Vydařený terénní den se čtyřkolkami Gator

Nad hranou terénního zlomu vykoukne zelený předek a nedaleké vrčení motoru prořízne výkřik „ty kráávooo!!!“. Čtyřkolka se přehoupne přes převis a řítí se z prudkého kopce dolů.

Tam to vezme přes louži ostře doprava, bahno lítá na všechny strany a než stihne dopadnout zpátky na zem, šplhá už čtyřkolka zase zpátky nahoru…

Začíná druhá polovina května a v Hummer Centru za první benzínkou na dálnici D11 z Prahy do Hradce Králové se koná Gator Experience Day, tedy seznamovací den se čtyřkolkami Gator. Dovozce techniky John Deere, akciová společnost STROM Praha, záměrně vybrala tenhle těžký umělý terénní polygon, určený hlavně pro testování a předvádění vozidel značky Hummer – bývalých vojenských terénních speciálů, aby ukázala, že si s ním poradí i její čtyřkolky.
Poradí, a jak! To, co předvádějí někteří z prodejců za volantem, bere dech, je vidět, že mají s Gatory něco odjeto. Taktéž kolegové novináři, kteří o čtyřkolkách nejen píší, ale jezdí s nimi i závody. Peláší terénem, brodí se kalužemi a blátem, zdolávají strmá stoupání a zase je sjíždějí, to všechno v pěkně ostrém tempu, až se za nimi práší.

Na sedadle spolujezdce

„Něco takového si nedovolím, pojedu v klidu, abych jim to tady ještě nerozsekal,“ říkám si, když si sedám vedle Romana Kopřivy z prodejního střediska ve Velkých Bílovicích, který mi jede ukázat trasu. „Připoutejte se,“ radí mi Roman a za chvíli už dobře vím proč. Sešlápne plyn, čtyřkolka – konkrétně nedávná benzínová novinka XUV 550 – prudce vystřelí vpřed. Rukou se chytám madla spolujezdce, protože tohle přece nemůže dopadnout dobře. Vlítnout do těch velkých hrbolů, podobných hrubé oranici, takovouhle rychlostí? To je blázen!
Čtyřkolka se překvapivě jakýmsi zázrakem nepřevrátila, naopak s mírným pohupováním nerovnostmi prolétla jako nic, kola s velkými zdvihy odpružení je spolykala jako maliny. Sotva se vzpamatuji z jednoho překvapení, čeká mě další – opravdu ostré stoupání příkrým svahem. Roman řadí natvrdo uzávěrku diferenciálu, kola si hrábnou, nicméně poslušně vyjíždíme nahoru, kde se svah prudce láme a po krátkém sešupu to v pravotočivé zatáčce pálíme smykem mírnějším svahem nahoru. Tam nás čeká jízda v příčném náklonu a pár menších, asi dvou až čtyřmetrových nerovností, zato ale prudších, místy skoro kolmých. Pak míříme vyjetými kolejemi ke srázu, kde si jeden z účastníků jízdy v úvodu zmíněným výkřikem vzpomněl na ono hospodářské zvíře, padáme dolů a vracíme se. Je vidět, že Roman má řízení těchto vozítek v ruce. Ví, co si s nimi může dovolit, a já díky tomu poznávám, co v terénu skutečně dokážou. Sám bych si podobnou jízdu asi nestřihl. Takhle v článku se to těžko vyjadřuje, to se musí zažít!

Za volantem

Přebírám řízení a volnějším, opatrnějším tempem se vracím na základnu. Projedu si brodem, přehoupnu přes převis a s každým ujetým metrem můj ostych mizí. Přidávám plyn, zkouším brzdy, prudší otáčku a nestačím se divit, co Gator člověku za volantem dovolí, a co si nechá líbit. Přitom je poslušný a dá se mu věřit i v těch nejkrkolomnějších chvílích.
Po zkušební jízdě mě příjemně zalévá adrenalin, vyplavený zážitky z místa spolujezdce i zpoza volantu. „To je síla, jak se s tím dá v terénu vyřádit,“ svěřuji se jednomu z dalších prodejců, Tomášovi Možnému. „Tohle je pro Gatory sranda, jezdíme s nimi i mnohem horší kopečky,“ odpovídá mi.

Srovnání

Při srovnání s běžnými terénními vozy Gator samozřejmě není tak rychlý. Podle typu dosáhne rychlosti 40, maximálně 50 km/h, terénní vůz ho na silnici hravě předjede. Jenže království Gatorů je jinde, v terénu. Tam uvedené rychlosti stačí, navíc jsou podstatně lehčí, takže i při násobně nižším výkonu hbitější a díky menším rozměrům i obratnější. S tím souvisí i spotřeba, terénní automobily ji mají vzhledem k potřebě větší síly násobně vyšší, s Gatorem se na palivu hodně ušetří. A při pořízení také, i ten nejdrsnější Gator nestojí ani půlku toho, co skutečný terénní vůz (teď se nebavíme o těch, které se jen tak tváří).
A hlavně – s Gatorem je opravdu skvělá zábava, za jeho volantem je to úplně jiné, než v autě. Také nemusíte hlídat, kde co v terénu utrhnete či zda něčím nezavadíte, protože v rozích vozítka jsou kola, nikoliv světlomety či plechy, a světlost pod rámem je slušná. Přestože existují i terénní vozy s korbou, Gatory mají korbu všechny. Donedávna v nich sice mohli jezdit pouze dva lidé, ale i to už padlo – model XUV 550 se vyrábí i v prodloužené verzi jako čtyřsedadlový.
Přednosti Gatorů zkrátka vyniknou v terénu, ale také při různém popojíždění, couračkách sem tam, na převezení drobnějších předmětů a menších nákladů, kdy nežerou litry benzínu či nafty. A rovněž v zimě, studené starty jim nevadí, mohou být vybaveny vyhřívanou kabinou a v případě velké sněhové nadílky místo kol obout pásy.
Proti čtyřkolkám s řidítky mají zásadní výhodu v tom, že mají korbu a že se v nich sedí pěkně vedle sebe, což je jednak pohodlné, spolujezdec vám nepadá na záda, a jednak si s ním můžete i normálně popovídat, nikoliv na sebe řvát přes přilbu či vozit interkom. Přilbu mít nemusíte, při převrácení by vás ochránil rám kabiny a bezpečnostní pásy.

XUV 550

John Deere nabízí u Gatorů poměrně slušný výběr, vyrábí deset různých modelů. Na zkušebních jízdách se jich testovalo pět, hlavně těch, určených pro horší terény. Mým favoritem je lehoučký, na pohled pěkný Gator XUV 550, se všemi koly poháněnými zážehovým vidlicovým dvouválcem s objemem 570 cm3 a výkonem 12,1 kW (16,4 koně). Cože, jen tak málo? Věřte, že mu při váze lehce přes půl tuny jeho síla bohatě stačí. V terénu je to učiněný divoch, v práci dříč a v jeho prospěch hovoří i přijatelná pořizovací cena, která podle Romana Kopřivy začíná na částce kolem 230 tisíc korun a odvíjí se podle výbavy.
O změnu rychlosti se podobně jako u všech Gatorů pro těžší terény stará plynulá variátorová převodovka CVT se dvěma rozsahy (jeden pro těžší terény, druhý pro rychlejší jízdu) a maximální rychlostí 45 km/h. Aby kola zabírala co nejvíce za všech okolností, lze v těžším terénu přiřadit přední nápravu s diferenciálem s omezeným prokluzem, přičemž zadní náprava je vybavena mechanickou uzávěrkou diferenciálu. Nerovnosti úžasně žehlí nezávislé odpružení všech kol se zdvihem 229 mm vpředu a 203 mm vzadu. Kotoučové brzdy najdete na všech čtyřech kolech. Plastová korba s nosností 181 kg je dlouhá 820 mm, široká 1209 mm a bočnice jsou vysoké 297 mm.
Za volantem se sedí velmi pohodlně a základní ovládací prvky jsou srozumitelné na první pohled: volant a vpravo od něj dvě páčky. Tou vlevo se volí pomalejší nebo rychlejší rozsah převodovky a tou vpravo se přiřazuje pohon přední nápravy, popřípadě ještě zamyká uzávěrka zadního diferenciálu. Dole je pouze pedál plynu a brzdy. Spojka je automatická, Gator se rozjede po přidání plynu sám.
Gator XUV 550 se dodává i v delší verzi S4. Ta je logicky méně dravá v terénu, zato pobere čtyři pasažéry nebo po sklopení zadní lavice větší náklad na korbě. Podle aktuálního ceníku ji pořídíte za necelých 290 tisíc Kč i s DPH.

Těžká váha

V olivové zeleni s černými matnými koly a doplňky to Gatoru XUV 855 opravdu sluší, zejména po testovacích jízdách zacákaný blátem se tváří jako opravdový drsoň. Nejen tváří, on jím je. Na korbě o délce 1143 mm a šířce 1320 mm, vysoké 305 mm uveze skoro půl tuny nákladu. Přesně 454 kg, přičemž celkové užitečné zatížení i s posádkou činí 635 kg a tažná kapacita 680 kg. Mezi Gatory jde o těžší váhu, celková hmotnost včetně náplní dosahuje 877 kg. I s ní se však v terénu dokáže pohybovat překvapující rychlostí, protože jej pohání vznětový, kapalinou chlazený tříválec s objemem 854 cm3 a výkonem 18,3 kW (24,9 koně). Ve stoupání při jízdě s plným nákladem je důležitý vysoký kroutící moment 50 Nm při 2400 ot./min.
I tenhle stroj je stoprocentně vybaven pro nejhorší terény. Všechna kola jsou vybavena kotoučovými brzdami, nezávisle zavěšena a odpružena se zdvihy 203 mm vpředu a 229 mm vzadu. Pohon nepostrádá uzávěrky diferenciálů. Při testovacích jízdách proto i tento stroj hravě zvládl projet nejtěžšími úseky a na rovinkách byl oproti předchozímu rychlejší, protože dvourychlostní plynulá převodovka CVT mu udílí nejvyšší rychlost 52 km/h. Přesto člověk za volantem okamžitě rozpozná, že jde o těžkopádnější čtyřkolku, určenou pro tu nejnáročnější službu. Větší váha je prostě cítit a vznětový motor je oproti zážehovému poněkud rozvážnější, to je ale patrné jen při přímém srovnání. Nevím, zda bych si tenhle rozdíl při větším odstupu mezi jízdami vůbec uvědomil.

Úspornější HPX

Určení stoje i jeho váha se nijak neprojevují na spotřebě, výrobce udává v průměru necelé dva litry na hodinu provozu, což je slušná hodnota. Ještě větším šetřílkem je tomuto stroji hodně podobný Gator HPX 4 x 4 Diesel s průměrnou spotřebou 0,95 litru za hodinu. Jde o zhruba metrák lehčí (hmotnost 757 kg), jednodušší čtyřkolku, poháněnou stejným motorem naladěným na nepatrně nižší výkon 15,5 kW (21 koní). S menšími zdvihy pérování nezávisle zavěšených kol (131 mm vpředu a 90 mm vzadu) a menší světlostí jí to v terénu výkonnější XUV 855 samozřejmě nandá.
Jenže je tu ještě ceník, který zase hovoří ve prospěch modelu HPX. Uvádět přesnou cenu by bylo v tomto případě zavádějící, vzhledem k volitelné výbavě je lepší se obrátit s nezávaznou poptávkou na některého z prodejců. Na přání si totiž každý může svůj Gator parádně vyladit, třeba ochrannými rámy, kabinou, přídavnými světlomety, elektrickým sklápěním korby, navijákem, radlicí, luxusnějšími sedadly, hezčími disky, různými pneumatikami, barvou laku, nosiči, držáky, závěsy, nástavci korby, homologační sadou… Volitelný sortiment je opravdu nepřeberný.

TX se nenechal zahanbit

S pouze zadní poháněnou nápravou se v Hummer Centru proháněl také Gator TX. Podle cenovky a pohonu jedné nápravy by se mohlo zdát, že je ve stáji čtyřkolek John Deere Popelkou, ovšem takovou, která si se všemi nástrahami terénu poradí velmi dobře i díky uzávěrce diferenciálu. A to hlavně kvůli své nízké hmotnosti 508 kg v kombinaci s výkonem 14,2 kW (19 koní) zážehového dvouválce V-Twin s objemem 675 cm3.
Lehoučká čtyřkolka má také odpružená všechna kola (zdvih vpředu 127 mm, vzadu 76 mm), takže je jízda s ní poměrně komfortní a její podvozek většinu nerovností spolyká. Na korbě uveze 272 kg a celkem 454 kg, stejnou hodnotu má i tažná kapacita. S její korbou se dají dělat velké věci, nejen sklápět, ale i sundávat postranice, aby vznikla úplně rovná plocha, nebo naopak zvýšit objem pomocí nástavců. Plynulá převodovka CVT má jeden rozsah a umožňuje čtyřkolce jet rychlostí až 32 km/h.

Pro užitek i zábavu

Na Gator Experience Day se staticky představila i největší a nejvýkonnější čtyřkolka John Deere Pro Gator 2030A se vznětovým tříválcem 1115 cm3 o výkonu 16,5 kW (21,1 koně) a užitečnou hmotností téměř 1,6 tuny. Vystaveny byly také zahradní a komunální traktory John Deere, motorové sekačky a na pódiu si svůj tanec odbyla také robotická sekačka Tango E5.
Závěrem je potřeba pořadatele pochválit za zdařilou akci, protože není nic lepšího, než si stroj, o kterém uvažuji, vyzkoušet na vlastní kůži. Pochybuji o tom, že by jakýkoliv z Gatorů nějakého testovacího jezdce zklamal, spíš se ukázalo, jaká může být s těmito užitečnými terénními a hospodárnými vozítky zábava.

Popisek:

Práce redaktorů není snadná, někdy se musí nechat vláčet blátem

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *