řidiči spěchají a chovají se rizikověji než v klidu. Proto je také na rovných a přehledných úsecích tolik nehod,“ doplňuje Veronika Kurečková, psycholožka z Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

Nicméně v posledních letech v ČR podíl těch, kdo umírají při nehodách zaviněných nepřiměřenou rychlostí, klesá. Zatímco v roce 2009 to bylo 45,5 %, loni došlo k poklesu na 35,2 %. „Hlavní zásluhu má trvalá, systematická a cíleně zaměřená činnost dopravní a obecní policie i měření rychlosti kamerovými systémy. S nepřiměřenou rychlostí je třeba bojovat i v dalších letech, navazovat na dosavadní výsledky, víc se zaměřit na úsekové měření rychlosti a rozšířit možnost měření pomocí kamerového systému na dálnicích,“ vysvětluje Jindřich Frič.*

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

(Podrobnosti v Komunální technice 8/2017)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *